CoolClub pro IT odborníky

„Pracovní inzerát je reklamní text. Musí obsahovat jasné sdělení, nalákat a vzbudit emoce,” říká Matěj Matolín alias Lovec Hlav

Napsat pracovní inzerát, který bude mít úspěch, je pro mnoho recruiterů nelehký úkol. Jaké informace musí inzerát obsahovat? Uvádět plat, nebo ne? A jakým otřepaným frázím se raději vyhnout? Tajemství atraktivního inzerátu odhalí HR odborník Matěj Matolín, kterého znáte pod přezdívkou Lovec Hlav.

 

HRstack

 

Pracovní inzerát je v podstatě reklama, která má přilákat kvalifikované uchazeče. Často se ovšem stane pravý opak, kdy k sobě firmy přitáhnou spíš nevhodné kandidáty. Jaké 3 největší chyby HR pracovníci při tvorbě inzerátů dělají?

Pracovní inzerát je reklamní text. To znamená, že musí obsahovat jasné sdělení, nalákat, vzbudit zájem a emoce. Musí být srozumitelný, spíše kratší a dobře zacílený. 

Inzerát si nesmíme plést s popisem pracovní pozice – to je technický pracovněprávní dokument, který žádné emoce nevyvolá a nikoho nenaláká.

Ale někteří personalisté zveřejní na webu popis pracovní pozice a diví se, že se nikdo nehlásí.

Spousta inzerátů je povrchních a obsahuje vatu jako například „zajímavé projekty”, „práce s moderními technologiemi”, „dynamický kolektiv”, „motivující výše mzdy”. To jsou jen bláboly. Je třeba popsat konkrétní projekty, konkrétní technologie a tak dále. 

 

Napsat takový text tedy bude chtít svůj čas...

Příprava dobrého inzerátu je proces, který chce svůj čas. Dobrý inzerát nevznikne za deset minut.

Je třeba vyzpovídat hiring manažera, případně pár lidí z týmu, udělat si nějaké rešerše, připravit první verzi, ukázat návrh ostatním a požádat o feedback. 

Někdy slýchávám, že je jedno, jak je inzerát napsaný. To je úplný omyl. V mnoha firmách jsem dělal měření, jak fungují různé varianty inzerátů, a ukazuje se, že výsledky mohou být až desetinásobné. 

 

 

Jakých parametrů by se recruiteři při psaní inzerátů měli držet? Existují skálopevná pravidla, na kterých stavět?

Když to vezmeme popořadě, tak správný titulek rozhoduje, jestli si kandidát inzerát vůbec otevře. Lépe fungují konkrétní české pojmy, například „recepční v IT firmě” než „back office assistant”, nebo lépe fungoval „projektový nákupčí ve strojírenství” než “commodity manager”.

V textu samotném je třeba dodržovat pravidlo, že důležité informace patří na začátek, protože nemůžete spoléhat, že kandidát dočte inzerát až do konce.

Informace musí být relevantní, konkrétní a specifické podle motta „Neříkej mi, že jsi inovativní, ale ukaž inovaci”. Zejména u kvalifikovanějších pozicí je třeba jít víc do hloubky. 

 

Jak by měl být takový ideální inzerát dlouhý?

Celkově by inzerát neměl být moc dlouhý (ideálně 300–400 slov), je dobré používat odrážky, vyvarovat se dlouhých bloků textu, a pokud to jde, přidat fotky a odkazy na doplňující materiály, jako jsou Linkedin profily relevantních lidí, články na blogu, facebookovou stránku firmy a tak.

Více tipů a rad najdete v článcích na mém blogu Lovec Hlav.

 

Jsou informace, které recruiteři v inzerátech uvádí, ale podle vás by je měli spíše vypustit?

Nezačínat dlouhým odstavcem o historii firmy, o tom kolik má poboček. Pokud to bude kandidáty zajímat, tak si to najdou na webu firmy.

V inzerátu musí být relevantní informace pro kandidáty, které hledáme. Člověk, který si hledá práci, prolistuje desítky inzerátů a každému věnuje jen pár vteřin.

Tento omezený čas musíme využít pro opravdu relevantní informace. 

Dále nemá smysl uvádět informace, které vyplývají z charakteru dané pozice. Například pokud budu nabírat člověka na nábor, nemusím moc rozepisovat, že bude třídit životopisy, dělat pohovory a dávat nabídky. Protože to dělá každý recruiter na světě.

Je třeba napsat, co na té práci bude výjimečné u vás – například máte moderní IT nástroje, jak je velký tým, kolik pozic bude nabírat, jakou podporu dostane a tak podobně.

 

 

Co říkáte na zmínku platu? V praxi se setkáváme s tím, že velká část inzerátů tuto informaci postrádá. Jaké důvody pro a proti zde hrají roli?

U juniorních nebo méně kvalifikovaných pozicí konkrétní výše mzdy a různých příspěvků na směny, stravování, dopravu apod. funguje velmi dobře. Pokud má firma konkurenceschopné mzdy, určitě je dobré jít s pravdou ven. 

Problém nastává, pokud je v systému odměňování nějaký problém, například nezvyšují se mzdy stávajícím pracovníkům a nováčci pak nastupují za vyšší částky. 

 

Co je lepší neuvádět?

Nemá moc smysl uvádět mzdy s příliš velkým rozptylem např. 60 až 90 tisíc, protože taková informace stejně nikomu moc neřekne.

Ale není to jen o částce samotné. Například u obchodních pozici je dobré zmínit, jak funguje provizní systém, jestli je nějak zastropovaný, jaký je poměr fixu a tak.

 

Jak vnímáte otázku diskriminace při tvorbě inzerátů? Jak důležité je podle vás dodržet genderovou korektnost například používat slova, která oslovují ženy i muže stejně?

Znám případy, kdy firmy dostaly pokutu za napsání inzerátu pouze v jednom rodě. Takže je třeba to dodržovat, byť čeština nám v tom moc nepomáhá a výsledek někdy působí kostrbatě.

 

Jak zmiňujete na svém webu, inzerát musí uchazeče zaujmout. Jak to udělat? Jak sepsat inzerát, který vybočí z davu? 

V první řadě inzerát zaujme tím, že je dobře napsaný. To znamená, že kandidát hned dostane relevantní informace, umí si firmu dobře představit a vyvolá v něm zájem.

Většina inzerátů není moc dobrých, takže to vás hned posune mezi nejlepší na trhu. A pak je možné si s tím dále vyhrát – přidat fotky, videa z firmy apod. 

Je dobré přidat nějaký extra materiál. To může být krátký testimonial kolegů z firmy, představení konkrétních lidí v týmu apod. V tomto se meze nekladou.

Většinou nefunguje, když špatný inzerát nazveme „Hledáme obchodního ninju” a snažíme se o nějakou rádoby vtipnost v textu.  

Jak jsem zmiňoval, psaní inzerátů je stejné řemeslo jako reklamní copywriting a neznamená, že každému hned půjde. Tuto dovednost je třeba dlouhodobě pilovat.

 

Matěj Matolín

Matěj Matolín je HR odborník, mentor a lektor, který se specializuje na recruitment, Employer branding a HR Tech scénu. Ve volném čase píše vlastní HR blog s názvem Lovec Hlav a po celý rok organizuje firemní školení se zaměřením na digitální recruitment

 

Tip! Popisek pozice, který přiláká vhodné uchazeče? Víme, jak na to!

 

 

Připravila: Petra Pruden