CoolClub pro IT odborníky

Jak zkvalitnit online pohovor? Tipy nejen pro HR nováčky

V dnešní době se online pohovor stává standardem, který zavádí čím dál více firem. S tím na však přichází i řada pravidel a doporučení, jak by měl kvalitní online pohovor vypadat a čemu se při něm naopak vyhnout. Připravili jsme pro vás 5 užitečných tipů, jak vypilovat online interview k dokonalosti.

 

HRstack

 

Současná situace napomohla tomu, že se vše přesouvá do online prostředí – firemní meetingy, administrativa i onboarding. To stejné platí také pro online pohovory, které v současné době zažívají velký boom. Podle studie Gartner je preferuje až 86 % firem, a to zvlášť během koronavirové pandemie. Pokud i vy pracujete pro firmu, která tento typ interview preferuje, pak se vám jistě budou hodit tipy, jak udělat online pohovor co nejkvalitnější. Ač většinu z těchto triků pravděpodobně aplikujete a znáte, pojďme si některé z nich zopakovat. Jak se říká, opakování je matka moudrosti. 

 

Předejte uchazečům potřebné instrukce

Ještě předtím, než se pohovor uskuteční, musíme vzít v potaz, že ne všichni uchazeči jsou na tento druh pohovoru zvyklí. Pro některé z nich to může být novinka, a proto je potřeba je se vším řádně seznámit. Naše doporučení tedy letí k vytvoření sdíleného dokumentu, ve kterém přesně popíšete, jak bude pohovor probíhat, na jaké platformě se uskuteční, přibližnou délku pohovoru a také kontaktní osobu, na kterou se v případě potřeby mohou obrátit.

To dá uchazečům jasný náhled, co od online interview mají očekávat. Mezi tím si mohou otestovat platformu na pohovor, ať už je to Skype, Google Hangout či Zoom, a zjistit, jak vlastně fungují. Tato znalost pak pomůže k tomu, aby pohovor proběhl hladce a vy jste nemuseli uchazeči vysvětlovat, kde se zapíná mikrofon a nastavuje kamera. 

 

 

Vytvořte si strukturu

Kromě vytvoření instrukcí je vhodné sestavit také strukturu toho, jak bude probíhat samotný pohovor. Tento dokument je pouze pro vás, aby vše proběhlo podle plánu. Je to také skvělý způsob, jak pohovor standardizovat.

 

Část první: Úvod

Začněte tím, že se uchazeči představíte – sdělíte, kdo jste, a jaká je vaše role v náboru. Tato část je důležitá zejména pro to, aby se kandidát uvolnil a měl přehled o tom, s kým mluví. Kandidát, který se cítí pohodlně, odpoví na otázky přirozeněji a dá vám zpravidla lepší odpovědi. Benefit z toho plyne i pro vás, neboť budete mít lepší materiály pro vyhodnocení výkonu uchazečů a následně k výběru vítěze.

Část druhá: Otázky

Tuto část dobře znáte. Slouží k tomu, abyste položili otázky, které vám pomohou poznat potenciál, schopnosti, dovednosti a osobnost samotného uchazeče. Aby vám tato část šla lépe od ruky, doporučujeme zapsat si základní set otázek a z nich vycházet. Pokud vás na odpovědi něco zaujme, vždy se můžete individuálně doptat.

Část třetí: Shrnutí virtuálního rozhovoru

Jakmile se doptáte na všechny otázky, dejte prostor uchazeči, aby mohl klást ty své. Podle toho poznáte, jakou má motivaci a jak velký zájem má o tuto pozici. Krom toho získáte další cenné informace o jeho osobnosti a chování.

Po skončení vysvětlete uchazeči další kroky pohovoru – tedy co bude následovat a kdy bude moci očekávat odpověď. 

 

Proveďte technickou kontrolu

Ačkoliv na technologii spoléháme čím dál více, někdy nás může zradit. Abyste se tomuto riziku vyhnuli, doporučujeme zkontrolovat internetové připojení, platformu na pohovor a provést test zvuku, kamery či mikrofonu. Před zahájením pohovoru zavřete ve svém počítači všechny zbytečné karty, které mohou zpomalit váš prohlížeč a narušit kvalitu či stabilitu videa.

Udělejte dobrý první dojem

HR pracovníci jsou zpravidla první lidi z firmy, se kterými přijdou uchazeči do kontaktu. A i v tomto případě je první dojem klíčový. Pojďme se podívat na tři základní pravidla, které vám pomohou udělat na uchazeče dobrý dojem.

# Oblečení

Slušné oblékání je naprostý základ i při online pohovoru. Experti na etiketu doporučují oblečení jemných, neutrálních barev – jasné barvy mohou působit na obrazovce rušivým dojmem. Záleží také na vaší "cílové skupině", uvolněný dress code bude například vývojářům mnohem sympatičtější než kostýmek a kravata.

# Čistý prostor

K rušivému dojmu může přispět také okolní prostředí. Proto je důležité, aby prostor okolo vás byl čistý a uspořádaný. Pozadí by zkrátka mělo působit profesionálním dojmem.

# Správné světlo

Vyberte si pro pohovor takové místo, kde vás uchazeč přes kameru dobře uvidí. Ideálně by to mělo být naproti oknu, kde je nejlepší přirozené osvětlení.

# Bez rozptylování

Pro bezproblémový průběh pohovoru je dobré vyhnout se všem rozptýlením. Pokud je to možné, odstraňte ze svého okolí všechny věci, které by vás mohly rozptylovat. Začít můžete například s nastavením telefonu na ticho, popřípadě pověšením cedule „nerušit“ na dveře kanceláře. Hladký průběh pohovoru bez rušivých elementů je dalším faktorem, který zvedá úroveň pohovoru o stupínek výše.

 

Podejte rychlý feedback

Jedna z nejčastějších stížností uchazečů zní: „Po pohovoru jsem nedostal žádnou odpověď. Nevěděl jsem, jestli ještě probíhá nábor, nebo už někoho vybrali a mně to jen zapomněli říct.“ Zpětná vazba je velmi důležitá – uchazeč ví, na čem je, a firma tím dává najevo, že si váží času přihlášených uchazečů. Pro udržení dobré reputace firmy se doporučuje nevhodné (i vhodné) kandidáty kontaktovat co nejdříve.

Trénink dělá mistra. Tímto rčením jsme se řídili i my při psaní tohoto článku, ve kterém jsme se vám chtěli připomenout několik základních pravidel při provádění online interview. Každý z těchto tipů je ve HR sféře velmi doporučován a měl by vést ke kvalitnějšímu pohovoru, ze kterého bude mít dobrý pocit personalista i sám uchazeč. 



Připravila: Petra Pruden