Club

I v HR pomáhá umělá inteligence

Umělá inteligence je technologie, která silně začíná formovat i dnešní HR svět. Například její aplikace pomůže firmě snížit administrativní zátěž, zvýšit produktivitu i spokojenost zaměstnanců. Pojďte si přečíst o 5 praktických formách využití, kde může AI výrazně zlepšit fungování a workflow ve firmě.

 

HRstack

 

 

Umělá inteligence (AI) proniká do všech možných oblastí a HR rozhodně není výjimkou. O její úloze jsme se stručně zmínili již v našem předešlém článku HR trendy současnosti a nyní se na ni zaměříme více do detailu. Začneme s tím, jak lidé vnímají implementaci AI do pracovních procesů.

 

Jak lidé vnímají AI v práci?

Podle zprávy Oracle / Future Workplace vítá umělou inteligenci až 64 % HR pracovníků. I přes optimistický přístup k přijetí této implementace však stále existuje velká část firem, která umělou inteligenci nevyužívá. Nejpoužívanější je AI v Indii (60 %) a Číně (56 %), dále pak v Singapuru (41 %), Brazílii (32 %), Austrálii / Novém Zélandu (26 %), Japonsku (25 %) a USA (22 %). Co se Evropy týče, nejpoužívanější je AI ve Spojeném království (20 %) a Francii (8 %).

Jakým způsobem lze AI v HR využít? Například těmito formami využití AI ve společnosti – řeč bude o roli umělé inteligence při náboru, onboardingu, vzdělávání zaměstnanců či jejich udržení ve firmě.

 

 

Blesková komunikace s uchazeči

Poskytnutí správných informací okamžitě a s téměř nulovými náklady – to jsou benefity, které AI může při náboru nabídnout. Uchazeči mají často na srdci mnoho dotazů, na které chtějí znát odpovědi bez dlouhého čekání. Ne vždy ovšem své odpovědi dostanou. Dle statistik má až 58 % z nich negativní zkušenost s firmou kvůli špatné komunikaci a velkým prodlevám.

A protože personalisté nemohou odpovědět na všechny dotazy uchazečů okamžitě, AI se jeví jako skvělá volba. Naprogramovaní chatboti mohou odpovědět na nejčastěji kladené otázky a poskytnout uchazečům aktuální informace o výběrovém řízení nebo je přesměrovat na konkrétní kontaktní osoby. Tím se ušetří cenný čas, který personalisté mohou věnovat jiným pracovním úkolům.

 

Efektivní screening kandidátů

Manuální screening životopisů je stále časově nejnáročnější součástí náboru, zejména když 75-88 % přijatých životopisů se na danou pozici nehodí. Odhaduje se, že opakované prověřování a výběr kandidátů na pohovor trvá 23 hodin času HR pracovníků. I na tento problém má AI odpověď.

Již nyní jsou v kurzu inteligentní softwary, které dokážou seřadit seznam životopisů dle požadavků personalisty – například dle zkušeností, vzdělání, dovedností či referencí. Na základě zvolených kritérií je pak software schopný rozdělit uchazeče na vhodné a nevhodné. Tento software může také vzít v potaz informace o kandidátech z veřejných zdrojů dat, a to například od předchozích zaměstnavatelích či na jejich sociálních sítích.

 

Empatický onboarding

Zaměstnanec je přijat – máme na půl vyhráno. Nyní se potřebuje adaptovat na novou pracovní pozici a přizpůsobit se každodenní rutině a firemní kultuře, což může být někdy stresující a chaotické. V potaz také musíme vzít to, že až 90 % zaměstnanců zapomene na to, co bylo řečeno na pohovoru, školení či konferenčním hovoru. A právě v ten moment přichází do hry umělá inteligence, která zaměstnancům pomůže navyknout si na novou rutinu.

Stejně jako při náboru i v této fázi může umělá inteligence zodpovědět klíčové otázky týkající se fungování systému, výplat, či mezd, zaměstnaneckých benefitů, popřípadě dokáže nasměrovat zaměstnance na nové kolegy či oddělení. Díky pomoci AI se zaměstnanci mohou lépe adaptovat na nové pracovní prostředí a rychleji si zvyknout na současné podmínky.

 

 

Personalizovaná školení

Systémy propojené s AI mohou také pomoci při výuce a školení zaměstnanců. Umělá inteligence dokáže posoudit dovednosti zaměstnanců a na základě těchto poznatků jim doporučit individuální výukové programy e-learningu, popřípadě jiné vzdělávací materiály (dokumenty či videa), které jim pomohou doplnit mezery ve vzdělání a v tempu, které jim vyhovuje.

A co víc, technologie AI je dokonce schopná analyzovat data shromážděná z praxe nových zaměstnanců a informovat HR tým, který zaměstnanec potřebuje školení a v jaké oblasti. Díky inteligentním algoritmům také doporučí nejlepší strategii, která jim pomůže učit se lépe a rychleji.

 

Udržení zaměstnanců

AI se také osvědčila jako skvělý pomocník při prevenci fluktuace zaměstnanců. Tato technologie je schopná detekovat známky svědčící o možném odchodu zaměstnanců z firmy a informovat o tom HR tým. Jak je to možné? Implementovaná umělá inteligence v systému dokáže monitorovat chování zaměstnance a analyzovat různé faktory, jako je platové, či mzdové ohodnocení, spokojenost zaměstnanců, doba od nástupu do zaměstnání a tak dále.

HR tým díky tomu může včas zakročit a lépe prozkoumat možné příčiny odchody zaměstnanců – následně pak může přijmout určitá preventivní opatření a promluvit si se zaměstnancem o jeho přáních a potřebách. Umělá inteligence se tak stává cenným zdrojem informací, který firmě ušetří čas i peníze na nové nábory.

Umělá inteligence neustále prokazuje, jak užitečná může v HR oblasti být. Ať už jde o efektivnější nábor, zvýšení angažovanosti zaměstnanců, zlepšení komunikace či vzdělávacích programů, AI je cenným pomocníkem, který ocení nejedna společnost. Je zřejmé, že tento trend bude i v budoucnosti přetrvávat a pronikat i do dalších HR sfér.

 

Jak si udržet spokojené zaměstnance? Tomuto tématu se podrobně věnuje článek Jakých benefitů si zaměstnanci cení nejvíce?

 

 

Připravila: Petra Pruden