CoolClub pro IT odborníky

Jak řešit problémy a konflikty v práci? Po vzoru NASA, Kepner-Tregoe metodou

Řešení problémů a konfliktů v práci je denním chlebem všech HR manažerů – zvlášť v dnešní koronavirové době. Naštěstí existuje spolehlivá metodika, jak tyto situace zvládat s lehkostí. Řeč je o Kepner-Tregoe metodě, která vám pomůže uchovat si chladnou hlavu i v těch nejvíce krizových situacích. Pojďte si přečíst, jak to funguje v praxi a shlédněte video, díky němuž budete vědět, jak na věc.

 

HRstack

 

Věděli jste, že na 90 % situací reagujeme čistě na základě emocí? Podle psychologů je to zcela přirozené. Pravdou ovšem je, že tento přístup může v některých případech způsobit více škody než užitku – například při řešení krizových situací. Naštěstí existuje technika, která nám pomůže udržet si chladnou hlavu za jakékoliv situace, a tou je metodika Kepner-Tregoe.

 

Kepner-Tregoe: Zázračná metoda, kterou využívá i NASA

Tuto metodu vynalezli pánové Charles Kepner a Benjamin Tregoe v roce 1957. V té době za sebou měli mnoho zkušeností v americké výzkumné instituci RAND Corporation, kde analyzovali myšlenkové a rozhodovací procesy různých společností. Došli k zajímavému závěru: špatná rozhodnutí (finančně nákladná či neefektivní) byla často způsobena impulzivním chováním a návalem emocí. Ve své metodě proto zdůrazňují přesný opak: systematické řešení krizí, logické rozhodování, objektivní shrnutí faktů a oproštění od citů. 

Kepner-Tregoe metoda se stala natolik úspěšnou, že jí začaly využívat společnosti po celém světě. Dokonce i NASA začala učit astronauty, jak ji v případě krize použít. A to se nakonec vyplatilo. 

 

 

„Houstone, máme problém”

Legendární věta, která se ozvala z paluby Apolla 13, odstartovala rozsáhlý proces řešení krizové situace. Výbuch kyslíkové nádrže a poškození servisního modulu donutil řídící středisko v Texasu aplikovat krizový scénář s Kepner-Tregoe metodou. Díky excelentní spolupráci kosmického týmu a efektivnímu využití metody všichni kosmonauti vyvázli bez zranění. Od té doby je Kepner-Tregoe metoda mantrou celého NASA týmu.

 

 

4 kroky pro praxi

Nemusíte být zrovna astronauti, abyste mohli tuto metodu uplatnit v praxi. Pravdou je, že se vám bude hodit v jakékoliv práci – zvlášť pokud se pohybujete v manažerské/leadership oblasti. Pojďte si přečíst 4 hlavní kroky, jak v krizové situaci postupovat.

 

Krok číslo 1: Vyhodnocení situace

Zastavte se na moment a zorientujte se v situaci. Co se děje? Situace se na první pohled může jevit složitě, ale po základní analýze budete mít jasno, čemu čelíte, a budete schopni zkrotit vypuklý chaos. Pro lepší přehled si můžete sepsat, jaké věci je nutné řešit, a očíslovat si je dle důležitosti.

 

Krok číslo 2: Analýza problému

V další fázi se zaměřte na samotný problém – zkuste si ho řádně definovat, popsat a najít všechny možné příčiny. Testujte své hypotézy do té doby, než odhalíte tu pravou (kde je zakopaný pes). Jakmile ji najdete, máte napůl vyhráno. Budete mít hned jasno, jaká jsou možná řešení. 

 

Krok číslo 3: Rozhodovací analýza

Znáte problém, znáte příčinu. Teď je na řadě ilustrace možného řešení a definice cíle. Zkuste přijít alespoň se třemi různými cestami a u každé z nich zhodnotit jejich plusy a mínusy. Výsledkem by mělo být řešení podložené objektivní argumenty a systematickým rozhodovacím procesem.

 

Krok číslo 4: Analýza rizik

Každé rozhodnutí s sebou nese rizika. Posledním krokem této metody je analýza rizik, jež mohou ohrozit dosažení vašeho cíle – vyřešení daného problému. Zkuste se podívat na situaci ze všech stran a zohlednit každý malý detail, který by mohl zhatit vaše plány. Součástí této analýzy by mělo být i nastínění řešení, co dělat, když se situace nebude vyvíjet příznivě (plán B).

 

Slavná metoda v české praxi

Tímto tématem se do hloubky zabývá i Jan Průcha, certifikovaný kouč a lektor Kepner-Tregoe metody v Česku. Podle něj můžete Kepner-Tregoe principy uplatnit jednoduše i vy. Bez ohledu na to, v jakém odvětví či na jaké pozici pracujete. „Metodika je použitelná v jakémkoliv oboru lidské činnosti. Všude potřebujeme dělat správné kroky ve správném pořadí, hledat odpovědi na otázku ‚Proč se to stalo?‘, činit důležitá rozhodnutí a zajišťovat, že naše budoucí aktivity a plány budou úspěšné. A pracovat přitom s fakty, nikoliv pocity nebo dojmy,” dodává Průcha.

Chcete vědět, jaké přínosy má tato metoda v praxi? Doporučujeme zhlédnout rozhovor s Janem Průchou.

 

Chcete se posunout ještě dál? Zaveďte mobilní recruitment! O těch nejlepších aplikacích si přečtěte zde.

 

 

Připravila: Petra Pruden