CoolClub pro IT odborníky

Microsoft vychází vstříc nevidomým – vymyslel pro ně nový programovací jazyk a ovladač na Xbox s Braillovým písmem 

21.04.2020

Po mnoho let se hráči se zrakovým postižením nemohli do hraní video her zapojit tak, jak by chtěli. Tomuto omezení však Microsoft učinil přítrž. Nejen že vymyslel hry pro nevidomé, ale handicapovaným také poskytl moderní Adaptive Controller, gamepad s Braillovým písmem nebo nový programovací jazyk Code Jumper.

 

Magazín

 

Popularita video her neustále roste, což svědčí také o vzrůstajícím ročním obratu – aktuálně se na poli gamingu točí až 152 miliard amerických dolarů. Přestože tento moderní průmysl radostně vzkvétá, často se zapomíná na specifické skupiny spotřebitelů s naprosto odlišnými potřebami.

Výzvami, kterým čelí zejména nevidomí hráči, se dlouhodobě zabývá také technologický gigant Microsoft. Ten se rozhodl udělat velký krok kupředu a vytvořit speciální herní příslušenství, díky kterému si budou moci nevidomí zahrát hry bez jakýchkoliv limitací. Řeč je například o Adaptive Controlleru nebo gamepadu s Braillovým písmem. Aby toho nebylo málo, zmínka padne také o novém programovacím jazyku Code Jumper, který má Microsoft rovněž na svědomí.

 

 

Adaptive Controller pro Xbox

Velkou vlnu pozdvižení vzbudil Microsoft už v roce 2018, když do světa poslal jednu ze svých revolučních novinek. Jednalo se o inovativní Adaptive Controller pro Xbox, který byl speciálně určen pro hráče s omezenými pohybovými schopnostmi.

Toto zařízení si lze představit jako velkou, bezdrátovou podložku s integrovaným Bluetooth senzorem, kterou lze snadno spárovat s Xboxem či počítačem. Po synchronizaci funguje nejen jako ovladač, ale také jako rozbočovač pro připojení jednotlivých joysticků, tlačítek či pedálů. Velkou výhodou je fakt, že Adaptive Controller nevyžaduje nákup žádných nových externích zařízení – hráči tak mohou bez problému využívat ta, co už mají.

 

 

Při hraní si gameři následně mohou upravit nastavení podložky podle schopností jejich mobility. Hráči s omezenou pohyblivostí rukou mohou používat Adaptive Controller jako tlačítko pro loket stejně jako lidé na invalidním vozíku. Je to úplně na nich, jak si jednotlivá tlačítka či pedály nastaví – vše je navrhnuto tak, aby se nevidomí gameři cítili při hraní co nejkomfortněji.

 

Gamepad pro Xbox s Braillovým písmem

Ještě do roku 2019 používali nevidomí gameři pro lepší orientaci ve hře audio nahrávky. Pravdou však je, že toto řešení nemělo ani zdaleka takový efekt, jaký vývojáři zamýšleli. Při vyvíjení herního příslušenství pro nevidomé narazil na tento problém i sám Microsoft. „Hry s komplexní grafikou jsou pro zrakově postižené nebo nevidomé velmi náročné. Doprovodný zvuk ze hry může popisovat složitou grafiku pomocí čteček obrazovky jen velmi omezeným způsobem,“ popisuje Microsoft.

 

 

„Kromě toho, když jde o dynamickou hru, například bojovou či střílecí, může výstup z čtečky zpozdit i samotnou hratelnost,“ dodává Microsoft. Microsoft se touto výzvou nenechal zastrašit a udělal dobře – v květnu 2019 si nechal patentovat nový gamepad pro Xbox s Braillovým písmem. Díky integrovanému slepeckému písmu mohou hráči nejen rychle přijímat a zpracovávat data, ale ve stejném momentu také zůstat plně ponořeni ve hře.

 

Jak gamepad s Braillovým písmem vypadá?

Na první pohled to vypadá, že se od běžného ovladače pro Xbox One příliš neliší. Tento dojem však končí ve chvíli, kdy ho hráč obrátí na zadní stranu. Kromě šesti pádlových tlačítek tam totiž najde také velký prostřední panel, který převádí veškerý text a zvuk ze hry do Braillova písma. Podle microsoftského patentu by měla být k dispozici také funkce umožňující převod z mluveného do slepeckého písma, díky čemuž by mohli nevidomí hráči také chatovat.  

 

Nový programovací jazyk Code Jumper pro nevidomé

Těmito snahy to však zdaleka nekončí. Na závěr za zmínku stojí také nový programovací jazyk, který po čtyřletém vývoji konečně spatřil světlo světa. Microsoft se tentokrát zaměřil na nevidomé děti, pro které vyvinul speciální stavebnici znázorňující principy skutečného programování.

V současnosti je na mnoha školách velmi populární jazyk Scratch, jenž pracuje s vizuálním znázorněním daných funkcí a cyklů. Ačkoliv je tento program velmi dobře hodnocen, potřebám dětí se zrakovou vadou není dostatečně uzpůsoben. Microsoft proto přišel se zbrusu novým jazykem, který sice je odvozen od výše zmíněného Scratch, ale vytvořen tak, aby splňoval potřeby nevidomých. Nový jazyk nese název Code Jumper.

 

 

Hlavním objektem jsou v této zábavné hře barevné kostky. Každá z těchto kostek představuje jinou funkci a jak lze vidět na videu, všechny z nich jsou velmi dobře hmatově rozpoznatelné. Studenti se učí, že propojením několika kostek vzniká smyčka, která představuje výsledný program. Pro ještě lepší pochopení celého principu programování se využívají zvukové stopy, které se dají uložit pod jednotlivé funkce. Code Jumper je nyní k dispozici školám v USA, Kanadě, Británii, Austrálii a Indii. Nicméně během následujících pěti let má Microsoft v plánu i celosvětovou distribuci. Programování tak bude pro nevidomé děti dostupné více než kdy dřív.

 

Mise Microsoftu – dopřát nevidomým stejně kvalitní gamingový zážitek

Přiblížit obor programování nevidomým a vytvořit gamingové příslušenství, díky kterému si budou moci hraní užít naplno – to je motto Microsoftu, který se této mise ujal s grácií a už nyní můžeme být svědky fantastických výsledků. Ať už se jedná o Adaptive Controller, ovladač s Braillovým písmem či Code Jumper, pro komunitu handicapovaných je to nepochybně velký krok kupředu.

 


Připravila: Petra Pruden