CoolClub pro IT odborníky

Elektrokola se těší stále větší oblibě

22.06.2021

Elektrokolo se od elektrického motocyklu liší tím, že ho lze pohánět i pedály. Do kopce si tedy může cyklista vypomoct ve výkonu díky integrovanému elektromotoru. Kdykoli může využít i pedály a pohánět kolo vlastní silou. Vzhledem k rozdílným nařízením by mohla klesnout poptávka po této alternativní formě přepravy, opak je pravdou.

 

 

Princip elektrokol spočívá v tom, že cyklistům usnadňují cestování na větší vzdálenosti způsobem šetrným k životnímu prostředí. Do nákupu investují spoustu peněz, ale kvůli rozdílným zákonům je nemohou využívat naplno. Mezi cyklisty mohou vznikat konflikty kvůli používání jízdních kol a elektrokol. V některých případech je nezákonné na elektrokolech jezdit v oblastech určených pouze pro jízdní kola. Jejich konstrukce je velmi podobná klasickému jízdnímu kolu a může ohrozit snahy o prosazení jednotných zákonů.

Klasifikace pro elektrokola je nesourodá. Řídí se různými pravidly a předpisy. Vláda i výrobci nabízejí spoustu způsobů, jak e-kola porovnávat. V USA jsou řazena do kategorií podle výkonnosti a vztahuje se na ně omezení vzhledem k jejich provozu na území parků se zelení. Pokud vyvinou větší rychlost, než je na určitých místech povolena, nemají na tato místa přístup. V EU a Británii elektrokola podávají výkon pouze pokud cyklista šlape. Klasifikace je matoucí a provozovatelé elektrokol mnohdy sami nevědí do jaké kategorie jejich kolo vlastně spadá. Všechny totiž vypadají dost podobně, rozdíl je pouze v zabudovaném softwaru.

Jejich cena stoupla kvůli pandemické situaci a uzavřeným továrnám na součástky. V USA vzrostl prodej o 116 %, prodejci se kvůli pandemii potýkají s nedostatkem nabídky vzhledem k vysoké poptávce. Věří, že jakmile problémy odezní, poptávka po elektrokolech ještě poroste. Lidé je využívají mimo jiné i jako alternativní formu městské přepravy.
Ve městech existují společnosti, které umožňují cyklistické výlety pro turisty.

 

Připravila: Erna Březinová