Club

Hi-tech kávovníky pomáhají zlepšit pracovní prostředí, v němž strávíme 25 let v kuse, říká Jindřich Fialka z českého start-upu Greenest Company

Sterilním kancelářím zvoní hrana. Do popředí se derou tzv. zelené kanceláře, které podle průzkumů zvyšují produktivitu a navozují pocit vnitřní pohody. V Čechách se tomuto tématu věnuje startup Greenest Company, který mimo jinéh vsází na svůj hi-tech kávovník. Čím si to zasloužil?

 

CoolDialog

 

Vyzpovídali jsme CEO českého start-upu Greenest Company, Jindru Fialku. Řekl nám o tom, jak se v Čechách daří byznysu se zelenými kancelářemi, jak lze spojit květiny a technologie a proč lidé nechtějí vracet jejich hi-tech kávovníky. 

 

Greenest Company patří do úzké skupiny českých firem, které se specializují výhradně na zelené kanceláře. Jak a kdy vlastně vznikl nápad založit firmu v téhle branži?

Skoro dva roky zpátky za mnou přišel Martin Stára, který navrhuje firemní kanceláře, s tím, že potřebuje nějaké zelené produkty. Udělali jsme rychlý průzkum a zjistili dvě věci – že má pravdu, a že pracovní prostředí je hodně zajímavé téma s potenciálem pro spoustu inovací. S týmem Q Designers jsme připravili první proof-of-concept prototypy, ověřili je na trhu, napsali jsme business plán, získali investici a pustili se do toho.

 

Váš průzkum z měření kvality prostředí v kancelářích dost vypovídá i o povaze českého pracovního prostředí. Máte ale dostatek dat na to, abyste řekl, co podle vás zkoumaným kancelářím nejvíce chybí a jaké to má dopady?

Po roce měření už máme data na to, abychom věděli, co má v kancelářích největší dopad na produktivitu a spokojenost. A k otázce – na základě dat se zdá, že kancelářím hlavně chybí objektivní zpětná vazba. Pracovní prostředí má ohromný dopad na produktivitu i spokojenost, a tím pádem přímo na výsledky, odchodovost, nemocnost, vnímání značky na trhu a podobně.

 

Zabýváte se také analýzou kvality kanceláří. Jakým způsobem postupujete?

Analýze říkáme Space Monitoring a v jeho rámci vycházíme ze tří zdrojů dat: data z provozu kanceláří, zpětná vazba od zaměstnanců a také z naší databáze všech kanceláří, které už jsme měřili.

Data z provozu sbírají naše kávovníky vybavené laboratorní technologií na měření teploty, CO2, akustiky, světelných podmínek a podobně. Zpětnou vazbu pak získáváme skrz behaviorální dotazování. 

Z takových výsledků se dozvíte, jak na tom vaše kanceláře jsou, jaký mají dopad na produktivitu a spokojenost, a jak si vedete ve srovnání s trhem. Nejdůležitější jsou ale objektivní data o tom, jaké jsou u vás největší problémy, jaký mají vaše kanceláře ještě potenciál, co s nimi můžete dělat, jaký to bude mít dopad a - kolik to bude stát.

 

Hi-tech kávovník, foto + hlavní foto: grnst.co

 

Kávovník Space Monitor je rostlina zasazená ve speciálním květináči, jehož senzory sbírají data z prostředí a sledují přitom hladinu CO2, akustiku, teplotu/vlhkost vzduchu, četnost vyrušení a světelné podmínky. Na základě big data analýzy pak přináší vyhodnocení kvality prostředí. Dokáže nashromáždit zhruba 350 tisíc záznamů z plochy 50 m2 a na jedno patro kanceláří obvykle stačí deset kusů na jeden kancelářský prostor.

 

Na jaké prvky se při samotné realizaci soustředíte nejvíc?

The Greenest Company pomáhá ostatním s analýzou pracovního prostředí a jejich postupným zlepšováním. I když máme v týmu i architekty, sami přímo kanceláře nenavrhujeme. Soustředíme se hlavně na objektivní analýzu a optimalizaci pracovního prostředí našich zákazníků. Při nových návrzích ale můžeme pomáhat jako konzultanti.

 

S jakým požadavkem se v praxi setkáváte nejvíce? 

Zákazníci jsou většinou lidi z managementu. HR ředitelé nebo office manažeři. A ti mají tři hlavní otázky: jak na tom objektivně jsme, jak to můžeme zlepšit a jaké jsou varianty řešení. Míříte ale asi spíš na jejich zaměstnance – ti nejčastěji řeší akustiku a kvalitu vzduchu. Univerzální odpověď ale neexistuje, největší problém můžou být teplotní výkyvy, špatná dispozice prostoru nebo třeba nastavení operačního modelu.

Tady je důležité říct, že dobré pracovní prostředí znamená pro každou firmu něco jiného. Musí respektovat její velikost, týmy, komunikaci, pracovní návyky, firemní kulturu, musí se dobře přizpůsobovat v čase atd. Stejně tak neexistuje ani 100 % spokojených zaměstnanců. Existuje ale spousta firem, které o vlastních kancelářích, jejich dopadu a potenciálu nic moc neví.

 

 

Jak pak reagují zákazníci na výsledky vašich služeb? Jaká je nejčastější zpětná vazba, kterou dostáváte? 

Skvělý ohlas mají naše kávovníky, kterými měříme kvalitu prostředí. Lidi nám je nechtějí vracet. Píšou k nim vzkazy, ptají se na jejich jména a tak… Dokonce se s námi dávají spontánně do řeči cestující v metru nebo ve vlaku, když je převážíme mezi firmami. Zpětná vazba od vedení pak bývá: “Tak takhle to je s těmi našimi kancelářemi!” nebo “Je super, jak to máte hezky přehledné a podložené daty.” Manažeři jdou logicky hodně po datech a oceňují srovnání s trhem nebo konkrétní možnosti optimalizace.

 

Poslední otázka se týká vašeho náhledu na užitečnost a využití zelených kanceláří. Jaké poselství podle vás nesou a jak velký potenciál by v reálném měřítku mohly mít? 

Průměrný člověk tráví v kancelářích 60 % aktivního času. To je 25 let v kuse. Co myslíte, jsou dnešní kanceláře dost dobré prostředí na to, abyste tam strávili 25 let svého života? Za nás určitě ne. Proto je naší misí Spojovat přírodu a technologie, abychom zlepšili prostředí pro všechny. Pomáhat zlepšovat pracovní prostředí, to je naše poslání.

 


Foto: Futureportprague.com

 

Jindřich Fialka

“Stavím inovace s pozitivním dopadem na lidi a na svět. Vedu inovační studio Q Designers, které vyvíjí nové produkty a služby. Založil jsem The Greenest Company, která spojováním přírody a technologií zlepšuje pracovní prostředí. Stojím za značkou Conscious & Craft, která dělá udržitelný design. Hodně čtu, trochu píšu, občas přednáším. Jako mentor pomáhám startupistům v inkubátorech Impact HUB, ESA BIC a Google Launchpad.”

 

 

Připravila: Petra Pruden