CoolClub pro IT odborníky

7 soft skills dobrého recruitera

Měkké dovednosti alias soft skills jsou v recruiterské branži nadmíru důležité. Když je recruiteři mají v malíčku, jsou pro HR i celou firmu velkým přínosem. Podívejte se na 7 klíčových soft skills, které by měl mít ve svém osobnostním portfoliu každý recruiter.

 

HRstack

 

Silné komunikační schopnosti

Základ, na kterém celá recruiterská pozice stojí: komunikace. Jako recruiter máte na starosti jednání s kandidáty, pohovory, psaní příspěvků na sociální sítě (social media recruitment), podílíte se na tvorbě inzerátů a HR marketingových materiálů, nebo řešíte emaily s kandidáty.

Zkrátka, mluvenou i psanou formu komunikace musíte zvládat na jedničku. Komunikace by měla být jasná, srozumitelná a vstřícná. 

 

Schopnost aktivně naslouchat

Více naslouchat, méně mluvit: to je zlaté pravidlo, ze kterého budete těžit na každém pohovoru. Nejde ale jen o obyčejné poslouchání, ale o aktivní a zvídavé naslouchání, na které můžete navázat svými dotazy. Tyto informace vám poslouží jako odrazový můstek pro třídění kandidátů, i k vytvoření vhodných vyjednávacích strategií.  

 

Rozvinutá intuice

Jako recruiter byste měli mít „dobrý čuch na lidi“. Možná jste zažili situaci, kdy jste měli pohovor se dvěma kandidáty. Jeden z nich splňoval všechny požadavky a jeho CV zářilo na kilometry daleko. Druhý vás ze životopisu tolik nezaujal, ale zabodoval svou učenlivostí a motivací.

Přestože existují všechny logické důvody, proč poslat do dalšího kola kandidáta číslo jedna, nakonec si pravděpodobně vyberete kandidáta číslo dvě. Zkrátka cítíte, že ten druhý bude pro vaši firmu lepší match. Víte, že vaše intuice vás nezklame.

 

 

Spolehlivost

Recruiteři fungují jako primární kontaktní bod mezi kandidátem a firmou. Kandidát se na vás spoléhá, a to ve všech ohledech. Očekává, že mu dáte zpětnou vazbu na zaslaný životopis, očekává, že mu po pohovoru sdělíte verdikt. To zní fér, co říkáte?

Pravdou ovšem je, že situace bývá přesně opačná – recruiter slíbí, že dá vědět, a nakonec se neozve. Možná má hodně práce, možná na to jen zapomněl. V každém případě nechává kandidáta na holičkách, což může mít nemilý dopad na celou firmu. Na základě své negativní zkušenosti pak může kandidát firmu rychle odsoudit, případně dát negativní recenzi.

 

Empatie

Chybět by vám neměla ani empatie. Jako recruiteři byste se měli dokázat vcítit do druhých a mít pochopení pro jejich názory a potřeby. Obzvlášť velkou porci empatie byste měli dávat do náboru, který pro celou řadu uchazečů bývá stresujícím procesem.

Na každém pohovoru byste měli kandidáta povzbudit a dodat mu sebevědomí. Uvidíte, že empatický přístup se vám vrátí v podobě spokojenějších kandidátů.

 

 

Vyjednávací dovednosti

Vyjednávání je pro recruitery denním chlebem – a to hlavně na pohovorech, kdy řešíte finance, odměny, bonusy či zaměstnanecké benefity. Abyste mohli dosáhnout společné dohody s kandidátem, musíte znát svou vyjednávací pozici (potřeby firmy), přání uchazeče a v neposlední řadě také současnou situaci na trhu (poptávka po stejné práci, mzda u dalších společností, inflace…).

Ani to ale nestačí. K úspěšnému vyjednávání je zapotřebí dávka asertivity, empatie a schopnosti naslouchat.

 

Práce pod tlakem

Termíny, pohovory, porady… někdy to v práci bývá pěkný kolotoč. Není divu, že cítíte únavu, stres nebo frustraci. Práci pod tlakem se jakožto recruiter nevyhnete. Vedoucí na vás může tlačit, abyste co nejdříve našli správného kandidáta (včera už bylo pozdě) a dokončili výběrové řízení, zatímco na vás ještě čeká projít desítky životopisů a naplánovat pohovory.

O to urgentnější situace panuje v určitých segmentech, kde o uchazeče musíte doslova soupeřit – to se týká hlavně IT trhu, kde je obrovský nedostatek IT specialistů. Abyste zvládli pracovat pod tlakem, musíte mít v malíčku time management, ale také smysl pro řešení konfliktů a mindfulness taktiky. 

 

Tip: Zajímá vás více? Přečtěte si také náš článek 5 recruiterských pravidel pro úspěšné vyjednávání

 

 

Připravila: Petra Pruden