CoolClub pro IT odborníky

NFT jako udržitelné příjmy esportu? Víme, proč to jde!

08.12.2022

Obliba esportu dosáhla vrcholu. Odhaduje se, že ho v roce 2022 bude sledovat 29,6 milionu diváků měsíčně. Fanouškovskou základnu tvoří převážně mladí, technicky zdatní jedinci, toto odvětví je tedy dokonale připraveno využít potenciál vzkvétající metaverze a vertikály nezaměnitelných tokenů (NFT), aby se stalo motorem udržitelnějšího modelu příjmů.

 

Magazín

 

Využití NFT a virtuálních prostorů může rozšířit hmatatelné odměny pro fanoušky a vytvořit trh s virtuálními aktivy, který vytvoří nové a udržitelné příležitosti pro esportové sportovce a franšízy, aby sladili úspěch svého podnikání s potěšením fanoušků z esportu.

 

Esport je připraven pro NFT

Pokud jde o příjmy, trh esportu se v posledních letech výrazně rozšířil a odhady naznačují, že do roku 2025 by mohl představovat trh v hodnotě téměř 3 miliard dolarů, což je více než dvojnásobek objemu z roku 2021.

Tradičně se esportovci museli spoléhat na určitou kombinaci sponzoringu a peněžních odměn, aby získali příjmy a financovali svou kariéru. NFT však mohou pro tyto závodníky fungovat jako dokonalé médium, které jim přinese nové zdroje příjmů a zároveň poskytne něco hodnotného jejich fanouškům.

NFT jsou digitální aktiva založená na blockchainu, která obsahují kryptograficky zakódovaná, ověřitelně jedinečná data. Díky tomu je každý z nich zcela odlišný a nezaměnitelný (neboli nezaměnitelný). Navzdory některým hlasitým odpůrcům zaznamenaly NFT v posledním roce impozantní růst a jen v roce 2021 vynesly více než 40 miliard dolarů v hodnotě.

Pokud jsou tato aktiva vybudována s dlouhodobou hodnotou v jádru a správně uvedena na trh, mohou oslovit jak fanoušky esportu, tak sběratele NFT, což může přivést ještě více nových uživatelů.

 

 

NFT mohou přinášet opakující se příjmy několika způsoby

Opakované příjmy jsou pro esportové týmy svatým grálem: umožňují manažerům týmů s větší jistotou budovat své týmy a obchodní modely do budoucna. Možnost nabízet dlouhodobé hráčské smlouvy znamená, že týmy mohou postupně budovat a dosahovat úspěchů v průběhu času, místo aby ztrácely špičkové talenty v nabídkových válkách, když vyprší krátkodobé smlouvy. 

Kromě pravidelných příjmů existuje mnoho způsobů, jak mohou NFT přinést příjmy hráčům a ligám v esportu. Zaprvé mohou tato aktiva fungovat jako rozšíření fyzických sběratelských předmětů. Věci jako obchodní karty, 3D modely, videoklipy a další mohou být vydávány v digitálním formátu a fanoušci s nimi mohou obchodovat tam a zpět.

Kolem sběratelských předmětů lze vybudovat celé trhy, které nabízejí vše od výhod ve virtuálních světech, jako jsou specifické skiny nebo doplňky, až po fyzický přístup k jedinečným událostem nebo zboží. Různorodost vlastností může u příznivců vyvolat různé motivace k jejich vlastnictví.

 

Speciální vlastnosti

Vzhledem k jejich jedinečné digitální povaze lze NFT naprogramovat se speciálními vlastnostmi, včetně toho, jak funguje jejich sekundární prodej. Například licenční poplatky znamenají, že kdykoli je oficiálně licencovaný esportový NFT dále prodán na jakémkoli trhu, může být pevné procento všech výnosů převedeno přímo původnímu vydavateli.

NFT video by například mohlo být navrženo tak, aby při každém přehrání záznamu poslalo malý příspěvek do předem určené peněženky. Stejnou logiku by bylo možné aplikovat i na jiné formy médií, což znamená, že týmy mohou vydělávat jen díky tomu, že mají pro své příznivce atraktivní obsah.

Právě v tom spočívá skutečný příslib NFT pro esport. Každý jednotlivec nebo tým může vydat řadu exkluzivního obsahu ve formě sběratelských digitálních aktiv a následně může vidět potenciál opakovaných příjmů, protože tyto NFT jsou opakovaně vyměňovány mezi příznivci, kteří chtějí mít přístup k užitečnosti NFT.

Trh by se samozřejmě mohl přeplnit nekvalitním zbožím, pokud si tyto subjekty nedají pozor na to, aby pro fanoušky vytvářely smysluplné předměty ke sbírání. 

 

 

Užitek je klíčem k uvolnění dlouhodobé angažovanosti a loajality fanoušků.

Pokud jsou NFT s užitnou hodnotou dobře provedeny, mohou podpořit dlouhodobou angažovanost. Je třeba, aby existovaly jasné a přímé výhody, které mohou uživatelé vidět v souvislosti s tvorbou těchto NFT. NFT lze například využít k nabídce VIP přístupu na fyzické nebo online akce, umožnit slevy na vstupenky na akce nebo zboží a dokonce odemknout exkluzivní obsah od vydávajícího týmu.

Možností je mnoho a jejich implementace je nakonec na fantazii esportových interpretů a promotérů. Pokud však tyto nabídky zprostředkovávají fanouškům smysluplné zážitky, pak je pravděpodobné, že NFT budou ještě nějakou dobu zaznamenávat pokračující zapojení a obchodování.

Existuje mnoho způsobů, jak mohou vedoucí pracovníci v oboru pracovat s NFT ve svých modelech. Od možnosti zpeněžit každý okamžik z největších a nejprestižnějších zápasů až po jedinečné způsoby, jak mohou ligy zapojit své fanoušky, aby si vybudovaly loajalitu.

Lze vytvořit celá obsahová centra, která spravují propagační akce a sbírky, poskytují uživatelům jednotný vstupní bod a franšízám poskytují jasnou cestu ke zvýšení příjmů a reklamního potenciálu.

 

NFT jako zdroj příjmů

Využití NFT jako nového zdroje příjmů a esportu je ideální situací. Toto odvětví je již nyní digitálně zaměřené a může se pochlubit obecně pokrokovou fanouškovskou základnou.

Pokud se sportovcům i ligám podaří využít možností decentralizované technologie a vydat atraktivní obsah, pak se objeví reálná šance na zcela nové přítoky finančních prostředků, které pomohou rozvíjet značky a rozšiřovat vliv.

Navíc ti, kteří se k tomuto kroku odhodlají jako první, z toho budou mít největší prospěch a ti, kteří budou dohánět, budou vypadat jako napodobitelé, nikoliv inovátoři.

 

 

Připravil: Radek Svoboda