CoolClub pro IT odborníky

ANKETA mezi HR odborníky: Hlavní HR výzvy roku 2023

14.02.2023

Výzvy v oboru personalistiky budou letos vycházet opět z let minulých. Koronavirová krize nebo například válka na Ukrajině ovlivňují postoje a očekávání zaměstnanců i případných kandidátů. Proto se HR specialisti, manažeři a další z oboru budou muset v letošním roce postavit čelem hned k několika výzvám. Jaké výzvy oslovení HR manažeři čekají?

 

HRstack

 

Oslovili jsme šest osobností z oblasti HR a příbuzných oborů a zeptali jsme se jich, jaká je podle nich největší výzva v HR v tomto roce. Na anketní otázku: "Co pro vás, jako pro osobnost působící v HR, bude tou největší výzvou roku 2023?", se sešly odpovědi, které se v mnohém shodují. Někteří mají před sebou i své osobní výzvy, kterým budou muset čelit.

Jednou z hlavních výzev tohoto roku může být optimální nastavení home office pro obě strany. Dosáhnutím řešení, firma určitě předejde případnému odlivu spolehlivých pracovníků.

 

Letošní výzvy

Uchazeči nyní mění své požadavky a hledají především firmy s atraktivními zaměstnaneckými benefity, dobrou pověstí a výbornou firemní kulturou. Sebeprezentace společnosti tak začíná být zcela zásadní a může být pro HR výzvou roku 2023. 

Zuzana Iblová, HR Leader společnosti CoolPeople, přináší k této problematice náhled ze své společnosti: "Vize firmy je pro letošek veliká, proto taky hledáme nové posily, které nám s náborem pomůžou. Pravdou je, že se v rámci společnosti nebojíme „být vidět“, jinými slovy, se soustředíme na silný marketing. Ten se následně stará o náš branding, a o to, abychom byli vidět na všech sociálních sítích. Například na LinkedIn patříme mezi přední hráče a odběratele recruiterských licencí."

Vzhledem k tomu, že se na pracovním trhu stále častěji objevují také mileniálové a generace Z, je nutné se zamyslet nad jejich potřebami a následné s nimi umět naložit nebo se jim, popřípadě přizpůsobit. Cílení na tuto „mladší“ generaci se bude pravděpodobně lišit.

Jak říká Zuzana Iblová: "Naší cílovkou jsou především mileniálové a generace Z, proto musíme uzpůsobit formu náboru i jejich potřebám. Využíváme tak různých sociálních sítí a specifických klíčových slov, na které „mladí“ slyší. Naše marketingové oddělení v tom hraje také velkou roli, protože i naše inzertní videa cílí tak, abychom oslovili kandidáty, které potřebujeme."

 

 

Seberozvoj

Stále větší roli pro potenciální zaměstnance, ale i pro ty stávající, hraje vzdělávání a seberozvoj. Jakmile stávající zaměstnanec nebo kandidát nenachází možnost zvyšování kvalifikace, poohlíží se u jiného zaměstnavatele. A tak se v roce 2023 více zaměřte na možnost vzdělávání v rámci společnosti, ať už v podobě online kurzů, konferencí či seminářů.

Martina Maričová, Manager Podpory Lidských zdrojů v České televizi, zmiňuje pro ni a její společnost následující výzvy: "Není jedna největší výzva, ale je jich celá řada: posilování značky firmy, důvěra, interní komunikace, efektivita, digitalizace, nábor, onboarding, benefity, vzdělávání, flexibilita, reporting a práce s čísly…"

Velkým tématem roku 2023 bude také udržení současných zaměstnanců, především proto, že do budoucna bude stále obtížnější získání špičkových profesionálů. Starší ročníky budou pozvolna svá zaměstnání opouštět a čerství absolventi budou mít od svého zaměstnání stále vyšší očekávání.

 

Udržet motivaci

Ondřej Rak, HR Director ve společnosti SIKO KOUPELNY, a.s., právě o tomto, za sebe i za SIKO HR tým, říká: "Za Siko HR je hlavní výzvou pro rok 2023 udržet kvalitní a výkonné zaměstnance. V období naší transformace se snažíme "odrazit" nejistotu u lidí, kteří jsou pro nás důležití. Chceme je udržet, proto komunikujeme v souladu s našimi firemními hodnotami velmi otevřeně a ve zvýšené frekvenci."

Mariana Wohlrabová, HR Managerka ve společnosti Footshop, dodává: "Další výzvou pro nás bude udržení motivace, loajality a nadšení našich zaměstnanců, kterých je míň než před rokem, nicméně práce je samozřejmě hodně. Takže péči o ně a podpoře naší company culture budeme věnovat víc času a energie."

Společnosti stále více hovoří také o digitalizaci svých procesů, ať už v rámci náboru, onboardingu či dalších tasků, a to i v souvislosti s předpovědí brzkého zapojení umělé inteligence do HR funkcí.

 

 

Digitalizace

Digitalizace bude velkým tématem ve společnosti PINYA s.r.o., mluví o tom Ondřej Gryc, Obchodní ředitel společnosti. "Společným tématem, ať už našeho interního HR, nebo naší HR aplikace ale bude digitalizace. Největší výzvou pro nás bude kompletní digitalizace personálních procesů, od náboru až po odchod. Nábor již vyřešený máme, včetně onboardingu a běžného života zaměstnance, jako jsou prohlídky, školení i předávání majetku.

To vše už se u nás dá vyřešit elektronicky. Poslední výzvou je i elektronický podpis a mobilní aplikace, což teď dokončujeme a na přelomu Q1/Q2 bude jak u nás, tak v našem PINYA HR. Největší výzvou je tedy úspěšně zvládnout celý proces digitalizace personalistiky. Tím myslím, aby vše bylo i v logické posloupnosti, a to jak pro HR, tak pro zaměstnance a manažery. Aby měl zaměstnanec maximální přehled o nástupu, všech potřebných úkolech a stejně tak i všichni ostatní ve firmě."

 

Nový HR systém

Digitalizaci nebo jakési její formě se budou věnovat i ve společnosti Footshop, jak zmiňuje HR Managerka Mariana Wohlrabová. "Jedna z výzev roku 2023 pro nás je přechod na jiný HR systém."

V různých společnostech, ať už co se týká konkrétních HR týmů nebo i jednotlivců, se ale potýkají i s konkrétními nebo osobními výzvami, které nemohou být generalizovány.

Například Katka Bláhová, Head of People & Culture, z neziskové organizace Sto skupin z.s., se potýká s nelehkou výzvou. "Pro nás ve Sto skupin bude největší výzvou postavit 30 nových dětských skupin napříč republikou. Můj tým musí postavit 15 decentralizovaných týmu složených z pedagogů a chův v čele se skvělými vedoucími. V reálu to znamená protřídit několik set životopisů a stovky pohovorů, než najdeme ty, kteří souzní s našimi hodnotami."

Martina Maričová, Manager Podpory Lidských zdrojů v České televizi, dodává: "Pro mě je největší výzvou najít rovnováhu mezi chtěným a možným, mezi přáním a realitou, mezi tím, co očekávám a co získám. Být mostem mezi zaměstnanci a vedením společnosti, kde je obousměrný pohyb. Aby si každý sám pro sebe mohl, asi tak koncem roku, mohl říct "není všechno dokonalé, ale stálo a stojí mi to za to"."

 

 

Připravila: Petra Sauerová