Když začal Robin Raszka před pěti lety vyvíjet technologii, která se věnuje komunikaci ve virtuálním světě, zdaleka ne všichni jeho nápadu věřili. Nakonec vymyslel tak zajímavý produkt, že si ho koupil Google. Za miliardy.
BusinessClass
Slibné začátky
Od začátku věřil, že je ve virtuálním světě potenciál. Proto se navzdory okolí věnoval digitálním avatarům ještě v době, kdy si společnost o metaverzi nechávala ještě zdát. Pragmatismus nebo štěstí? Zřejmě obojí.
Právě štěstí se třineckého rodáka Robina Raszka drželo od začátku jeho kariéry, když ho přes on-line komunitu designerů oslovil mladý, tehdy sedmnáctiletý Nick D'Aloisio. Američané ten příběh zbožňovali: "obyčejný" teenager, natolik bystrý a inovativní, že přichází s vlastními aplikacemi. Proto se Nickovi začalo přezdívat "zázračné dítě". Českého designéra Raszku pak oslovil přes Dribble a pustili se spolu do práce.
Díky tomu vznikla finální vizuální podoba aplikace Summly. Aplikace Summly byla po obrovském úspěchu odkoupena za 30 milionů dolarů společností Yahoo. Ta si z ní udělala svůj News Digest. Za vzhled Summly získal výhru Apple Design Award.
Raszka se později začal zabývat startupy na tvorbu vlastních avatarů. Byl od začátku přesvědčen, že v digitálních avatarech je obrovský potenciál a uvědomoval si jejich slibnou budoucnost.
Investice v hodnotě 60 milionů
Raska vytvořil Facemoji. V dnešní době má tento newyorský startup na digitální avatary obrovský úspěch. „Za loňský rok jsme utržili více než milion dolarů, tudíž můžu říct, že se nám daří. Na tržby se ale tolik nezaměřujeme, zajímá nás hlavně růst,“ říkal v rozhovoru pro CzechCrunch Raszka v době, kdy jeho startup Facemoji oznamoval zisk nové investice.
Společnost Facemoji získala počáteční kapitál, který vybral v seedovém investičním kole 3 miliony dolarů (v přepočtu přes 60 milionů Kč). Takto vysoká částka byla možná díky investici společnosti Play Ventures. Podílely se také další významné společnosti jako sociální síť Twitter a Roosh Ventures, kteří investovali také do Reface.
„Jack Dorsey mě sledoval na Twitteru, ale reálně nás propojila až Esther Crawford, šéfka Squadu, což je aplikace, kterou Twitter loni koupil a která náš software pro avatary využívala,“ popisuje zakladatel Facemoji Raszka, jak se k hvězdné investici od Twitteru dostal. Peníze z multimilionové investice využije Facemoji na další rozvoj.
Raszka navíc dodává: „Twitter si hraje s naším software development kitem a máme v pipeline i další kolaborace s FAANG společnostmi.“ Naráží na zkratku užívanou pro giganty Facebook, Apple, Amazon, Netflix a Google.
Využití avatara ve hrách
I společnost Apple se stále více zajímá o zobrazení avatara prostřednictvím Memoji. Herní platformy jako Roblox, kde uživatelé vstupují do virtuálního světa a nakupují doplňky pro svou postavu, nebyly nikdy populárnější. Konkurenční startupy Facemoji rostou stále rychlejším tempem. V roce 2020 koupil Roblox společnost Loom.ai, Epic Games zase společnost HyperSense.
Společnost Facemoji se domnívá, že více tvůrců her chce snadno vytvářet vlastní avatary. Mark Zuckerberg chce, aby se Facebook stal metaverzemi, čímž jsou zakladatelé startupu silně zaujati. Pracují na plug-and-play obchodech NFT, které mohou vývojáři integrovat a umožnit tak uživatelům nakupovat příslušenství pro své avatary.
"V konečném důsledku jde o ego," říká generální ředitel Facemoji Robin Raszka pro TechCrunch. "Jak se předvádíte, že máte kabelku Birkin, avatar na Twitteru je k tomu to hlavní, lidé se prostě chtějí předvádět."
Tým Facemoji doufá, že kromě her budou mít lidé brzy možnost v podobě avatara snadno vybírat svůj příští hovor přes Zoom nebo se jako avatar účastnit on-line výuky.
Milníky na cestě Alter
Od založení v roce 2017 se Raszkovi podařilo získat celkem 4,5 milionu dolarů. To je v přepočtu kolem 110 milionů korun. V letošním roce si došel pro další zásadní milník. Alter představoval zajímavou investiční příležitost, které využila společnost Google. Raszka i Google tuto koupi potvrdili, ale zdrželi se detailů. Google údajně zaplatil kolem 100 milionů dolarů, což je v přepočtu 2,5 miliardy korun.
Alter vyvíjí nástroje pro vytváření animovaných 3D avatarů, které jdou snadno integrovat do různých aplikací, her či webů. Mohou připomínat například takzvané Memoji, které představil ve svých aplikacích například Apple. Digitální avataři se hýbou díky umělé inteligenci. Dokážou v reálném čase napodobovat výrazy ve vaší tváři.
„Avataři jsou budoucností toho, jak se budeme připojovat online. Jejich technologie je ovšem stále na úrovni, kde byly platby v roce 2009, než se objevila firma Stripe. Vytvářet digitální prostory nové generace a úžasně vypadající 3D obsah, který není spojen s neohrabaným uživatelským prostředím, je nákladné, pomalé a obtížné. My to ale měníme,“ vysvětloval v rozhovoru pro CzechCrunch technologický šéf Alteru Karel Petránek.
Jedná se o další velký startupový úspěch s českou stopou. Robin Raszka v zámoří postavil úspěšný mezinárodní tým, který se dále vyvíjí a expanduje. A jak sám říká: „Nejhorší je neriskovat!“
Raszka, který Alter jako jeden ze zakladatelů a CEO budoval přes pět let, se tak zařadil mezi nejúspěšnější exity českých zakladatelů spolu se společnostmi jako Productborad, Socialbakers, Twisto nebo Integromat.
Připravila: Karolína Farná
Foto: Shutterstock