CoolClub pro IT odborníky

Práce hrou? 5 příkladů gamifikace v HR praxi

O gamifikaci jste už pravděpodobně slyšeli – možná ve spojení se vzděláváním nebo marketingem. Věděli jste ovšem, že herní prvky můžete začlenit i do HR aktivit? Připravili jsme pro vás 5 kreativních způsobů aplikace gamifikace, a to v náboru, onboardingu, školení nebo teambuildingu. Zjistěte, jaké světové společnosti sklízí s touto technikou úspěch. 

 

HRstack

 

Co je gamifikace?

Pokud existuje trend, který pracovní stereotypy převrací vzhůru nohama, pak je to jistě gamifikace. Ačkoliv s anglickým termínem „gamifikace“ přichází poprvé v roce 2002 Nick Pelling, do obecného povědomí se dostává až v druhé polovině roku 2010. Od té doby se začal hojně aplikovat ve vzdělávání, marketingu a vynechána nebyla ani HR scéna.

Co si pod tímto pojmem můžete představit? Jedná se o metodu, která používá herní prvky a techniky v ryze firemním kontextu. Jejím cílem je zvýšit angažovanost zaměstnanců, udělat nudné činnosti zábavnější, přispět k rozvoji firemní kultury a přinést pozitivní atmosféru. A jak statistiky dokládají, tato metoda funguje velmi dobře. Aktuální výzkumy ukazují, že až 95 % zaměstnanců si práci s herními prvky užívá. Co je ovšem důležitější, 72 % zaměstnanců tvrdí, že gamifikace má pozitivní vliv na jejich produktivitu.

 

Jak využít gamifikaci v HR?

1. Nábor

Na trhu práce je silná konkurence – firmy tak dělají vše pro to, aby vystoupily z řady, vypadaly originálně a přilákaly co nejvíce talentů. A přesně za tímto účelem přidávají do náboru kreativní herní prvky, které uchazeče zaujmou už od prvního okamžiku.

Zajímavou náborovou strategii zvolila společnost Marriot International, která je jedním z největších provozovatelů hotelů na světě. Ta vyvinula hru s názvem My Marriott Hotel, která uchazečům umožňuje provozovat vlastní virtuální hotel. V rámci hry si mohou vyzkoušet, jak náročné je obsluhovat hosty, školit zaměstnance nebo dokupovat potřebné vybavení. Na první pohled dětská hra má za cíl simulovat reálný zážitek provozování hotelu a zjistit, co všechno tato práce obnáší. Díky tomu mohou uchazeči dělat informovanější rozhodnutí a ukázat společnosti, zda mají skutečný zájem. 

 

 

2. Onboarding

Gamifikace může být skvělým zpestřením i při procesu onboardingu, který je zpravidla spojen se zaučováním nového zaměstnance. Tato metoda totiž umožňuje přeměnit nudné rutinní úkoly na zábavné aktivity a zvýšit angažovanost nováčka již od úplného začátku. Výborně zvládnutým procesem onboardingu se může pochlubit například společnost Deloitte.

Princip onboardingové aktivity Deloitte je jednoduchý – noví zaměstnanci vytvoří týmy a společně hrají online hru, která má za cíl zábavnou formou informovat o dodržování předpisů, etice či bezpečnosti. V rámci této hry pak mohou kliknout na připravené otázky, na které musí v rámci týmu odpovědět. Tento přístup kombinuje funkční prvky vzdělávání s kooperací a vytváří v nových zaměstnancích silný pocit sounáležitosti – a to od prvního dne nové práce. A jak se zdá, pro Deloitte to funguje dokonale.

Za zmínku stojí ještě jedna herní aktivita pro nováčky. Společnost Deloitte také vytvořila prohlídku virtuální kanceláře, která je designovaná jako videohra. Začíná to scénou na letišti, kde si zaměstnanci vyberou svou cílovou pracovní destinaci – Peking, Šanghaj nebo Hongkong. Po odkliknutí vybraného místa dorazí do nové virtuální kanceláře, kde mají možnost dozvědět se reálné informace o firemní kultuře, společnosti Deloitte a jejích zaměstnancích. Jednoduchý a efektivní způsob, jak vzbudit zájem v nových zaměstnancích. 

 

3. Školení

Trénink a školení zaměstnanců je jednou z oblastí, kde se gamifikace může blýsknout. Nudné prezentace, dlouhé seznamy pokynů a instrukcí – to dobrý dojem zrovna neudělá. Je zřejmé, že nováčci si informace mnohem lépe zapamatují zábavnou herní formou. A díky gamifikaci mohou ze školení vytěžit maximum.  

Příkladem může být nemocnice v Sint-Truiden, která využívá „školící místnost“ pro své nováčky. Jedná se v podstatě o nevyužitý pokoj pro pacienty, ve kterém vedoucí pracovníci naschvál udělali chyby. Je postel ve správné poloze? Nosí sestra pracovní oblečení? Jsou splněny veškeré bezpečnostní pokyny? Zaměstnanec má pak deset minut na to, aby našel 20 chyb v místnosti a aby je řádně vysvětlil. Belgická nemocnice si tuto metodu nemůže vynachválit.

 

 

4. Angažovanost a produktivita

Angažovaní zaměstnanci jsou produktivnější. Na tento princip vsadila také společnost Noble Systems specializující se na vývoj technologií pro call centra. V roce 2019 uvedla na trh platformu Noble Gamification 2.0, která je navržená pro zvýšení produktivity a snížení pocitu vyhoření u pracovníků v call centrech.

Noble využívá tuto herní platformu napříč celou firmou, aby sjednotila cíle společnosti s aktivitami jejích zaměstnanců. Platforma umožňuje zúčastněným soutěžit v online žebříčku nejlepších zaměstnanců, kontrolovat výsledky, cíle a úspěchy druhých v reálném čase. Zaměstnanci s dobrými výkony získávají body, které si pak mohou vyměnit za finanční i nefinanční odměny. Společnost Noble Systems tvrdí, že pracovníci jsou díky této „zábavné“ platformě o 21 % produktivnější.

 

5. Teambuilding

Pro utužování kolektivu, navazování nových kontaktů a prohloubení spolupráce není nic lepšího než teambuilding. Teambuildingové aktivity dávají zúčastněným možnost zlepšit své schopnosti a dovednosti, naučit se něco nového, pracovat ve skupině a probudit svou kreativitu. A právě hry mohou výsledek maximalizovat.

Využívaná je pro teambuildingové aktivity detektivní hra Exit Game. Jejím cílem je kooperace, která pomůže identifikovat silné a slabé stránky jednotlivých členů týmu a jejich spolupráce. Exit Game je ve své podstatě důmyslná dětská hra uzpůsobená firemnímu prostředí. Účastníky do jisté míry donutí odhodit profesní zábrany a ponořit se do časově limitované bojovky, která se může konat i v omezeném prostoru zasedací místnosti.

 

Jak je vidět, potenciál gamifikace je obrovský a dá se využití v nejrůznějších oblastech. Ve firemním kontextu vede aplikace gamifikace k rapidnímu zvýšení angažovanosti, produktivity, motivace i retence. Tyto výsledky jasně ukazují, že benefity plynoucí pro firmy jsou nezměrné. S využíváním gamifikace firma také rozvíjí svůj employer brand a stává se atraktivním terčem pro potenciální uchazeče. 

 

 

Připravila: Petra Pruden