CoolClub pro IT odborníky

Konec sdílených elektrických vychytávek, nebo druhá vlna softwarových inovací?

26.04.2021

Vypadá to, že dny sdílených e-skútrů a e-koloběžek jsou sečteny. Přestože se výrobci poučili z chyb a snaží se byznys sdílených vozítek znovu nastartovat, potýká se inteligentní mobilita hned s několika problémy. Nejvíc ji pálí to, že řidiči jsou neukáznění a provoz „elektrostáje“ je nákladný. Do budoucna to podle provozovatelů není udržitelný byznys, ne bez podpory magistrátů.

 

Novinky

 

Forma sdílených elektrických dopravních prostředků je pro koncového spotřebitele užitečná, je to rychlý, ekologický a bezstarostný způsob dopravy. Lidé si formy této „eko“ dopravy oblíbili a začali si pořizovat vlastní elektrovozítka. A ani to provozovatelům sdílené e-dopravy moc do karet nehraje. Zájemců o sdílená vozítka je méně, provoz je příliš nákladný a návratnost minimální. Budoucnost tohoto průmyslu je nejistá a balancuje na hranici úpadku.  

Většina společností snažících se o přední příčky oblíbenosti proto začala vylepšovat a inovovat své technologie. Operační systémy sdílených vozidel ale nebyly pro většinu společností v krátké historii mikromobility nejdůležitější. Prvotním cílem pro ně bylo zajistit, aby se hardware nerozpadl nebo nevzplanul.  

Když na scénu přišly elektronické skútry, způsobily zmatek a rozhořčení občanů. Jezdci bez přileb projížděli ulicemi města, mnoho vozidel skončilo v příkopech nebo blokovalo přístupnost chodníku. Městští úředníci byli po nasazení tohoto způsoby dopravy do měst rozzlobeni a označili je za formu veřejného obtěžování.  

Společnosti musely reagovat, a tak některé investovaly milionové částky s vidinou rychlého zisku, jiné usilují o získání všech městských povolení pro provoz sdílené dopravy. Investují také do inovace vozidel - vlastního softwaru a firmwaru, které umožňují lepší ovládání ovladače motorů, baterie, světel a zámků.  

Druhá vlna vývoje už se poučila z předchozích chyb a pracuje na obchodních strategiích, které mají mimo jiné za cíl zvýšit kontrolu nad chováním řidičů a dodržování předpisů města. Jestli se tento obor podnikání na trhu udrží, nebo ho pohltí městské regulace a veřejná doprava, se ale ukáže až po implementaci změn.

 

 

Připravila: Erna Březinová