CoolClub pro IT odborníky

„Na první pohled poznáte, kdo inzerát dělal: laik, nebo profesionál?“ O úspěchu inzerce na sociálních sítích s Vilémem Terichem, CMO CoolPeople

Lámete si hlavu nad tím, jak zazářit na sociálních sítích? Jak tvořit inzeráty a co v nich zmínit? Tajemství úspěchu vám v tomto rozhovoru prozradí sám Vilém Terich, CMO CoolPeople. Těšit se můžete na praktické tipy a triky i zajímavé statistiky z náborových projektů.

 

HRstack

 

S Vilémem Terichem jsme se podívali na základní podmínky úspěchu značky u cílové skupiny a na sociálních sítích, na téma brand buildingu a také na to, jak sestavit efektivní inzerát.

 

Zásady úspěšného inzerátu

Jaké tři zásady musí podle vás splňovat úspěšný inzerát na sociálních sítích?

Každý inzerát na konkrétní pozici by měl obsahovat to, co cílovou skupinu nejvíce zajímá, co zaujme hned na první pohled a přiměje kandidáta ke konverzi (reakci). Tím si snížíte reakční dobu a zvýšíte počet leadů (přihlášených kandidátů).

U každého oboru to může být něco jiného, musíte si nejdříve udělat průzkum a dobře analyzovat data. Mohu říct, že obecně nejlépe funguje výše odměny, remote a jasný název pozice, se kterou se potenciální kandidát ztotožní – nemusí číst ani detailní popis a už ví, že by pozice mohla „fitovat“. 

 

Jak říkáte, inzerát musí zaujmout „na první dobrou“. Jaké prvky byste do inzerátu doporučil zakomponovat?

Určitě osobitost sdělení. Je dobré, aby nabídku prezentoval ten, kdo je s ní nejvíce spojení. To vzbuzuje u kandidáta důvěryhodnost a zvyšuje míru sledovanosti tomu, kdo ji prezentuje. Je s tím úzce spojené i budování osobního brandu. Dle dat a průzkumů víme, že statický formát sdělení je dnes skoro mrtvý. Proto je dobré zabývat se video contentem s jasnou komunikační linkou, která odráží váš business.

Důležitá je i míra kreativity a celkově estetický dojem, na který nikdy nesmíte zapomínat.

 

 

Když říkáte celkový estetický dojem, co konkrétně tím máte na mysli?

Na pozadí všeho by mělo být i kvalitní zpracování. Dnes i video na sociálních sítích musí mít patřičnou kvalitu obrazu, zvuku a musí obsahovat externí titulky. Většina lidí během dne má defaultně vypnutý zvuk, to víme na základě dostupných dat.

Nesmíme opomenout ani dobré světelné podmínky, doporučuji nasvítit externě. Prostředí, které si vyberete pro realizaci, by mělo být příjemné pro sledování a upoutat pozornost.

Statická grafika by neměla být rozmazaná a držet dnešní trendy.

 

Nyní zmiňujete i video content, který v rámci CoolPeople často sdílíte právě v rámci náboru. Jaký feedback a dosah má tento druh inzerce?

Díky těmto videím jsme vyrostli a dali naší konkurenci návod, jak navýšit konverze a zájem samotné cílové skupiny. Nejlepší feedback pro nás je, když nás začne kopírovat konkurence, to bereme velice pozitivně. A nebavíme se tady pouze o českém trhu.

Díky našim videím se obor recruitmentu začal posouvat a byl to pro všechny obrovský boom. Toho si nesmírně cením a nynější i budoucí generace budou mít video inzeráty CoolPeople v paměti.

Samotný dosah pokrývá maximum z naší cílové skupiny. Víme, že se nám investice do marketingu několikanásobně vrátí. 

 

 

V rámci náboru využíváte rovněž kariérní portál CoolJobs, na kterém jste se podílel od úplného začátku. Mohl byste našim čtenářům říct, o co se jedná a v čem se liší od dalších kariérních portálů?

Jedná se o největší kariérní portál s prvky sociální sítě pro IT odborníky. V oboru recruitment je to revoluční novinka, na které jsme soustavně pracovali a pracujeme do teď. Po založení profilu si mají kandidáti možnost ověřit svou průměrnou cenu na trhu a customizovat si tím svůj feed. Žádné nerelevantní nabídky se k nim díky tomu nedostanou. Pouze ty, o které by mohli mít opravdu zájem. 

Mají možnost si nastavit i notifikace. Pokud přidáme novou a relevantní pozici, pípne vám v telefonu upozornění. Navíc jsme k portálu postavili ještě aplikace jak pro Android, tak i pro iOS. Je to pro uživatele více pohodlné. Dle dat máme více jak 70 % uživatelů přes mobil. 

 

Podělil byste se i o data, co se týče například návštěvnosti či interakce na CoolJobs?

V roce 2021 CoolJobs tvořil cca 25 % celkového profitu společnosti za všechny pobočky. Poslední data ukazují, že se nám v průměru přihlásí 1000 kandidátů za měsíc. 

📲 Návštěvnost webu: více než 850 000 uživatelů. Toto číslo nám ukazuje, že dokážeme nejen zaujmout celou cílovou skupinu, ale ještě se k nám opakovaně vrací.

💡 Interakce na webu: 2 200 000 událostí. Toto je součet všech možných interakcí na CoolJobs: od engagementu až po reakci na otevřenou pozici.

🚪 Míra odchodu (bounce rate): 44 %. Více jak polovinu lidí zaujmeme natolik, aby na CoolJobs strávili nějaký čas.

⏱ Doba strávená na webu: 1 min. Máme zjištěno, že minuta je adekvátní čas na to, aby si člověk dokázal přečíst info o pozici a zareagovat.

👥 Počet přihlášených kandidátů: více než 10 500. Zde je důkaz, že IT specialistům umíme nabídnout opravdu zajímavé projekty.

 

Peníze ano, či ne?

Pojďme se vrátit zpět k tipům na tvorbu inzerátů. Diskuze recruiterů se rovněž točí i ohledně délky textu. Někteří říkají, že sdělení má být co nejkratší, jiní se rádi rozepisují o benefitech pozice. K čemu se přikláníte vy a proč? 

Nezapomínejte to správně nakombinovat. Nejprve si definujte samotný formát sdělení. Musí obsahovat jasné informace, aby se o to vůbec někdo zajímal. Samotný popis pozice by měl být jasný a úderný, vystihovat nejdůležitější body, které bude kandidát pravděpodobně hledat a nezdržovat zbytečným balastem, který ho naopak může odradit.

Dnes je pro všechny flexibilita důležitá. Obecně platí, že když si hledáte nové kariérní příležitosti, chcete ty nejlepší a co nejdříve. 

 

 

Jak důležitou roli hraje jazyk a tón při tvorbě inzerátu? Liší se to v závislosti na platformě? Jinak komunikujeme pozici na LinkedInu, jinak na Instagramu nebo Twitteru?

Na první pohled poznáte, kdo inzerát dělal. Je to laik, nebo profesionál? Jednoduše, profík umí jasně odlišit komunikační kanály, a tomu uzpůsobuje i celkový content, který je pro každou platformu specifický. To, co dáváte na Instagram, nepatří například na LinkedIn a obráceně.

A zase tady platí pravidlo, pro jakou cílovku je váš obsah určený. Musíte dopředu vědět, co si smíte dovolit a kde jsou vaše meze. A to poznáte velmi rychle na základě feedbacku. 

 

Dokázal byste uvést konkrétní příklad z praxe? Jaké cílovky fungují na těchto sítích z pohledu CoolPeople? Případně jak odlišujete prezentovaný content na LinkedInu a Instagramu?

LinkedIn je profesní síť, kde se každým rokem v Česku, ale i ostatních zemích, navyšuje počet uživatelů. Dnes už tam najdete uživatele z mnoha profesí, nejen z marketingu nebo IT, jak tomu bylo dříve. Zároveň se tam každý snaží vystupovat profesionálně a za daný brand. To si spousta lidí uvědomuje. Proto je třeba tomu uzpůsobovat publikovaný obsah. Uživatelé žádají kvalitnější formu sdělení, a to zatím převažuje.

Na Facebooku se vyplatí obsah namíchat, od každého něco – odborné i zábavné články, profesionální videa, ale i fotky ze zákulisí. Nesmíte opomenout ani reklamy na vaše služby či produkty. Na Instagramu je celkově mladší cílovka, která vám dovolí se trochu "utrhnout".

 

Součástí kvalitního brand buildingu (firemního i osobního) by měla být i pravidelná školení, v CoolPeople se taková školení konají pravidelně

 

Na závěr bych chtěla naťuknout i hatery, kteří nechvalným způsobem komentují náborové příspěvky. Jak by se recruiteři měli vypořádat s jejich komentáři? Měli by na ně reagovat, nebo to naopak nechat být?

Mají jednu společnou vlastnost, nudí se. Ale nechci je házet do jednoho pytle, některé komentáře mohou být konstruktivní a je dobré se jimi zabývat. Odpovědět je slušnost a každý by se tím měl zabývat, dát jasnou odpověď. Hlavně komunikovat, to je důležitý aspekt. Nic nenechávejte na náhodě, i když otázka nemusí být vždy úplně příjemná. 

Pokud už od začátku zaznamenáváme vyhrožování, urážení a vulgarity, nemá cenu se pouštět do větších diskusí. Zde jde pravidlo slušnosti stranou. Ani v osobním životě nechcete mít nic společného s agresivními typy lidí, kteří mají jako hlavní argument vulgaritu. Pak je tu další dobře známá věc...

 

Jaká?

Konkurence nikdy nespí. Pamatujte si, že v online prostoru jsou různé druhy nástrojů, jak přilákat negativní pozornost směrem k tomu, kdo nám není sympatický. Proto si společnosti najímají hatery, kteří za úplatu napíšou cokoliv, a vyvolají tím bouři.

Vždycky si ověřujte, s kým máte tu čest. Ne vždy je to na první pohled jasné.

 

  

Tip! Sociální sítě hrají v náboru prim. Jak je využít efektivně? Inspirujte se od úspěšných!

 

 

Připravila: Petra Pruden