CoolClub pro IT odborníky

Uchazeči o zaměstnání chtějí vidět výši platu již v inzerátu. Jak v Česku, tak ve světě

24.01.2023

Finance bývají pro širokou veřejnost obecně tabu téma. Každému ale záleží na kvalitním finančním ohodnocení za odvedenou práci. Jak tedy mluvit o penězích během náboru? Výši platu už v inzerátu zmiňuje pouze čtvrtina firem, přestože právě na ně reaguje větší počet zájemců.

 

HRstack

 

Pro lidi, kteří hledají své místo na pracovním trhu je výše mzdy jednou z nejdůležitějších informací. Vyplývá to z nedávného LinkedIn průzkumu společnosti EMEA Recruitment, která se svých sledujících ptala, v jaké fázi náboru by měla zaznít informace zmiňující výši mzdy.

Právě touto otázkou se pravděpodobně dotkli rezonujícího tématu, protože získali 3 300 hlasů, spolu s velkým množství komentářů.

Většina, tedy 62 % zúčastněných, hlasovalo pro uvedení mzdy nejlépe hned v inzerátu, 28 % participantů očekává informaci o platu při prvním kontaktu, 6 % případných zájemců je ochotných počkat až do druhého či třetího kola náboru a zbylým 4 % nevadí počkat až do závěrečné fáze procesu.

Zveřejnění finančního ohodnocení přímo v inzerátu přitahuje nejen více pozornosti, ale zároveň odfiltruje ty kandidáty, kteří očekávají vyšší mzdu. Přestože na inzeráty s uvedenou výší mzdy odpovídá o polovinu více lidí, není to stále zde v ČR ani ve světě obvyklou praxí. Výjimkou je Slovensko, které výši platu povinně zveřejňuje v inzerátech už od roku 2018.

 

Výše platu už v inzerátu

Průzkum z loňského roku, kterého se zúčastnili vedoucí pracovníci HR, odborníci na odměny a ti, kteří řídí odměňování zaměstnanců, ukázal, že z 68 % organizací, které se zaměstnanci sdílí platové rozhraní, pouze 22 % tak činí už rovnou v inzerátu.

Od letošního roku by mělo být, dle směrnice Evropské unie, udávání nabízené výše mzdy povinné pro společnosti s více než 250 zaměstnanci ve všech státech EU. Legislativní proces ale bude v jednotlivých členských zemích pravděpodobně výrazně pomalejší.

Sandra Fridrichová, zabývající se wellbeingem ve firemním prostředí, udává, že utajování mzdy v inzerátech plyne z motivace neprozradit ji stávajícím zaměstnancům. Dobrým východiskem k dalšímu jednání o výši platu, jak se zaměstnanci, tak i s uchazeči, může být stanovení finanční škály pro jednotlivé pracovní pozice, v nichž se výše platu obvykle pohybuje a ty zveřejnit.

Případné bonusy se poté mohou řešit přímo během pohovu s vybranými kandidáty.

 

 

Tipy pro usnadnění komunikace o penězích a hladký, transparentní a efektivní průběh celého náborového procesu:

  1. Pro uchazeče mohou být podobně znějící názvy pracovních pozic matoucí. Jejich pracovní náplň bude pravděpodobně odlišnou, stejně jako i platové ohodnocení. Uchazeči si tak mohou snadno udělat mylný úsudek o tom, jaká mzda jim bude strany zaměstnavatele při pohovoru nabídnuta.
  2. Některé portály s pracovními nabídkami umožňují inzerentům vyplnit políčko mzdy skrytě. Dosáhnete tak toho, že vybere-li kandidát filtr ovlivňující výši platu, neukáže se mu vaše nabídka v případě, že očekává vyšší mzdu, než je ta vámi nabízená. Vám se tak do rukou dostanou pouze CV uchazečů, pro které je nabízený plat přijatelný.
  3. V případě, že do inzerátu zkrátka platovou výši uvádět nechcete, ušetřete čas sobě i svému kandidátovi tak, že otázku mzdy proberete už při prvním kontaktu.
  4. Pokud nezmiňujete konkrétní částku, ale mzdové rozpětí, dejte si práci s vyjmenováním faktorů, které přechod z nejnižší hodnoty na tu nejvyšší, ovlivňují. Ať už jde o jednotlivé odměny, prémie, pravidelné navyšování mzdy a další vlivy.

 

Nefinanční benefity

Hned v několika průzkumech se dostáváme k výsledkům, které hovoří o tom, že uchazečům na platu záleží, ale v dnešní době se k tomu přidává i touha po uspokojivějších pracovních zkušenostech, work-life balance, flexibilním způsobu práce apod.

Proto nezapomeňte i na další nefinanční benefity, které mohou být pro vaše uchazeče při volbě zaměstnání, nepostradatelnou součástí:

  1. kariérní růst
  2. možnost a podpora sebevzdělávání
  3. příležitost využívat ke své práci nejnovější technologie
  4. šance cestovat
  5. možnost spolupráce s profesionály v oboru
  6. a další benefity, jako je dovolená navíc, sick days a možnost pracovat remote.

 

 

Připravila: Petra Sauerová