CoolClub pro IT odborníky

Leadership pod lupou: 10 nejdražších manažerských chyb

08.08.2022

Publikaci 10 nejdražších manažerských chyb od Jana Urbana jsme vám již doporučovali. A nyní vám přinášíme mini recenzi a ukázky, které vám udělají jasno, co od publikace můžete očekávat. Pojďte zabrousit do vod leadershipu a zjistit, jaké přešlapy firmu stojí největší peníze.

 

HRstack

 

Umění řídit lidi je neobyčejně hodnotná dovednost, která je klíčem k úspěchu jakékoliv organizace. Podle Jana Urbana může být společnost natolik produktivní a efektivní, nakolik jsou manažeři schopní řídit své zaměstnance. A právě proto napsal publikaci, ve které shrnuje nejzákladnější chyby, kterým by se manažeři měli obloukem vyhnout. V tomto článku vám naservírujeme hned prvních 5 přešlapů. 

 

Chyby spojené s nadměrnou shovívavostí

Je hodný manažer dobrý manažer? Mít tolerantního a empatického manažera je snem každého zaměstnance. Pravdou ovšem je, že přehnaná shovívavost vůči prohřeškům podřízených může způsobit více škody než užitku. Nejčastěji se této chyby dopouští typ manažera, který si zakládá na kamarádských vztazích se svými zaměstnanci.

Přestože manažer vnímá jejich prohřešky, nechce jít do přímé konfrontace, aby nezkazil dobrou atmosféru na pracovišti, image skvělého šéfa nebo přátelství se zaměstnanci. Věří, že se situace zlepší sama od sebe a jeho zásah není potřeba. Jenomže i to se může pěkně vymstít.


Špatný výběr spolupracovníků

Další klíčovou chybou je špatný výběr spolupracovníků. Podle autora tato chyba pramení ze dvou hlavních zdrojů: subjektivní hodnocení osob a sklon obklopovat se lidmi, jejichž kvalifikace nesouvisí s jejich odbornými zkušenostmi či znalostmi. Jak to se může stát?

Třeba tak, když si manažer vybírá do firmy lidi, se kterými se dobře zná, nebo když se při řízení nechá ovlivnit dalšími faktory – například vzhledem uchazeče nebo jeho charismatickými dovednostmi. 

 

 

Nesprávné zadání a vysvětlení úkolů

Aby zaměstnanci mohli svou práci odvádět dobře a precizně, potřebují mít dost informací o tom, co se po nich vlastně chce. Není nic horšího, než kdy se manažeři domnívají, že si zaměstnanci poradí sami a nechají je napospas osudu. Přesně tak vznikají nedorozumění, která stojí nejen čas zaměstnance, ale také jeho motivaci. Leader týmu by se vždycky měl ujistit, že jeho podřízení rozumí úkolu a mají časovou dotaci i prostředky pro jeho splnění.


Nevhodná kontrola

Nikdo nemá rád, když mu šéf stojí za zadkem a kontroluje ho ve všem, co dělá. Stejně tak to platí i naopak – když se o zaměstnance vůbec nezajímá. Najít ten správný balanc může být ze začátku výzva, nicméně se jedná o nezbytný element produktivní spolupráce a předpoklad pro harmonické vztahy na pracovišti.

Podle Jana Urbana je potřeba kontrolu přizpůsobit na míru zaměstnancům. Je zřejmé, že nováčci budou potřebovat pomocnou ruku více než ostřílení profesionálové v oboru. Kontrola nových zaměstnanců poslouží nejen k tomu, aby se vyvarovali chyb, ale také aby měli potřebnou oporu a inspiraci. Naopak u zkušenějších zaměstnanců by častý dohled mohl vyvolat pocity méněcennosti. 


Neochota delegovat

Taky znáte lidi, kteří si myslí, že všechno dovedou nejlépe a chtějí dělat věci sami? I takoví se díky své perfekcionistické povaze mohou ocitnout na pozici manažera. Schopnost delegovat úkoly na členy svého týmu je však zcela klíčová – a to jak pro zaměstnance, tak manažera samotného.

Pokud leader týmu není schopný delegovat úkoly, bere zaměstnancům možnost získat nové zkušenosti, ochuzuje je o možnost růstu a přináší nesoulad na pracoviště. V ten stejný okamžik ale také škodí sám sobě, neboť plýtvá vlastním časem a není schopný plnit povinnosti. 

Neochota delegovat úkoly může souviset rovněž s workoholismem. Všichni jsme viděli šéfy, kteří jsou v kanceláři nejdéle ze všech, odmítají si vzít dovolenou a pracují o víkendu. Ač se tato závislost může jevit jako produktivní, z dlouhodobého hlediska může vést k frustraci, únavě a vyhoření. 

 

Resumé

Kniha 10 nejdražších chyb manažerů má rozhodně co nabídnout. V knize vás čekají pestrá řada příkladů z praxe, jejich vysvětlení a tipy, jak se takovým přešlapům vyvarovat. Publikace skvělým způsobem nastavuje zrcadlo a dává prostor pro zhodnocení vlastních leadership strategií. To zní dělá nadčasový vzdělávací materiál, který najde uplatnění v knihovně každého leadera. 

 

 

Připravila: Petra Pruden