CoolClub pro IT odborníky

Může indická aplikace Koo porazit Twitter?

17.02.2022

Koo, indická alternativa Twitteru, má velké globální ambice. Spoluzakladatel Mayank Bidawatka očekává, že letos překoná 25 milionovou uživatelskou základnu Twitteru v Indii. Jelikož se do konce roku 2021 mikroblogovací aplikace dočkala 20 milionů stažení, nejedná se o nereálný cíl.

 

Novinky

 

Bidawatka založil aplikaci Koo spolu s Aparmeyem Radhakrishnou minulý únor a během krátké doby se dostala do centra pozornosti. Bylo tomu především kvůli sporu mezi indickou vládou a americkou platformou Twitter.

Vláda premiéra Naréndry Módího požádala o odstranění účtů a příspěvků kritizujících postup jejího řešení pandemie COVID-19. Twitter této prosbě nejprve vyhověl, ale brzy poté vše obnovil s odkazem na "nedostatečné odůvodnění". K celé situaci se následně přidal i probíhající spor o nová indická digitální pravidla společnosti WhatsApp, který vyvolal obavy o svobodu projevu a soukromí.

Kvůli těmto neshodám se ke Koo připojilo mnoho uživatelů, mezi něž se řadí i politici, kriketoví hráči a bollywoodské hvězdy. Ti mohou psát své příspěvky v 10 jazycích včetně angličtiny a do konce roku ve všech 22 úředních jazycích Indie. Například právě indičtí herci tuto funkci využívají, aby oslovili širší publikum.

Díky svému výraznému zaměření na vytváření platformy pro neangličtináře je Koo zajímavým produktem a v blízké budoucnosti plánuje expanzi do Jihovýchodní Asie, Afriky, Jižní Ameriky a východní Evropy.

Během této cesty musí však ještě vyřešit, jak nejlépe moderovat obsah a zároveň vytvořit bezpečný prostor pro uživatele. Startup je v současnosti často obviňován z posilování vládní propagandy a nenávistných projevů, které na platformu pronikají bez jakékoliv kontroly.

Směrnice sice výslovně zakazují diskriminační nebo urážlivý obsah, avšak vzhledem k tomu, že "koos" (verze "tweetů") jsou sdílené každou sekundu, je jejich cenzura velmi obtížná. Aplikace proto požaduje při registraci ověření prostřednictvím telefonního čísla, což může uživatelům brát "komfort anonymity". Jestliže však tyto potíže překoná, má Koo dle zakladatelů velkou šanci na úspěch a vítězství nad globálním gigantem.

 

 

Připravila: Kristýna Nováková