CoolClub pro IT odborníky

5 tipů, jak zvládnout onboarding na výbornou

Konečně. Kandidát se proměnil v zaměstnance a jeho kariérní cesta ve vaší firmě právě začíná. Ještě ale není jisté, zda na této pozici zůstane. Proces onboardingu představuje zatěžkávací zkoušku jak pro HR oddělení, tak pro celý tým. Co udělat proto, aby se nováček cítil na pracovišti dobře a neodešel jinam? 

 

HRstack

 

Nábor je časově náročný, složitý a drahý. O to víc, když se vybraný uchazeč rozhodně ukončit poměr po pár týdnech ve firmě. I to je realita, na kterou musí být personalisté a celé HR oddělení připraveno. Ačkoliv o odchodu zaměstnance rozhoduje mnoho faktorů, jedním z nich může být i špatně zvládnutý onboarding

Na tento problém odkazuje i studie New Hire Momentum: Driving the Onboarding Experience. Podle ní až 75 % recruiterů přiznává, že proces onboardingu nemají dobře nastavený. Jak udělat na nové zaměstnance skvělý první dojem a zajistit si jeho loajalitu? 

 

První dojem dvakrát neuděláte

Jedno známé pořekadlo říká, že první dojem je jen jeden. To stejné platí i zde. Jako recruiter jste možná jeden z mála lidí, se kterými nováček přišel do kontaktu. Je proto důležité, abyste mu poskytli oporu a pomoc, když si nebude vědět ze začátku rady. Jak na to?

 

1. Mějte připravený harmonogram 

Nachystejte konkrétní onboardingový plán společně s harmonogramem, kde bude jasně napsáno, jak bude probíhat adaptace nováčka a kdo se ho první dny ujme na zaškolování. 


2. Ukažte mu pracoviště

Proveďte zaměstnance po pracovišti, ukažte mu kanceláře, toalety, kuchyňku, kantýnu, šatny a další praktické věci, aby se co nejrychleji zorientoval. Zároveň se ujistěte, že má připravený stůl, potřebnou techniku, přístupy do systému a tak dále. 


3. Představte mu kolektiv 

Nezapomeňte mu představit tým a kolegy, se kterými bude pracovat. Vřelé uvítání od kolektivu přispěje k tomu, aby se rychle seznámil a začlenil do kolektivu. Postarejte se o to, aby se necítil sám. 


4. Připravte si smlouvy

Mějte po ruce přichystané také smlouvy a všechny další důležité dokumenty, které budou na začátku potřeba. Vyhnete se tím chaosu, a navíc zapůsobíte profesionálním dojmem. 


5. Buďte empatičtí 

V neposlední řadě se zkuste vcítit do kůže nováčka a zeptejte se sami sebe, co by měl ještě znát. Ví, jak je to s obědy? Na koho se má obrátit, když mu nefunguje přístupová karta? Má tušení, kam si zapisovat absence?

 

 

Ať se cítí jako doma

Zaměstnanec, který se v práci cítí jako doma, je spokojený zaměstnanec. Neváhejte mu dát najevo, jak moc si vážíte, že je členem vašeho týmu a že se těšíte na budoucí spolupráci. Podpořit to můžete i malým gestem v podobě uvítacího dárkového balíčku. S tím chybu nikdy neuděláte. 

 

Jak zvládnout onboarding na dálku?

Kvůli koronavirové pandemii a karanténě bylo mnoho společností přinuceno realizovat onboarding na dálku. I v tomto případě platí ta stejná pravidla jako výše, jen celá komunikace nabírá online formu.

  • Pošlete nováčkovi uvítací e-mail, který bude obsahovat prezentaci společnosti (kultura, hodnoty...), průvodce (popis práce a úkoly, praktické rady,časté dotazy, kontaktní údaje…).
  • Představte ho celému týmu na komunikačním kanálu (např. na Slacku či Basecampu).
  • Přidělte nováčkovi tzv. buddyho, parťáka, který mu pomůže dělat první krůčky ve firmě a uspíší proces adaptace. 
  • Pravidelně kontrolujte, zda má vše, co potřebuje.
  • Na závěr se ho zeptejte na zpětnou vazbu. Pomůže vám vypilovat onboarding k dokonalosti.

 

 

Co nikdy nedělat

Ať už realizujete onboarding osobně ve firmě, nebo na dálku, existuje několik základních věcí, kterým byste se měli obloukem vyhnout:

„Tady máš prezentaci a dokumenty k nastudování. Kdyby ti nebylo něco jasné, dej vědět.”

„Tady se všichni učí za běhu, musíš si zvyknout.”

„Promiň, ale zrovna nemám na zaškolování čas.” 

 

Pamatujte, že o rychlosti adaptace zaměstnance rozhoduje právě onboarding. Vždy se snažte zajistit, aby měl vše, co potřebuje a cítil se na pracovišti příjemně. Neznamená to ale, že celá odpovědnost leží pouze na personálním oddělení. Ruku k dílu by měli přiložit i další kolegové, aby mohl nováček navázat kontakty napříč celou firmou.

 

Tip! 6 tipů, jak se v HR vzdělávat zdarma

 

 

Připravila: Petra Pruden