CoolClub pro IT odborníky

Jak může koronavirus prospět technologickým gigantům? Těmto 3 zřejmě zlepší reputaci

01.06.2020

Google, Facebook a Amazon používají svou velikost, dosah a technologickou zdatnost, aby pomohli Američanům vypořádat se s krizí COVID-19, což je příležitost pro velké technologické společnosti čelit kritice Washingtonu.

 

Magazín

 

Tyto tři společnosti mají šanci zlepšit svůj obraz uprostřed intenzivní regulační kontroly USA ze strany ministerstva spravedlnosti, Federální obchodní komise, státních zástupců a House Judiciary Committee, které obviňují společnosti z protisoutěžního chování tím, že používají svůj vliv na obranu tržního podílu nebo expanze na sousední trhy.

Washingtonští zákonodárci z obou stran pravidelně útočí na společnosti s celou řadou obvinění, například tím, že dělají příliš málo na ochranu dětí. Pandemie však nabídla společnostem, z nichž všechny drží značné peněžní rezervy a mají nadměrnou schopnost ovlivňovat naše životy, šanci hrát roli spasitele a zároveň potlačovat svůj obraz jako sběračů ziskových údajů o zákaznících. "Jsem rád, že jsou ochotni pomoci," řekl senátor Josh Hawley, republikán, o úsilí společnosti Google vyvinout screeningové mechanismy pro virus. "Doufám, že ve skutečnosti pomáhají a nevyužívají to jako příležitost k zahájení podnikání."

 

Ukázat se v lepším světle

Facebook byl první společností, která oznámila, že chce pomoci omezit ekonomické škody způsobené COVID-19, když uvedla, že poskytne 100 milionů dolarů ve formě hotovostních grantů a reklamních kreditů až 30 000 malým podniků ve více než 30 zemích.

Google Alphabet byl první také jedním z prvních a obdržel vysoké ocenění od prezidenta Donalda Trumpa za vývoj webových stránek, které pomohou urychlit proces hledání, kdo potřebuje test na koronaviry.

Amazon, jehož zakladatel Jeff Bezos byl v posledních dnech v pravidelném kontaktu s personálem Bílého domu, v pondělí řekl, že najme 100 000 skladových a expedičních pracovníků ve Spojených státech, aby se vypořádali s nárůstem online objednávek. Amazon také uvedl, že by do dubna přidal 2 dolary k jeho minimálním 15 dolarům za hodinu mzdy amerických pracovníků.

 

 

Telefony ještě o něco chytřejší

Scott Wallsten, prezident Technologického politického institutu, který počítá všechny tři společnosti mezi své členy, uvedl, že současné prostředí nabízí příležitost vynulovat to, jak lidé přemýšlejí o technologických společnostech. Bhaskar Chakravorti, děkan globálního obchodu na Fletcher School, Tufts University, který sleduje dopady digitálních technologií na otázky, jako je globální zdraví a ekonomický rozvoj, uvedl, že se pozornost zaměřila na to, jak velké technologické společnosti vystupují v boji proti dezinformacím a usnadňování social distance ekonomiky. Nejsme díky těmto společnostem jen informováni o situaci v oblasti veřejného zdraví, ale snažíme se napodobit online podnikání pomocí jejich vzoru.

Koronavirus by také mohl díky technologickým společnostem pomoci nahradit naše peněženky našimi telefony. Když pandemie koronaviru konečně ustoupí a my se budeme moci znovu zapojit do společnosti, mnozí z nás už nebudou potřebovat naši peněženku.

 

Peněženkám prý zvoní hrana

Apple, Google, Samsung, Facebook, Amazon a mnoho dalších jsou uprostřed nadšené snahy převzít naše finance. Utopický ráj, který slibují, by konečně odstranil peněženky plné peněz a plastů. Na jejich místě by byla řada aplikací, jako jsou Apple Wallet, Samsung Pay a Google Pay. Pro mnoho z těchto společností je to jen otázka času. „Milujeme tento druh problému,“ uvedl generální ředitel společnosti Apple Tim Cook při zavedení Apple Pay v roce 2014. „Přesně to dělá Apple nejlépe.“

O šest let později jsme k vizi Apple blíž. Všechny hlavní kreditní karty pracují s digitálními peněženkami od společností Apple, Google a Samsung. Letenky také. Více než 15% všech objednávek Starbucks nyní pochází z telefonů, uvedla společnost v lednu. Vlády po celém světě se pomalu připravují nabízet řidičské průkazy na našich telefonech.

A je tu ještě mnoho s čím se dá přijít. Google a Amazon se podle zpráv z londýnského Wall Street Journalu snaží sestavit produkty typu „check account like“. Google údajně spolupracuje s Citigroup a místní úvěrovou unií na vytvoření debetní karty, která by soupeřila s Apple Card, zatímco Amazon mluví s bankami včetně JPMorgan Chase. Společnost Apple spolupracovala se společností Goldman Sachs na její Apple Card, která byla uvedena na trh minulý rok.

 

Zazáří ještě Libra?

Facebook chce mezitím banky zcela nahradit projektem Libra. Digitální peníze, které jsou navrženy pomocí kryptoměnové technologie podobné bitcoinům, jsou navrženy tak, aby lidem usnadňovaly ukládání a utrácení peněz, zejména těm, kteří nemají bankovní účet a těm v chudších zemích.

 

 

Pro mnoho z nás představuje výhoda digitalizace našich peněženek mnohem více. Nabízí šanci zbavit se fyzické hotovosti v době, kdy se pandemie koronaviru nadále šíří bez vakcíny nebo terapeutického léčiva. Analytici říkají, že je to vhodná situace pro technologické společnosti. Čím více využíváme tyto služby, tím více se pravděpodobně držíme společností, kterým věříme ohledně zacházení s našimi penězi.

 

Sledují nás...

Také zanecháváme hory dat, kdykoli někam cestujeme nebo něco platíme. Společnosti to mohou použít k tomu, aby zjistily, jaký druh jídla se nám líbí, když ho chceme koupit, ať už jsme v určitých dnech týdne více nakloněni jídlu v restauraci nebo pobytu doma. Lidské nákupní zvyky mohou dokonce odhalit informace o jejich osobnostech, například zda nám chybí sebekontrola, jsme více občansky orientovaní nebo kdo má zdravotní problémy. 

Mnoho společností vydělává peníze z těchto dat. V minulosti by společnosti vydávající kreditní karty prodávaly údaje o výdajích analytickým firmám a maloobchodníkům, aby zjistily chování spotřebitelů. Technické společnosti si však uvědomují, že mohou tato data pouze shromažďovat, pokud místo toho nabízejí vlastní platební služby. Jediné, co společnosti nyní musí udělat, je přesvědčit nás, abychom jejich systémy používali.

 

Důvěra a technologie

Naše první skutečná chuť ohledně digitálních peněženek začala u PayPal, založeného před dvěma desítkami let jako společnost zabývající se částečným zabezpečením, částečně financemi, která slibovala snadné převody peněz přes web. Jeho snadné použití z něj učinilo nutnost mezi lidmi, kteří nakupují a prodávají předměty na eBay.

Rychlý posun vpřed do dneška a seznam způsobů, jak svázat své finance s velkými technologickými společnostmi, je velký a stále roste. Všichni přední výrobci zařízení mají možnost placení, ať už se jedná o Apple Pay, Google Pay, Samsung Pay nebo Amazon Pay. PayPal mezitím koupil populární aplikaci sociálních peněz Venmo v rámci akvizice 800 milionů dolarů v roce 2013. Aplikace pro převod peněz Venmo a Square je nyní jedním z nejpopulárnějších způsobů, jak si lidé mohou navzájem posílat peníze. Růst těchto aplikací je jen posledním znakem toho, že lidé hledají velké technologie, aby mohli používat digitálně své peníze.

 

 

Připravil: Radek Svoboda