CoolClub pro IT odborníky

6 nejčastějších otázek na pohovoru: jak na ně odpovídat?

Zpocené dlaně, třes v kolenou, chvějící se hlas. To jsou klasické příznaky trémy, které mohou pociťovat i ti nejotrlejší uchazeči. Pokud i vás čeká v blízké době interview, podívejte se na seznam oblíbených, a někdy šťavnatých recruiterských otázek. Jak se říká, kdo je připraven, není zaskočen. Připravte se s námi i vy.

 

HRstack

 

Nejčastější recruiterské otázky

Co za otázky na pohovoru očekávat? Většinou se téma točí okolo několika zásadních věcí: v první řadě jde ale vždy o vás. Proto je dobré se ještě před pohovorem zamyslet nad tím, jaké jsou vaše vlastnosti, co firmě můžete nabídnout i kde se vidíte za 5 let (některé společnosti na této otázce stále trvají). Připravte si ale také vlastní dotazy, na které chcete znát odpověď. I vy totiž dostanete svůj prostor.

 

1. Řekněte mi něco o sobě

Otázka, při které se všem uchazečům rozklepou kolena. Ne snad proto, že by byla těžká, ale protože je tak široká, že nikdo neví, kde začít a co přesně zmínit. Když se vás recruiter zeptá na tuto otázku, testuje tím, co všechno do úvodní prezentace vyberete. A pokud máte pod čepicí, vyberete právě věci, které souvisí s danou pozicí. Nikdo neříká, že nemůžete zmínit své koníčky a oblíbené jídlo, ale největší fokus byste měli věnovat vlastnostem, dovednostem a pracovním zkušenostem, které vám tuto pozici pomohou získat.

Tip: Před pohovorem se ještě jednou podívejte na inzerát a zkuste se vcítit do pozice recruitera. Kdybyste vy nabírali lidi na tuto pozici, co byste chtěli slyšet? Jaký typ uchazeče by se vám zamlouval? Udělejte si poznámky a začněte pracovat na své prezentaci.


2. Jaké jsou vaše silné a slabé stránky?

Další ožehavá otázka, která potrápí i ty nejlepší řečníky. Zde platí stejná rada jako výše – odpovědi formulujte tak, aby vaše přednosti co nejvíce souvisely s inzerovanou pozici. Nejvíce vám napoví samotný inzerát, ve kterém recruiteři často uvádí požadované vlastnosti a schopnosti. Použijte to jako odrazový můstek. 

Co se slabých stránek týče, mějte se na pozoru. V tomto případě jmenujte slabiny, které pro danou práci nejsou relevantní nebo nenaznačují budoucí konflikt ve firmě. Někteří recruiteři doporučují zmínit slabinu, z níž jste udělali přednost: „Dříve jsem měl potíže se soustředěním, ale díky praktikování metody pomodoro jsem to překonal, a nyní jsem v práci efektivnější než kdy dřív.“

Tip: Pokud na to je při pohovoru prostor, u silných stránek můžete přihodit i pár konkrétních úspěchů (to, co se vám v minulé práci podařilo).

 

 

3. Kde se vidíte za 5 let? 

Tato otázka sice vyvolává úsměv, avšak v mnoha společnostech ji stále používají. Proč? Odpověď je o vaší cílevědomosti a ambicích. Recruiter chce zjistit, zda máte kariérní cíle a vize do budoucna. I když nikdo z nás nedokáže s jistotou říct, co bude, vypovídá to o tom, jaký jste jako člověk – zda rádi plánujete či zda máte organizovaný styl života. Určitě není na škodu říct, že máte ambice posouvat se na své pozici ve firmě dál a přinést výsledky také společnosti.

Tím dáte najevo, že jste týmový hráč a že vám záleží i na budoucnosti společnosti.

Jestliže si ale nevíte rady a odpověď výše vám jde vyloženě proti srsti, otočte to ve svůj prospěch a řekněte: „Upřímně, tak dopředu věci neplánuji. Snažím se pružně reagovat na aktuální situace a změny.“

Tip: Firma hledá uchazeče, kteří zůstanou. I když je možné, že za pár let změníte obor nebo vycestujete, nemusíte o tom recruitera informovat při prvním rozhovoru.

 

4. Jaký plat si představujete?

Pokud existuje dotaz, u kterého se uchazeči nejvíce zapotí, pak je to tento. Není se čemu divit – nechcete nabídku přestřelit, ale ani podstřelit. V tuhle chvíli vám pomůže jediné: googlení na internetu. Tam najdete slušné vodítko, kde se zhruba pohybuje plat v daném oboru a na obdobných pozicích. Při odpovědi neříkejte konkrétní částku, ale rozmezí – to vám zajistí lepší pozici pro případné vyjednávání. 

Při této příležitosti se neváhejte také zeptat na zaměstnanecké benefity. Plat sice může být nižší, než byste očekávali, ale možná je vykompenzovaný stravenkami, extra dny volna navíc či příspěvky na dovolenou a podobně.

Tip: Je lepší částku lehce přestřelit než podstřelit. Dolů můžete jít s cenou vždy, nahoru jen těžko – zvlášť na začátku. 

 

 

5. Proč chcete pracovat v naší společnosti?

Není nad pořádnou rešerši. Zabrouzdejte na web společnosti a zapamatujte si všechny důležité informace. Měli byste vědět minimálně: v jaké sféře firma působí, na co se specializuje a něco málo o její historii a firemní kultuře. Při odpovídání můžete poukázat na některé z těchto faktů a říct, proč se vám to líbí.

Tím dáte personalistovi najevo, že jste si dali práci a zjistili něco o svém potenciálním šéfovi. To vše pak můžete opět propojit s tím, proč byste byli do firmy skvělý fit a čím můžete přispět.


6. Chcete se nás vy na něco zeptat?

Na konci pohovoru se role obrací, a právě teď přichází vaše šance. Zatímco většina uchazečů to odpíská a řekne, že nemá žádné otázky, vy se můžete chopit své příležitosti a udělat ještě lepší dojem. Připravte si do zásoby například 2 nebo 3 dotazy, které souvisí s činností firmy, danou pozicí či náborem.

  • Jak by vypadal první týden v této práci? S čím bych měl/a počítat?
  • Jaký je kariérní růst této pozice?
  • Má v plánu vaše společnost růst také do zahraničí? A pokud ano, na jaké trhy míří?
  • Jak bude dále probíhat výběrové řízení? Jak budete uchazeče kontaktovat a do jaké doby?

Iniciativa uchazečů je vždycky vítaná, a vy si tak můžete být jistí, že získáte plusové body navíc.

 

Opakování je matka moudrosti

Víte, co je skvělé? Že všechny odpovědi si můžete dopředu nacvičit. Neznamená to, že se budete biflovat slovo od slova, ale že budete znát hlavní body, které chcete při pohovoru zmínit. Jednak potrénujete své rétorické schopnosti a jednak si ujasníte, kdo jste a co všechno můžete nabídnout.

Trénujte před zrcadlem, trénujte před partnerem či kamarádem. Uvidíte, že precizní příprava vám přinese menší trému a lepší příležitosti zazářit.

 

Tip! Psychologické efekty při náboru: Jak to vidí psycholog a sociolog?

 

 

Připravila: Petra Pruden