CoolClub pro IT odborníky

5 inspirativních řečníků TED Talks pro HR a Recruitment

21.03.2023

V případě, že se motáte v kruhu a potřebujete nový vítr do plachet, jsou TED Talks skvělý způsob, jak se na věci podívat s nadhledem a přemýšlet "out of the box". Ve světě HR a Recruitmentu to platí o to víc. Proto vám přinášíme 5 inspirativních řečníků, kteří vám představí svou myšlenku, připravte se na novou dávku motivace.

 

HRstack

 

Projděte si tipy na inspirativní videa, která rozšíří vaše obzory a pomohou vám lépe se orientovat v moderním světě HR a Recruitmenu.

 

Juliet Schor – Čtyřdenní pracovní týden, ano nebo ne?

Čtyřdenní pracovní týden patří mezi trendy roku 2023 a uším zaměstnanců na první dobrou zní rozhodně jako libá hudba, vnímají to ale zaměstnavatelé stejně? Nebo je to pro ně spíše noční můra?

Juliet Schor, ekonomka a socioložka z Boston College, tvrdí, že podle výzkumů, jsou lidé méně stresovaní, více si váží své práce a mají lepší život i mimo práci. Ve většině případů jsou navíc za čtyři dny stejně produktivní jako za pět dní.

Stejně tak se ukazuje, že 32hodinový pracovní týden snižuje úbytek zaměstnanců, zatímco náboráři zvyšují kvalitu uchazečů. Hlavní ingrediencí, dle Julitet, je pro úspěšný čtyřdenní týden méně meetingů. 

 

 

Regina Hartley – Chcete opravdu jen ty dokonalé životopisy? Regina říká, že ne

Regina Hartley vám ve své přednášce možná zboří představy, které jste měli do teď. Ačkoliv jste už možná prošli velké množství životopisů a myslíte si, že přesně víte, co hledáte, dle Reginy, viceprezidentky pro globální řízení talentů ve společnosti UPS, je pro úspěšný nábor klíčové brát CV pouze s rezervou a orientovat se spíše na čtení mezi řádky.

Rozděluje své kandidáty na "stříbrné lžičky", které mají v životě všechny výhody, a na "škrabky", které si naopak svou cestu vybojovali, a nabádá náboráře, aby takové kandidáty nepodceňovali, i když se může zdát, že jejich životopis je méně dokonalé.

Regina uvádí příklad, pokud je v životopise uvedeno hned několik podivných zaměstnání, může to buď naznačovat nedůslednost, nesoustředěnost a nepředvídatelnost nebo odhodlaný boj s překážkami. A právě tato odhodlanost překonávat překážky může napovědět o budoucím úspěchu kandidáta ve vaší společnosti.

 

 

Aby to Regina uvedla na pravou míru, uvádí další příklad. Poprosila posluchače, aby se zamysleli nad životopisem, ve kterém stojí: "nedokončil vysokou školu, celkem často se stěhuje za prací, odjel na rok do Indie, a navíc má dyslexii“, zaměstnali byste ho? Jen tak mimochodem, jeho jméno je Steve Jobs. Regina nabádá své posluchače, aby v životopisech hledali houževnatost, vytrvalost a škrabopis, spíše než dokonalost.

 

 

Dan Ariely – Smysluplnost vs výplata?

Dan Ariely se rozhodl udělat experiment. Oslovil tedy pár lidí, kterým dal do ruky lego, aby začali stavět a za hotový výtvor jim slíbil odměnu. Jakmile měli hotovo, figurky jim vzal, schoval ji pod stůl a oslovil je s další nabídkou, tentokrát ale snížil cenu za stejný výsledek. A tak pokračovali do doby, než se Danovi dostala zpětná vazba ve stylu, "už nechci dál stavět, to už se mi nevyplatí".

Tento experiment porovnali s druhou variantou, kdy opět nabídl lidem lego s podmínkou postavit figurku za určitý obnos s tím, že se následně neschovávala pod stůl, ale Dan ji rozebral a nechal ji toho člověka postavit znovu. Oproti prvnímu případu, který nazval "smysluplnost", se při druhé "Sisyfovské" variantě postavilo figurek méně. 

V pozici personalisty je třeba se přesvědčit, že je vaše společnost pro potenciálního kandidáta atraktivní volbou, k čemuž, jak dokázal Danův experiment, je zapotřebí víc než jen pěkná výplata.

Ve svém talku Dan tedy zdůrazňuje, že je velice důležité místo soustředění se na peníze, věnovat více pozornosti smyslu práce, kterou kandidát bude vykonávat. Náboroví pracovníci jsou v tomto procesu naprosto klíčoví a měli by být svým kandidátům i stávajícím zaměstnancům pomocnou rukou i v tomto smyslu.

Zaměřte se proto se svým uchazečem na smysl jejich práce, ať už v rámci toho, jak jejich role zapadá do širšího obrazu společnosti, stejně jako zdůrazněním příležitost práce na zajímavých projektech. Propagujte to, čím se odlišíte od ostatních společností, od kultury až po vzdělání a další výhody.

 

 

Gil Winch a jeho unikátní pohled na náborový proces, co dělat jinak?

Gil Winch přichází ve svém TED talku s úplně jiným pohledem na náborový proces. Pokud byste měli pár slovy popsat pracovní pohovor, jak byste ho nazvali? Přátelský rozhovor? Taneček nad ohněm?

Gill pracovní pohovor shrnuje slovy "jednostranný výslech pod vysokým tlakem". Gil tvrdí, že většina pracovních pohovorů tak, jak jsou strukturovány, zastírají potenciál uchazečů. Ba dokonce přehlíží lidi, kteří by mohli být skvělými zaměstnanci.

Založil proto CY, izraelské outsourcingové call centrum, do kterého najímal lidi, které by jiní nazvali "podřadnými", přičemž polovina z nich měla navíc těžké postižení, a to proto, aby vyvinul netradiční "obrácený screeningový proces". Ten je navržen tak, aby naopak ukázal uchazeče v jejich nejlepším světle, nikoliv v tom nejhorším a ve stresu.

Cílem CY je, dle Gila, snížit úzkost, opustit atmosféru výslechu a představit tazatele jako přátelského a přívětivého hostitele. Místnost, ve které se konají pohovory, proto zařídil jako obývací pokoj a náborový tým v CY začíná rozhovor otázkami typu: "jaký je váš koníček?".

Úspěch je v tom, že pokud najdete a zaměstnáte ty uchazeče, které byste jinak vy či další náboráři přehlédli, prospějete tak nejen vlastní společnosti, ale zároveň těmto lidem doslova změníte životy.

 

 

Simon Sinek a jeho proč!

Možná, že jste se už setkali se slavným spisovatelem Simonem Sinkem, který je mimo jiné autorem knihy Začněte s PROČ. A právě s tímto tématem, nejzásadnější otázkou proč, se kterou vás hojně obtěžují už malé zvídavé děti, se tentokrát zabývá v rámci TED Talk.

Klade si tak hned několik otázek: Proč někteří lidé uspějí, zatímco jiní selžou? Proč některé firmy expandují rychlým tempem, zatímco jiné zbankrotují po prvních měsících? Simon Sinek říká, že existuje vzorec smýšlení a komunikace, který je tajným receptem na úspěch.

Většině, ať už lidí nebo organizací jde hlavně o zisk, místo toho, aby se zajímali, komu a jak tím prospějí. Úspěšní lidé a firmy ale právě sází na "proč": "Lidé si nekupují to, co děláte, ale proč to děláte. V tom tkví záhadně jednoduchá podstata úspěchu," říká Sinek.

 

 

Připravila: Petra Sauerová