CoolClub pro IT odborníky

Hackathon trochu jinak: Když jde o hry o duševním zdraví

13.04.2020

Zajímáte se o novinky v oblasti gamingu a na originální hry nedáte dopustit? Pak se vám jistě bude líbit řada nevšedních her na téma duševní zdraví, které byly vytvořeny v letošním hackathonu pořádaném britskou charitativní organizací GamesAid. V tomto článku vám představíme výběr 5 nejunikátnějších her, které se na něm objevily.

 

PlayCool

 

Bojové, střílecí, skákací či dobrodružné – nabídka s hrami na tato témata je dnes neuvěřitelně pestrá. Co když se však vývojáři rozhodnou vytvořit hry, které se budou zabývat úplně jiným tématem – například tabuizovaným duševním zdravím?

 

Bude to mít úspěch?

Vývojáři se domnívají, že rozhodně ano. Z toho důvodu také Britská charitativní organizace GamesAid uspořádala v únoru (16. - 23.2 2020) hackathon Mental Health Jam, do kterého se s nadšením zapojili lidé z celého světa. Cíl byl jasný: Vytvořit co nejvíce her, které budou originálním a zajímavým způsobem prezentovat koncepty mentálního zdraví.

Této unikátní akce se zúčastnilo mnoho programátorů ze všech koutů světa. Nechyběl ani český publicista a vývojář Ondřej Trhoň. Ten se rozhodl vytvořit speciální hru o obsedantně-kompulzivní poruše (OCD). „Snažím se proto zpracovat problematiku duševní energie a vysvětlit, jak ji OCD lidem ubírá a komplikuje jim každodenní úkoly. Různé obsese mají algoritmický podtext, takže to téma je svým způsobem pro hru dobře uchopitelné,“ uvádí Ondřej v rozhovoru pro časopis Forbes.

Ondřejova hra o OCD byla však jen zlomkem toho, co vývojáři dokázali během Mental Health Jam naprogramovat. Pojďme se nyní již podívat, jaké další originální kousky při hackathonu vznikly.

 

 

Výběr nejzajímavějších z Mental Health Jam

Vyber si své boty (Choose Your Shoes)

Jedno rčení říká: „Až mě někdy budeš chtít soudit, obuj si moje boty a šlapej mojí cestou.“ Tímto tématem se inspiroval také talentovaný vývojář Kusaihana, který během hackathonu vytvořil velmi originální herní prototyp. Princip hry je jednoduchý: vaším úkolem je nazout si boty někoho cizího, a přitom odpovídat na otázky, co by daný člověk udělal. Jako nápověda slouží sloupec charakterových vlastností, který je vedle otázek uveden. Pokud uhodnete správně, odpověď se zbarví do zelena, pokud špatně tak do červena.

Co je cílem hry? Prohloubit si smysl pro empatii. Podle autora máme často tendenci soudit druhé, aniž bychom je poznali. Díky této hře předem vidíme, jaký člověk je a jak se na základě svých vlastností rozhoduje – to hráčům pomáhá lépe chápat lidské chování.

 

Jak se máš? (How are you?)

Co je jednou z nejčastějších otázek, se kterou se ve svém životě setkáváte? Podle autora hry je to běžná každodenní otázka „jak se máš“, kterou každý z nás slyší alespoň několikrát. A nyní si schválně položte otázku, kolikrát na tento dotaz odpovíte jinak, než to opravdu cítíte?

Pokud zrovna nemáte dobrou náladu, může být těžké někomu říct pravdu. Tato hra velmi zajímavým způsobem ukazuje, že se nemusíte bát vyjádřit své emoce, ale v ten stejný moment byste neměli být nikým tlačeni k tomu, abyste to udělali. Podle autora musíte v takových chvílích myslet zejména sami na sebe a udělat to, co je nejlepší pro vás.

 

Krásná zahrada (LovelyGarden)

Za zmínku stojí také jedna odlehčenější hra, jejíž primární účel je zejména relaxace. Hlavním objektem ve hře je květina, která vám byla svěřena do péče. Stejně jako každý živý organismus, i tato květina má své potřeby, které byste měli plnit.

Není zde určen žádný konkrétní cíl, žádná výhra ale ani žádná ztráta. Jedinou myšlenkou této hry je to, abyste si každý den udělali chvíli času a o svou květinu se dobře postarali. Zkrátka skvělá odpočinková aktivita pro všechny, kteří si chtějí na moment oddechnout.

 

Pěkná slova (Nice Words)

„Zase jsi udělal chybu“, „Proč ses to ještě nenaučil“, Tohle nebyl tvůj nejlepší výkon“. Okolní negativity je někdy až příliš. Jeden účastník hackathonu proto přišel na svět s novou hrou, která má za cíl redukovat negativní emoce a nahradit je něčím hezkým.

Hlavní hrdinkou hry je malá chobotnice, která je obklopena bublinami s jízlivými připomínkami. Vaším úkolem je napsat pochvalu, která tyto poznámky vytlačí z její blízkosti. Čím více pozitivních věcí píšete, tím rychleji okolní negativita mizí. Podle autora vás hra má dovést nejen k zamyšlení nad tím, co často říkáme druhým, ale zároveň vás uvolnit a naladit na pozitivní myšlení.

 

Řekni ahoj (Say Hello)

Také máte strach z potkávání nových lidí? Nyní už nemusíte. Nová hra s názvem „Řekni ahoj“ dělá seznamování tou nejjednodušší věcí na světě. Autor se tím snaží vyjádřit, že stres z navazování kontaktů není vůbec nutný a touto hrou to má v plánu dokázat.

Po spuštění hry se náhle ocitáte v parku plném lidí. Na časomíře vám běží limit 180 sekund, během kterých máte za úkol oslovit co nejvíce kolemjdoucích. Po vypršení času na vás nakonec čeká milé překvapení, kterým vám autor dává najevo, že seznamování se s novými lidmi může být vlastně zábava.

 

Trochu světa (a bit  of Light)

Na závěr tu máme trošku akčnější kousek od vývojáře Yomissmar, jenž nese název „Trocha světla“. Jeho cílem je nalezení rovnováhy mezi vlastními povinnostmi a životními vášněmi.

V této hře se vtělíte do podoby malého hrdiny, za kterého budete dělat veškerá rozhodnutí. Vaším úkolem je činit takové volby, aby vytouženou rovnováhu mohl konečně nalézt. Cokoliv, co uděláte, bude mít důsledky, proto se musíte rozhodovat moudře. Hra následně nabízí čtyři různé verze, jak celý příběh může dopadnout – budoucí hráči tak mají rozhodně co objevovat.

 

A co vítězové?

Přestože se z oficiální stránky přesně nedozvídáme, kdo se nakonec stal hlavním vítězem, jedno je jasné: Nejlepší tituly se dostanou na dubnový London Games Festival, kde budou mít jejich autoři příležitost k ještě většímu zviditelnění a získání cenných konexí pro jejich budoucí kariéru. Pokud by vás zajímalo, jak další hry byly během hackathonu vytvořeny, podívejte se na oficiální stránky soutěže (itch.io/jam). Možná že zde nakonec narazíte na kousek, který si vás naprosto dostane. 



Připravila: Petra Pruden

Foto: gamesaid.org; archiv autorů her