Club

Fascinující! I Pepsi využívá AI – seznamte se s Snackbotem

Jedním z podniků, který si uvědomil, že používání umělé inteligence (AI) a strojového učení je obchodní potřebou, a tedy i konkurenční výhodou, je společnost PepsiCo. Společnost vyrábějící potraviny a nápoje prodává výrobky ve více než 200 zemích a v loňském roce přinesla roční tržby 64,7 miliard dolarů. Od robotů po strojové učení používá PepsiCo AI a strojové učení v celé organizaci mnoha způsoby.

 

Magazín

 

Snack Delivery Robot

Pojmenované Snackbot, tyto samohybné roboty jsou partnerstvím mezi Robby Technologies a PepsiCo. Studenti si mohou objednat jejich svačinu z aplikace Snackbot a robot je doručí na více než 50 míst napříč kampusem, aniž by účtoval poplatek za doručení. Na jedno nabití baterie mají roboti dosah 20 kilometrů a díky palubním světlometům a schopnostem pohonu všech kol mohou dokonce navigovat v noci, za deště nebo přes obrubníky. Snackbot představuje řešení pro potřeby studentů na vysokých školách a jejich preferencí určených výzkumem PepsiCo. Na kampusu je tři až pět snackbotů, kteří udržují krok s poptávkou.

 

Výroba pomocí strojového učení

Výrobní závod Frito-Lay (dceřiná společnost PepsiCo) těží ze strojového učení. Jeden projekt používá lasery ke čtení čipů a pak k poslechu zvuků přicházejících z čipu k určení textury. Algoritmy zpracovávají zvuk a určují strukturu čipu, aby automatizovaly kontrolu kvality systémů pro zpracování čipů Frito-Lay. Od tohoto začátku si Shameer Mirza, vedoucí výzkumného a vývojového inženýrství v PepsiCo, uvědomil, že několik dalších aplikací strojového učení může ovlivnit řízení procesů v továrně. Dále Mirza vyvinul model strojového učení, který by mohl být použit se systémem vidění, aby bylo možné předpovídat například hmotnost zpracovávaných brambor. To pro společnost znamenalo značné úspory, protože již nemusela utrácet 300 000 dolarů za výrobní linku na vážení prvků při výrobě. Systémy Mirzy používaly pouze kameru a model strojového učení a jsou v podstatě pouze dodatečné datové body shromažďované bez dodatečných nákladů.

 

 

Další projekt, který se stále vyvíjí, by vyhodnotil procento slupky bramboru poté, co prošel procesem loupání. Pochopením těchto údajů může týmu Frito-Lay pomoci optimalizovat systém loupání brambor. Odhaduje se, že tento projekt sám ušetří společnosti více než 1 milion dolarů ročně jen ve Spojených státech. Společnost PepsiCo letos zahajuje celosvětový výcvikový kurz zaměřený na pokročilé strojové učení a počítačové vidění pro své interní výzkumné a vývojové partnery, aby rozšířil schopnosti svého týmu používat tyto technologie, a aby pokračoval v hledání poznatků, které povedou ke zvýšení efektivity ve výrobních zařízeních.

 

Vera zjednodušuje proces náboru

PepsiCo využil robot Roba Vera poprvé k telefonování a pohovorům s uchazeči o otevřené pozice v prodeji, a pro obsazení volných pracovních míst v Rusku, když personalisté potřebovali obsadit 250 pracovních míst během dvou měsíců. Vera byla vyvinuta ruským startupem Stafory a je schopna provést pohovor s 1500 uchazeči za devět hodin, což by lidem trvalo devět týdnů.

Pokročilý software a nástroje pro rozpoznávání řeči od Amazon, Google, Microsoft a ruské technologické společnosti Yandex umožňují společnosti Vera testovat kandidáty na otevřené pracovní pozice, jako jsou operátoři vysokozdvižných vozíků, tovární dělníci a prodejní personál. Jeho software může skenovat životopisy, aby určil, zda potenciální uchazeč má pro danou pozici správnou zkušenost, může odpovědět ano a ne na odpovědi, klást následné otázky a posílat následnou korespondenci. Může také přeposílat přepisy hovoru k odborníkovi na lidské zdroje k dalšímu přezkoumání. Dosud byl příjem většiny kandidátů při jednání s robotem pozitivní. Od profesionálů v oblasti lidských zdrojů bylo trochu váhání. Ukázalo se, že jednou z největších překážek je přeprogramování lidí, aby se s touto technologií cítili dobře.

 

 

In-house technologická platforma společnosti PepsiCo Ada

Ada poskytuje rozšířenou inteligenci, která se spoléhá na pohled na člověka v kombinaci s algoritmy. Společnost očekává, že tato filozofie povede k rychlému učení. Ada může dát dohromady data z různých zdrojů, aby umožnila PepsiCo lépe využít obrovské množství dat, které shromažďuje. Nakonec bude společnost Ada zapojena do všech aspektů operací, včetně inovací, designu, výzkumu a cenových rozhodnutí. Další oblasti, které společnost PepsiCo podporuje, jsou vývoj produktů, prodej a marketing. Společnost použila nástroje sociální predikce, které agregují veřejně dostupné spotřebitelské konverzace v kombinaci s vlastními údaji k identifikaci nových produktů, které mají být uvedeny na trh. Pro společnost to představuje přechod k vytváření náhledů z údajů, které má, a zaměřuje se na činnosti, které lze uskutečnit. S rostoucím počtem dat se vrstva PepsiCo snaží identifikovat trendy a marketingová umístění.

 

Pep Worx: Platforma velkých dat a Analytics

Cloudová datová a analytická platforma, kterou PepsiCo používá s názvem Pep Worx, pomáhá společnosti radit maloobchodním prodejnám ohledně nejlepších položek na skladě, kde je umístit a jaké propagační akce použít. Když společnost chtěla uvést na trh Quaker Overnight Oats, dokázala identifikovat 24 milionů domácností z datového souboru 110 milionů amerických domácností, o kterých se domnívala, že by pro ně bylo vhodné tento produkt uvést na trh. Společnost PepsiCo identifikovala nákupní místa, která by byla vhodná pro tyto domácnosti, a poté vytvořila propagační akce, které osloví toto publikum. Toto použití dat a zaměření na velmi specifický trh pomohlo v prvních 12 měsících po uvedení na trh dosáhnout 80 procent růstu prodeje produktu.

 

 

Připravil: Radek Svoboda