Když Reid Hoffman v roce 2002 zakládal LinkedIn, nikdo netušil, jak velký fenomén se z nové platformy stane. V dnešní době má tato profesní síť více než 760 milionů uživatelů, což je o 30 milionů více než v roce 2020. Společně s jejím růstem přichází také nové trendy. Víte, jaké z nich budou letos dominovat? O své tipy se podělí také marketingový ředitel CoolPeople a odborník na LinkedIn Vilém Terich.
HRstack
O profesní síti LinkedIn ví dnes snad již každý HR manager. Tato síť však nemusí být jen nástrojem pro získávání konexí, na LinkedIn můžete nechat svoji společnost doslova zazářit. Jak na to? O trendech roku 2021 a o tom, jak je co nejšikovněji využít, jsme se bavili s Vilémem Terichem, CMO společnosti CoolPeople, která se na této síti pohybuje velice profesionálně a nové trendy nejen sleduje, ale často je i udává.
1. LinkedIn stories
Jednou z největších novinek, kterou LinkedIn v roce 2021 spustil, jsou LinkedIn „stories“. Cílem LinkedInu bylo nejen vytvořit dynamičtější obsah a rozšířit možnosti propagace (služeb, produktů a značky), ale také zvýšit interakci mezi jednotlivými uživateli. A jak se zdá, zatím má tato nová integrace velký úspěch, i když jí chybí některé z vymožeností, které známe z jiných sociálních sítích – např. velký výběr samolepek, fontů a interaktivních prvků. Podle predikcí by však LinkedIn měl tyto nedostatky brzy odstranit.
Názor experta
„Očekávaná novinka s očekávanými předsudky aktivních LinkedIn uživatelů, kteří se bojí připodobňování s jinými sociálními sítěmi (FB, IG). Stories jsou zatím otevřené pouze pro zobrazení mobile. Určitě funkční formát pro brand awareness, dokonce i pro konverze. Pro firmy je přidaná možnost přímého odkazu – swipe up. Pro uživatele super nástroj pro budování osobního brandu směrem ke své cílovce. Dobrý krok, i když se může zdát, že je to kopírka či přežitek.”
2. Budování Employer Brandu
Pokud existuje téma, které se za posledních pár let výrazně popularizovalo, pak je to budování Employer Brandu. Mnoho zaměstnavatelů už pochopilo, že jméno společnosti mohou nejlépe vybudovat prostřednictvím svých zaměstnanců. A kde jinde to demonstrovat než právě na LinkedInu. Sdílení firemních příspěvků a komentování firemních aktivit skrze své zaměstnance se tak stalo novou marketingovou strategií mnoha firem. Odměnou za toto úsilí je zvýšení brand awareness (povědomí o značce) nebo také zvýšení atraktivity firmy.
Názor experta
„CoolPeople byla jedna z prvních společností v ČR na LinkedIn, která ukázala Employer Branding v praxi. Každý náš zaměstnanec má obrandovanou profilovou fotku, fotku na pozadí, má jasně definovanou pozici v rámci společnosti, vyplněnou sekci About (o mně), vyplněnou aktuální pozici v dolní části profilu. V rámci svých connections, cílové skupiny, sdílí personalizovaný obsah, který je obrandovaný logem společnosti, sdílí zajímavý obsah z firemní stránky společnosti nebo obsah svých kolegů a vyvíjí další aktivitu, které zvyšují profesionalitu a viditelnost.”
3. Jobslot zdarma
Existuje mnoho způsobů, jak do firmy přilákat nové talenty, zvlášť v digitálním prostředí. Jednou z efektivních strategií je využití takzvaných jobslotů (inzerování pracovní pozice ve formátu dlaždice s logem společnosti a místem výkonu práce). Běžně se jedná o placený produkt, nicméně LinkedIn se rozhodl, že svým uživatelům (firmám) udělá radost a nadělí jim jeden jobslot zdarma. Jedná se o další novinku, která podpoří nábor firem v online prostředí.
Názor experta
„V rámci svého profilu, konkrétně u profilové fotky, máte možnost zvolit rámeček se šablonou hiring. Jakmile to uděláte otevře se vám možnost 1 jobslotu zdarma, který se následně umístí do pracovních nabídek – jobs. Určitě využijte, jindy placenou možnost (jobslots), pokud aktuálně hledáte nové kolegy.”
4. Personalizované organické příspěvky
Trendem roku 2021 budou dle predikcí také personalizované organické příspěvky. Zatímco dříve byl hitem styl „přidej si každého“, dnes se uživatelé více zaměřují na navázání spojení ve své branži. Dobře totiž ví, že díky tomu budou mít lepší dosah a sledovanost svých příspěvků. Proč tomu tak je? LinkedInový algoritmus totiž funguje v prospěch těch, kteří sdílí relevantní příspěvky pro relevantní publikum. Důvod je jednoduchý, uživatelé na takové příspěvky více reagují, a tím zvyšují engagement rate.
Názor experta
„Svoji síť se vyplatí rozšiřovat o relevantní kontakty pro váš business. Je to otevřená možnost pro každého uživatele a je na něm, jestli ji pochopí a využije, nebo si bude konzervativně držet ve spojení pár kamarádů nebo kolegů. Obecně to funguje jinak než např. na FB nebo IG. Pokud chcete být vidět a využívat potenciál na maximum, musíte být v tomto ohledu aktivní. S tím souvisí i obsah, který budete se sítí sdílet. Je vhodné obsah vybírat tak, aby zaujal nejen vás a partu kolegů a kamarádů, ale i vaši profesní síť, která na základě toho může interagovat. Tím pádem váš sdílený obsah nabyde na počtu zobrazení. Vyplatí se to a stojí to pouze preciznost a pochopení funkce této sociální sítě.”
5. Integrace videochatu
Další překvapení, které si pro své uživatele LinkedIn připravil, je integrace videochatu. Tvůrci LinkedInu reagují na zvýšenou potřebu efektivní online komunikace, a proto se spojili své síly se společnostmi Zoom, Microsoft Teams a BlueJeans, aby tento požadavek mohli zrealizovat. Díky videohovorům je komunikace mezi uživateli mnohem rychlejší, přirozenější a praktičtější – zvlášť při oblíbených pohovorech na dálku.
Názor experta
„Vystihuje aktuálnost potřeby komunikovat na dálku. Je super, že přišli s touto funkcí a zároveň vybrali 3 nejpoužívanější platformy pro on-line meetingy. Držíte si lidi na jednom místě, nemusíte nikam odcházet, kliknete na jednu z možností a jste ve spojení se zákazníkem nebo klientem. V rámci message stačí kliknout v dolní liště na kameru a vybrat jednu z možností, pomocí pop-upu se přihlásíte do platformy a můžete začít komunikovat.”
Připravila: Petra Pruden