CoolClub pro IT odborníky

5 tipů, jak na vhodný feedback nepřijatým uchazečům

11.04.2022

Kvalitní zpětná vazba po pohovoru je vzácná. Jen málo společností si dá tu práci, aby uchazeče informovalo o výsledcích výběrka a dala jim zpětnou vazbu, která jim v budoucnu pomůže k získání lepší práce. Poskytování feedbacku je ale důležité i pro vás – má totiž klíčový vliv na Employer Brand. Jak takový vhodný "negativní feedback" provést?

 

HRstack

 

Projdou desítky pohovorů, nikde je nevezmou a neví proč. I takové případy jsou. Kandidáti na honu za novou prací chodí z jednoho pohovoru na druhý, a přesto se nedočkají adekvátní odpovědi, natož zpětné vazby.

Z feedbacku se stává cenná komodita, která se dostane pouze k vybraným jednotlivcům. Ve skutečnosti by to mělo být přesně naopak. Úkolem personalistů a HR manažerů je zaštítit celý náborový proces, a ten obsahuje i informování uchazeče o výsledku.

 

Poskytnutí kvalitní zpětné vazby ovlivňuje vaši reputaci

Zatímco vy možná na nepřijaté kandidáty rychle zapomenete, oni na vás ne – nebo alespoň na vaši firmu. Budou si pamatovat, jak jste s nimi vedli pohovor a jak se u toho cítili. Budou si pamatovat způsob komunikace a zda jste se jim ozvali, jako jste slíbili.

Nevhodné postupy při pohovoru a následném výběru vás mohou stát vaši vlastní reputaci. Průzkum společnosti CareerArc odhaluje, že špatnou zkušenost s náborem sdílí s ostatními (rodinou, přáteli a známými) až 72 % kandidátů. 

 

 

Jak poskytnout feedback nepřijatým kandidátům?

Každý personalista používá jiný druh vyhodnocení – někdo si zapisuje vlastní poznámky, další má vytvořenou šablonu, jiný zase bodovou matici. Nezáleží na tom, jaký postup preferujete, nýbrž na tom, abyste ze svých záznamů dokázali vytvořit konstruktivní a objektivní hodnocení. 

Kandidátům, které zamítnete ještě před pohovorem, můžete napsat personalizovaný e-mail s důvodem, proč jste ho nevzali do dalšího kola. Další uchazeči, kteří se dostanou dál, si už zaslouží propracovanější feedback.

 

Co všechno by měl obsahovat?

1. První dojmy

Nastavte uchazeči zrcadlo a řekněte mu, jaký první dojem na vás udělal. Ať už byl pozitivní, neutrální nebo negativní, vysvětlete mu, čím to bylo způsobené a jaké faktory hrály roli.

 

2. Hodnocení schopností a dovedností

Klíčovou část představuje zhodnocení hard i soft skills. Posuzujte faktory, jako je schopnost komunikace, time managementu a adaptibilitu stejně jako jeho znalosti/dovednosti v daném oboru či zkušenosti na podobné pozici.

 

3. Hodnocení pohovoru

Nezapomeňte zhodnotit také celkový pohovor – zda uchazeč odpovídal podle vašich představ, jeho schopnost komunikace, řeč těla a podobně.

 

4. Doporučení do budoucna

Na závěr můžete dát rady a tipy, které uchazeč využije na dalších pohovorech. Tato zpětná vazba poslouží jako odrazový můstek pro jeho kariérní rozvoj.

 

5. Jak sdělit špatné zprávy? 

Na výběr máte zpravidla dvě možnosti – zavolat nebo napsat e-mail. Většina personalistů se přiklání právě k druhé možnosti, a to proto, že je jednodušší a pohodlnější pro obě strany.

Uchazeč nemusí být v době volání k dispozici a zároveň ho může hovor dostat do velkých rozpaků – stejně jako personalistu, který špatné zprávy oznamuje. Zpětná vazba ve psané podobě může mít větší váhu, a to proto, že je to černé na bílém. Uchazeč ji může mít stále u sebe.

 

 

Balancujte negativní a pozitivní zprávy

Nikdy nenechejte kandidáta bez odpovědi

Není nic horšího, než když kandidát čeká na něco, co nepřijde. Ukažte mu, že své sliby plníte a že si ceníte jeho snahy ve výběrovém řízení. Kolikrát jen stačí odeslat personalizovaný e-mail podle předem vytvořené šablony. I to je lepší než ticho po pěšině. 

 

Pokud výběrové řízení trvá déle, než byste čekali, dejte to vědět ostatním

Měli jste v plánu vybrat nového zaměstnance do 14 dní, ale nábor se protáhl? Kontaktujte všechny své uchazeče. Je to otázka chvilky. Stačí napsat krátký e-mail, ve kterém se omluvíte za zdržení a předáte informaci, do kdy mohou očekávat odpověď.

 

Balancujte negativní zpětnou vazbu s pozitivní

To, že jste uchazeče nepřijali, je pro něj samo o sobě špatná zpráva. Při sdílení zpětné vazby se snažte vybalancovat negativní s pozitivním. Mimo konstruktivní kritiky nezapomeňte říct i to, co se vám na uchazeči líbilo a co vás zaujalo. 

 

 

Připravila: Petra Pruden