CoolClub pro IT odborníky

6 překvapivých statistik o retenci zaměstnanců

Obrat a růst firmy leží v rukou jejích zaměstnanců. Jedině spokojení, motivovaní a věrní zaměstnanci dokážou zvyšovat obrat, produktivitu a budovat brand. Otázku, kterou si firmy kladou, je: Co můžeme udělat proto, aby naši zaměstnanci neodešli ke konkurenci? Odpověď vám dá těchto 6 statistik.

 

HRstack

 

Věděli jste, že odchod zaměstnance stojí až 33 % jeho roční mzdy? Vyplývá to ze studie Employee Benefits News. Proč tolik? Společnost totiž musí vynaložit značné množství času a financí na hledání náhrady, marketing, organizaci pohovorů nebo onboarding.

Vysoká fluktuace značí červený praporek, že ve vaší firmě není něco v pořádku. Pokud neodhalíte, co se za častým odchodem skrývá, může to ohrozit její růst i reputaci.

 

Odchod zaměstnanců často zaviní špatní manažeři

Zpráva TINYpulse Employee Retention Report uvádí, že až 40 % zaměstnanců, kteří nejsou spokojení s vedením manažerů, v posledních 3 měsících hledalo novou práci. To znamená jediné: manažeři/vedoucí týmů mají v rukou obrovskou zodpovědnost. Jejich styl leadershipu, komunikace s dalšími zaměstnanci má klíčový vliv na zaměstnaneckou spokojenost. 

Potvrzuje to také výzkum Udemy: téměř 50 % zaměstnanců uvedlo, že by kvůli špatnému manažerovi opustilo svou práci. To není vše, 56 % z nich si myslí, že manažeři bývají často povýšeni předčasně, zatímco 60 % se domnívá, že jejich leadeři nemají dostatečné manažerské dovednosti.

 

 

Nedostatek uznání snižuje loajalitu zaměstnanců

V minulém článku jsme psali, že pravidelné a upřímné chválení zaměstnanců je klíčem k retenci. A tady se nám to opět potvrdilo. Podle společnosti Qualtrics je u zaměstnanců, jejichž manažeři je oceňují za dobře odvedenou práci, 5krát vyšší pravděpodobnost, že ve společnosti zůstanou.

Studie TINYpulse navíc ukazuje, že 79 % lidí, kteří odešli ze zaměstnání, uvádí jako důvod svého odchodu „nedostatek uznání“. 

Tip: Přečtěte si také: Jak udržet zaměstnance ve firmě? Častou a srdečnou chválou

 

Možnost zpětné vazby má pro zaměstnance velkou cenu

Zpětná vazba je alfou a omegou dobrých vztahů na pracovišti. Jak jinak se věci mohou zlepšovat? To neplatí jenom o zpětné vazbě od manažerů k podřízeným, ale také naopak. 

U zaměstnanců, kteří nechtějí dát feedback svým šéfům, je 16 % menší pravděpodobnost, že v práci zůstanou (TINYpulse). Právě možnost dát vedení zpětnou vazbu ukazuje na důvěru a respekt, jaký firma chová ke svým pracovníkům. To ale není vše. Jde také o to, co se děje potom, co někdo z podřízených vznese námitku. Pokud to vedení nikterak neřeší, možnost feedbacku ztrácí na svém významu.

 

 

Dobře zvládnutý onboarding dělá zaměstnance šťastnější

Podle dat TINYpulse existuje o 23 % vyšší šance, že zaměstnanci zůstanou, pokud jim manažer při nástupu jasně vysvětlí jejich roli a povinnosti. Není nic horšího, než když nastoupíte do nové práce, a nemáte tušení, co se po vás vlastně chce nebo na koho se obrátit. Tato dezorganizace a neschopnost HR oddělení může negativně ovlivnit hned několik věcí: morálku a motivovanost nováčka a jeho obrázek o firemní kultuře nebo o společnosti samotné. 

Tip: Přečtěte si také 5 tipů, jak zvládnout onboarding na výbornou

 

Poslání společnosti má klíčový vliv na retenci zaměstnanců

Mnoho zaměstnanců má už mnohem větší cíl než jen vydělávat peníze. Chtějí pracovat pro společnost, která má nějaké poslání. Pokud vidí její užitečnost a smysl, je zde o 27 % vyšší pravděpodobnost, že zůstanou. Do práce totiž chodí s tím, že někomu pomáhají, dělají svět lepším místem, pracují na něčem, čemu opravdu věří. Toto uspokojení pak vede k vyšší angažovanosti i loajalitě.

 

Možnost kariérního růstu je pro zaměstnance hlavní prioritou

Zpráva LinkedIn 2018 Workforce Learning Report odhalila, že 93 % zaměstnanců by u svého zaměstnavatele zůstalo déle, pokud by jim umožnil kariérní rozvoj a firemní vzdělávání. Ač se to může zdát jako samozřejmost, firmy stále nevkládají dost úsilí do splnění tohoto požadavku. Zaměstnanci se touží rozvíjet a posouvat se v kariérním žebříčku. Firmy, které jim toto nabídnou, budou ty, které nakonec zvítězí.

 

A co děláte vy pro udržení svých zaměstnanců? Jaká je vaše strategie? Konkurence na trhu práce je dnes větší než kdy dřív. Stanovení retenčních taktik vám pomůže být krok před ostatními.

 

 

Připravila: Petra Pruden