CoolClub pro IT odborníky

PayPal bude první zahraniční platební platforma v Číně. Získala 70% podílu v GoPay

03.04.2020

PayPal se stane jednou z prvních mezinárodních společností, které v Číně získaly platební licenci, poté, co se objevily zprávy, že Čínská lidová banka (PBOC), která vlastní státní správu, posvětila akvizici majoritního podílu v místní společnosti GoPay společností PayPal.

 

Magazín

 

PayPal prostřednictvím jedné ze svých místních dceřiných společností se sídlem v Číně s názvem Yinbaobao získá podle prohlášení na webu GoPay 70% podíl v GoPay. Smlouva, která byla schválena čínskou centrální bankou na konci září, představuje první dohodu, kdy byla zahraniční společnost oprávněna nabízet přímé digitální platby v zemi. Investoři, kteří jsou obeznámeni s čínským trhem digitálních plateb, by si však měli uvědomit, že vstup PayPal na čínský trh by mohl být značně ztížen - kvůli dominanci AliPay, WeChat Pay a Alibaba.

GoPay, oficiálně známý jako Guofubao Information Technology Co., byl založen v roce 2011 jako společný podnik mezi čínským mezinárodním obchodním centrem (CIECC) a HNA Retailing Holding, dceřinou společností problémové čínské konglomerátní skupiny HNA.

 

Trh online plateb

Čínský trh online plateb je významný, přičemž celkové transakční hodnoty se v roce 2018 ve srovnání s předchozími pěti lety více než zdvojnásobily na 2 126,3 bilionů juanů (zhruba 200 bilionů USD). Dalšími velkými hráči působícími v této sféře jsou přidružená společnost Alibaba Ant Financial, dříve známá jako Alipay, která již v roce 2010 předstihla PayPal jako největší platformu online plateb na světě. Počátkem tohoto roku společnost Ant Financial oznámila plány na získání přeshraničního obchodu se sídlem ve Velké Británii s platební společností WorldFirst. Tímto se snaží posílit své globální platební ambice, které přišly poté, co USA zablokovaly podobný krok Ant Financial pro MoneyGram.

Loňské oznámení, i když pro PayPal je milníkem, nepřichází jako úplné překvapení. Předloni v březnu vydala PBOC sdělení, že by chtěla otevřít domácí trh zahraničním platebním společnostem s cílem zlepšit hospodářskou soutěž, přičemž American Express později dal souhlas s uvedením na trh v Číně předloni v listopadu. Zdá se však, že první postup PayPal se dnes týká konkrétně online plateb.

 

 

Jak uvedl generální ředitel PayPal Dan Schulman, je ctí stát se první zahraniční platební platformou, která má licenci na poskytování online platebních služeb v Číně. Společnost PayPal se těší se na partnerství s čínskými finančními institucemi a technologickými platformami a poskytne komplexnější sadu platebních řešení pro podniky a spotřebitele, a to jak v Číně, tak po celém světě.

Zde stojí za zmínku, že PayPal již dříve spolupracoval s čínskými platebními společnostmi, které se snaží rozšířit svůj globální dosah - například v roce 2017 PayPal oznámil navázání spojení s Baidu za účelem cílení na čínské turisty v zahraničí. V rámci dohody by Baidu Wallet přijala více než 15 milionů obchodníků PayPal po celém světě.

 

Proč chce PayPal vstoupit do Číny?

Příjmy PayPal v roce 2018 vzrostly o 18% a společnost očekávala v roce 2019 nárůst o 15%. Tato míra růstu zůstává robustní, ale mírné zpomalení naznačuje, že musí nastartovat nové růstové motory.

Jednou z oblastí, která je pro zlepšení důležitá, je její mezinárodní obchod, který v minulém čtvrtletí vytvořil 47% výnosů PayPal. PayPal je již k dispozici ve více než 200 zemích a regionech po celém světě, takže nemá mnoho nových trhů pro vstup.

Mezitím čínský platební trh - který dříve zůstal uzavřen zahraničním poskytovatelům plateb - stále roste. Během konferenčního hovoru s analytiky minulého čtvrtletí, generální ředitel Paypal uvedl, že Čína je největším trhem s elektronickým obchodem na světě. Existuje zde okolo 500 milionů online nakupujících a budou tak poskytovat zhruba 2 biliony dolarů online prodeje ročně, což je více než 50% celosvětového online prodeje.

 

 

PayPal již udržuje partnerství s Alibaba AliExpress, která umožňuje zámořským nakupujícím nakupovat produkty od čínských obchodníků, a UnionPay, hlavní čínskou mezibankovní síť a platformu karetních služeb. Schulman poznamenal, že akvizice GoPay by jí umožnila tyto vztahy rozšířit a navázat nová partnerství s čínskými finančními institucemi a technologickými platformami.

Schulman poznamenal, že místo toho, aby společnost působila proti WeChat Pay a AliPay, se PayPal zpočátku soustředila na přeshraniční transakce. Jinými slovy, mohlo by to usnadnit zahraničním kupujícím nákup zboží z čínských trhů. Osmdesát šest procent čínských spotřebitelů použilo WeChat Pay na konci roku 2018, podle průzkumu Ipsos 71% použilo AliPay a 64% pravidelně využívalo obě služby. Tyto duopoly nezanechávájí konkurenčním firmám příliš velký prostor.

Tencent a AliPay se také rozšiřují do zámoří. Tencent již na konci roku 2018 rozšířil WeChat Pay na téměř 50 trhů mimo pevninskou Čínu a může zpracovávat platby v 16 různých měnách. AliPay dosahuje přibližně 70 zámořských trhů a zpracovává platby ve 14 různých měnách. Společnosti Tencent a AliPay zpočátku rozšířily své platební služby v zámoří, aby sloužily čínským cestovatelům, a ani jedna platforma nepodporovala mezinárodní kreditní karty. To ztěžovalo život zahraničním návštěvníkům v Číně, protože WeChat Pay a AliPay jsou výchozí platební možnosti pro maloobchodníky, veřejnou dopravu a další služby.

Tencent a AliPay v reakci na to v roce 2019 otevřeli své platformy mezinárodním kreditním kartám. Tento posun také usnadňuje zahraničním obchodníkům přímý prodej produktů čínským nakupujícím a pro PayPal je ještě těžší vytvořit obhájitelnou mezeru mezi dvěma vůdci trhu.

 

Sečteno a podtrženo

Čínská centrální banka pravděpodobně schválila převzetí GoPay PayPalem proto, že věděla, že by to nenarušilo její trh digitálních plateb. GoPay je malý hráč na trhu a přeshraniční podpora PayPal mu nepomůže účinně konkurovat Tencentu a AliPay.

 

 

Připravil: Radek Svoboda