CoolClub pro IT odborníky

5 HR trendů současnosti

Za posledních 10 let se nábor a HR management výrazně změnily. Čím dál více je kladen důraz na well-being zaměstnance, transparentnost náboru a proaktivní, personalizovaný přístup HR pracovníků. Pojďte si přečíst o zajímavých HR statistikách a aktuálních trendech, které by neměly uniknout vaší pozornost.

 

 

Employer Branding

Čím dál diskutovanější je trend v podobě employer brandindgu. Nejedná se pouze o budování pověsti firmy na trhu práce, ale také o efektivní komunikování hodnot, vizí či cílů firmy na veřejnosti. Efektivní employer branding zvyšuje atraktivitu firmy, což s sebou nese velké množství výhod. Jen podle statistik se dozvídáme, že až 61 % lidí si před podáním žádosti o zaměstnání ověřuje recenze a reference týkající se zadavatelské firmy např. přes Atmoskop nebo VímVíc.
Pokud má firma dobře zvládnutý employer branding, nemá nouzi o kvalitní uchazeče a její pověst ji všude předchází. Díky tomu může společnost ušetřit na náborech a zároveň na usilovném hledání optimálních kandidátů na danou pozici. Průzkumy dále ukazují, že uchazeči jsou ochotni přijmout nižší plat, pokud mají možnost pracovat u uznávané a dobře hodnocené společnosti. 
 

Péče o well-being zaměstnanců

Ukázalo se, že dobrá káva a miska s ovocem na pracovišti nepřispívá k celkové spokojenosti zaměstnance tak, jak by si někteří zaměstnavatelé mohli myslet. Dnes to chce mnohem víc. Velmi důležitou roli zde hraje rozvíjení a udržování firemní kultury, díky které se zaměstnanci mohou cítit součástí kolektivu, posilovat vztahy s kolegy a upevňovat loajalitu vůči značce.
„Téma osobní pohody (tedy well-being) se dostává v poslední době stále více do popředí, mimo jiné i díky současné nízké nezaměstnanosti a nastupujícím pracovníkům z řad generace mileniálů. Zaměstnanci i uchazeči o práci se nejenom více zajímají o to, jakým způsobem zaměstnavatel přistupuje ke všem složkám zdraví svých zaměstnanců, ale takovou péči i aktivně vyžadují. Flexibilní pracovní doba usnadňující kombinaci pracovního a osobního života se stala téměř samozřejmostí,“ říká Barbora Černíková specialistka na vzdělávání firmy Deloitte a organizátorka konference Happiness at Work.
Pohoda zaměstnance na pracovišti se sebou nese několik výhod. Dle statistik se dozvídáme, že:
  • individuální produktivita zaměstnance stoupá téměř o 20 %
  • produktivita týmu také stoupá. Pracovní výkon se zvyšuje ze 61 % na 81 %, a to díky optimálnímu pracovnímu prostředí a angažovaným zaměstnancům
  • spokojenost s prací hlásí 89 % zaměstnanců
Je tedy zřejmé, že péče o well-being zaměstnance je win-win řešení pro obě strany.
 

Využití AI

Vzestup moderních technologií je jeden z dalších zlomových bodů, které se v náboru a HR managementu objevily. Příkladem může být umělá inteligence, která se ukázala být (nejen) v tomto oboru velmi šikovným a zdatným pomocníkem, jež šetří čas a práci dalším zaměstnancům. Podle statistik z roku 2019 využívají firmy AI následujícím způsobem:
  • identifikace nejlepších kandidátů na základě veřejně dostupných údajů (44 %)
  • vzdělávání a školení zaměstnanců (43 %)
  • používání chatbotů k interakci s kandidáty během náboru (41 %)
  • screening a hodnocení kandidátů během náboru (40 %)
Mezi nejoblíbenější formy využití AI patří výše zmínění chatboti. V dnešní době je v recruitmentu čím dál více kladen důraz na rychlost komunikace a zpětné vazby. Chatboti se tak jeví jako dokonalé řešení – zvládnou odpovídat na otázky uchazečů téměř okamžitě a mohou vypomoci i v oblasti employer brandingu. Díky automatizovaným odpovědím šetří personalistům cenné desítky minut, které mohou využít na jiné aktivity. Například ve firmě STRV mají chatbota, který umí odpovědět až na 500 různých otázek.
 
 

Transparentnost při náboru

V náboru se také čím dál více cení transparentnost. To znamená říct svým uchazečům pravdivé a nezkreslené informace, a to jak z hlediska výběrových kritérií, tak z hlediska platového ohodnocení. Podle statistik více než 45 % uchazečů chce před podáním žádosti vědět konkrétní informace o charakteru práce a rozmezí platu. Stejné statistiky udávají, že tyto informace více než 70 % společností v běžné praxi neposkytuje. A to je škoda.
Transparentnost v náboru pomůže firmě získat image férového zaměstnavatele a posunout ho před konkurenci. Opačný postup by se mohl podepsat na vyšší fluktuaci (zaměstnanec má o budoucí práci mylné představy), zvýšení financí na opakovaný nábor a v nejhorším případě také poničení pověsti firmy. HR odborníci doporučují proto následující:
  • sdělte uchazečům reálné platové ohodnocení
  • snažte se dodržet časové termíny pro vyhodnocování a v případě zpoždění dejte uchazečům vědět
  • pokud je to možné, poskytněte uchazečům zpětnou vazbu po každém pohovoru, a to včetně konstruktivní kritiky

 

 

Vzdělávání náborových pracovníků

Zatímco se klade důraz na rozvoj znalostí a dovedností u přijatých zaměstnanců, zapomínat by se nemělo ani na vzdělávání náborových pracovníků. Jsou to právě oni, kteří rozhodují, koho si pustíte do týmu, ale také reprezentují firmu a mají velký vliv na to, jaký obrázek si potenciální kandidáti o společnosti vytvoří.
V současné době je k dispozici nesčetné množství online i offline kurzů, díky kterým si HR pracovníci mohou rozšiřovat znalosti v oboru a mít přehled o aktuálních trendech. Server Harver doporučuje například vyzkoušet kurzy na prezentační, komunikační dovednosti stejně jako kurzy na osvojení základních marketingových strategií.  
 
Tak co říkáte na aktuální změny v HR trendech? Některé z nich byly dlouho očekávané, jiné se zase odehrály rychlostí blesku. Podepsaly se na tom zejména procesy digitalizace, automatizace a robotizace, díky kterým mohou být HR procesy mnohem rychlejší a efektivnější. V příštích letech lze očekávat prohlubování těchto trendů a ještě širší a pestřejší využití moderních technologií.
 
Hledáte pro Vaši společnost vhodné IT odborníky a nemůžete je najít? Obraťe se na nás, pomůžeme Vám. 
 
Nezapomeňte si také přečíst info o projektu HRstack, který je určený především pro všechny HR a Recrutiment odborníky. 
 
Připravila: Petra Pruden