CoolClub pro IT odborníky

Chatboti v HR: vyřeší náborovou administrativu a najdou perfektní match 

25.04.2022

Podle průzkumů jen 10 % přijatých životopisů splňují požadavky vypsané pozice. I přesto se personalisté musí prokousat štosem CV a všechno vyhodnotit. Šlo by to udělat rychleji a efektivněji? Ano! To, co personalistům trvá hodiny, zvládne umělá inteligence během pár minut. 

 

HRstack

 

Chatbot je vynález, o kterém se poprvé začalo mluvit v 60. letech minulého století. Od té doby jsme byli svědky toho, jak skvěle dokáže poradit, zodpovědět otázky a vyslechnout si přání zákazníků. Není divu, že našel uplatnění v mnoha sférách. A HR není výjimkou.

 

Na co využít chatboty v náboru?

Chatbot vám usnadní nábor hned v několika různých fázích. Delegovat na ně můžete tyto úkoly:

 

Screening životopisů

Nejdříve vám chatbot pomůže se screeningem životopisů. Z desítek či stovek zaslaných CV dokáže podle zadaných parametrů (vzdělání, dovednosti, pracovní zkušenosti, vlastnosti) najít ten správný match a seřadit kandidáty od nejvhodnějších po ty nejméně vhodné. Dokážete si představit, kolik času vám tím ušetří?

 

Shromáždění dat

Dále za vás chatbot shromáždí i základní údaje o uchazeči a jeho preference – například o časové možnosti nástupu i jeho očekávání o odměně. Vám už jen pošle kompletní report.

 

Test znalostí a dovedností

Chatbot si jednotlivé uchazeče také řádně proklepne – zeptá se jich na jejich dovednosti, ale také jim může dát jednoduché úkoly: například přeložit větu nebo odpovědět na vědomostní otázku. Podle jejich odpovědí vyhodnotí, zda mají potenciál jít do druhého kola pohovoru. 

 

Odpovídání na otázky

V neposlední řadě za vás chatbot také odpoví na všechny uchazečovy otázky – například ohledně nástupu, pracovní doby, úvazku nebo odměně a firemních benefitech. Vaše e-mailová schránka si na chvíli oddechne.

 

 

UniCredit Bank a její chatbot

Je důsledný, pilný a šikovný. Chatbota si nemůže vynachválit česká UniCredit Bank, která na nábor aktivně využívá virtuálního personalistu se jménem U.C. Bot (UniCredit chatbot). Od července roku 2021 jeho pohovorem prošlo více než 250 uchazečů. V současné době je toto číslo markantně vyšší. 

„Digitalizace má především ušetřit práci lidí tam, kde to zvládne technologie. Chceme se více věnovat práci, při které nás stroje nikdy nenahradí. Díky chatbotovi získáme více prostoru na to se věnovat konzultantské činnosti, poradenství a přímému kontaktu se zaměstnanci. V tom vidím budoucnost péče a rozvoje lidí,“ říká Hana Čitbajová, ředitelka HR UniCredit Bank.

U.C. Bot má za úkol vést první kolo pohovoru, kdy určuje, zda je kandidát dobrý fit. Pokládá obecné otázky, které se zaměřují na délku praxe, dovednosti, předchozí pozice v oboru a další tvrdá data. Mimo se také zajímá o to, zda dobře zapadne do firemní kultury.

To všechno zvládne ve 20 až 30 minutách. Svá data následně analyzuje a posílá personalistům, kteří dostanou kompletní přehled. Na druhé kolo pohovoru si personalisté vyberou jen ty, kteří z přehledů vychází nejlépe.

UniCredit banka vyhlašuje zhruba 500 náborů ročně. „Na každý se nám průměrně přihlásí 30 až 50 lidí. Málokdo z personalistů obvolá všechny kandidáty detailně a rychle, takže dochází k prvotnímu výběru personalistou už při prohlížení životopisů. Chatbot dává příležitost všem, vybírá ty skutečně nejvhodnější, které doporučí k dalšímu kolu pohovoru. Umí ušetřit minimálně 8 hodin za každý nábor, tedy celý pracovní den,“ říká Čitbajová.

 

 

Jaké další české firmy si chatboty zamilovaly?

UniCredit banka ale není jedinou českou firmou, která vsadila své karty na umělou inteligenci. Dále je to například Škoda Auto, Jablotron, Linet, Continental, Invia, Dr. Max nebo Fincentrum. 

Právě Jablotron jako jedna z prvních společností využila síly chatbota při náboru programátorů. „Vzhledem k tomu, že většina vývojářů s naším chatbotem komunikovala v noci a mimo standardní pracovní dobu. Postupem času jsme do chatbota zakomponovali i různé vývojářské kvízy, testy a IT vtipy, což ještě více zvedlo už tak dobrou konverzi a dalo nám to další informace o znalostech programovacích jazyků uchazečů a o tom, jak rychle a jakým způsobem řeší zadané úkoly, se kterými se mohou případně potkat i v nové práci,“ vysvětluje Dlouhý.

Umělou inteligenci můžete integrovat nejen do náboru, ale také do různých talent programů, onboardingu a dalších klíčových HR procesů. Jak je vidět, investice do vývoje a nastavení chatbota se v dlouhém horizontu skutečně vyplatí.

Personalistům šetří čas a nervy, zaměstnanci a uchazeči zase ocení svižnou a efektivní komunikaci. Chatboti se zkrátka jeví jako win-win řešení pro všechny strany.

 

 

Připravila: Petra Pruden