CoolClub pro IT odborníky

5 výživných HR lekcí, které nám uštědřil rok 2021

03.01.2022

Rok 2021 je za námi, což znamená jediné – zhodnocení toho, co nám posledních 12 měsíců dalo a vzalo. Přečtěte si, jakých 5 lekcí si odnáší HR sféra. O své postřehy se podělí i CEO a manažeři velkých korporátů.

 

HRstack

 

Jak byste popsali rok 2021 ve firmě? Jste spokojení s výsledky? Co nového jste se naučili?  Pro mnoho HR týmů byl minulý rok dalších 12 měsíců změn a výzev. Svou roli přitom sehrál koronavirus, ale také napětí na trhu práce.

Mohli jsme si všimnout, že hybridní práce i nadále hraje prim, že čím dál větší význam nabývá firemní kultura, technologie a well-being zaměstnanců. Pojďme shrnout rok 2021 do 5 HR lekcí. 

 

1. Emocionální podpora má větší efekt, než si myslíte

Pandemie koronaviru neměla slitování ani letos. Mnoho zaměstnanců muselo na jaře bleskově zareagovat na uzavření škol a školek a do toho zvládat své vlastní pracovní povinnosti.

Stres, úzkosti, vyhoření – to všechno se promítlo do jejich pracovního a osobního života. Naštěstí mnoho zaměstnavatelů mělo pro tuto situaci pochopení a poskytlo jim oporu. Ať už ve formě příspěvků na terapie, možnosti využití firemního psychologa nebo extra dnů volna. 

„I když byla empatie vždy považována za „měkkou dovednost“, nikdy nebyla tak důležitá jako dnes. Empatický leadership říká, aby se manažer vcítil do kůže zaměstnanců a snažil se co nejvíce chránit jejich zdraví a potřeby. Podle mých zkušeností je to jeden z klíčových způsobů, jak rozvíjet loajalitu zaměstnanců ve firmě.“

Alina Clark, spoluzakladatelka a marketingová ředitelka ve společnosti CocoDoc

 

 

2. Umění naslouchat je klíčem k udržení zaměstnanců

S empatickým leadershipem souvisí i další lekce, a tou je ocenit zaměstnance za jejich práci. V roce 2021 se mnoho firem naučilo, že pouze slušný plat není dostatečně dobrým důvodem pro to, aby zůstali.

Klíčovou roli hrají i další faktory, jako je uznání a respekt na pracovišti. Zaměstnanci potřebují cítit, že jsou ve firmě potřební a že si vedení váží toho, co dělají. Jak na to? Chvalte, naslouchejte, odměňujte.

„Napjatý trh práce v roce 2021 zdůraznil důležitost budování loajality zaměstnanců a zvyšování retence. Nejjednodušším a nejlevnějším řešením je naslouchat svým zaměstnancům. Pravidelné dotazníky spokojenosti a meetingy se členy týmu vám umožní předcházet potenciálním problémům na pracovišti. Otevřenost vůči zpětné vazbě zaměstnanců může hodně změnit. Členové týmu budou vědět, že mají svůj hlas a že na jejich názorech záleží.“

Michael Moran, zakladatel & CEO společnosti Green Lion Search Group

 

3. Home office a hybridní modely práce už nejsou žádnou novinkou

Ještě před pár lety byla práce na home office v Česku téměř nemyslitelná. Firmy trvaly na tom, aby všichni pravidelně docházeli do kanceláře, a home office byl jen jeden z výjimečných benefitů.

Koronavirová pandemie ale zamíchala kartami. Najednou nezbýval čas vymyslet další řešení a práce na dálku se stala běžnou záležitostí. Tento koncept otevřel dveře novým možnostem a ukázal, že může firmám přinést nejednu výhodu. Někdy ve formě lepší produktivity, jindy v podobě vyšší spokojenosti zaměstnanců nebo snížených nákladů na chod kanceláře.

„Tento rok ukázal, že mnoho lidí může pracovat dobře – nebo dokonce lépe – když mají svobodu pracovat kdykoliv a odkudkoliv. Zejména pro kreativce je nesmírně důležité, aby měli v práci flexibilitu. Pokud místo není pro pracovní funkci absolutně kritické, nebraňte se najmout také externisty.“

Ryan Brown, ředitel integrovaného marketingu ve společnosti Kenra Professional

 

 

4. Bez moderních technologií to už nepůjde 

S hromadným zavedením home officu souvisí také nutnost přejít na moderní technologie. Aby komunikace mohla fungovat dobře, musíte mít po ruce fungující digitální nástroje – a to například platformu na projektový management, řízení vztahů se zákazníky či cloudové úložiště na sdílení a ukládání dokumentů. 

„Vzhledem k tomu, že se virtuální kancelář stává běžnou věcí, technologická adaptabilita se stává nezbytnou součástí dovedností každého. Jako profesionálové se musíme přizpůsobit technologickým upgradům, které jsou nezbytné jak pro udržení úspěchu, tak pro budoucí růst.“ 

Tina Hawk, viceprezidentka HR oddělení ve společnosti GoodHire

 

5. Přehnaná komunikace je lepší než žádná

Rok 2021 nám ale ukázal i odvrácenou stránku home officů. Když pracujete na dálku a nemáte s ostatními pravidelný fyzický kontakt, můžete bez povšimnutí zabřednout do problémů – ať už pracovních nebo psychických. HR manažeři a vedoucí týmů zjistili, že komunikace se v online prostoru stává základem, na kterém to všechno stojí.

Jakmile vázne komunikace, začnou se hroutit projekty i vztahy se zaměstnanci. Pravidelné virtuální schůzky jsou klíčem k udržení přehledu a informovanosti. 

„Když pracujete na dálku, přehnaná komunikace je pořád lepší než žádná nebo nepravidelná. Nebojte se spojit se svým týmem, zvlášť pokud máte pocit, že něco není v pořádku – tyto instinkty vás většinou navedou správně.“

Minesh Patel, zakladatel The Patel Firm

 



Připravila: Petra Pruden