CoolClub pro IT odborníky

„Při nejvyšší nezaměstnanosti je nejvyšší počet otevřených pozic, trendem je i YOLO economy,“ říká k aktuální situaci na trhu HR odborník Josef Kadlec

24.05.2021

O tom, jak vypadá aktuální situace na kariérním poli, jaké HR trendy vynesl koronavirus do popředí a proč byste se měli zajímat o eduployment, jsme si povídali s odborníkem na HR Josefem Kadlecem ze společnosti GoodCall. Mimo jiné vysvětlí, proč se dnes často skloňuje tzv. YOLO economy a co s sebou tento trend přináší.

 

HRstack

 

Uplynulý rok poznamenal oblast HR koronavirus velmi výrazně. Přinesl za krátký čas změny, které by jinak trvaly roky, a dost možná by na ně spousta firem či jedinců ani nenašla odvahu. A teď v nich žijeme a pracujeme. Jak nám to jde? Na to jsme se zeptali Josefa Kadlece.

 

Stejně jako rok 2020 i ten aktuální se nese v duchu koronaviru a home office. Jaké HR trendy tyto faktory vynesly do popředí a jaké naopak upozadily?

Myslím, že z pohledu loňského a letošního roku zažil turbulentní dobu nejen recruitment, ale i interní HR. Zatímco v recruitmentu vystřídal prudký propad poptávky po zaměstnancích prudký nárůst poptávky (v první polovině loňského roku), interní HR oddělení řešila například aspekty práce na dálku, home-office či remote onboarding.

 

Co je na tom nejvíce zásadního?

Aktuálně vznikla zajímavá situace, kdy zároveň při nejvyšší nezaměstnanosti je nejvyšší počet otevřených pozic. Může to znamenat, že na pracovním trhu vzniká silná diskrepance mezi dovednostmi, které lidé ovládají a dovednostmi, které společnosti žádají. Částečně zde působí také podpora státu pro společnosti a zaměstnance – což podle mě spíše negativně ovlivňuje naši konkurenceschopnost. Některé společnosti díky subvencím zaměstnance drží, i když by je skutečně využila konkurence, která má reálnou poptávku po produktu.

 

"Dejte mi 10 recruiterů a do zítra pro ně budeme mít práci!"

Čemu naopak koronavirus udělal pomyslnou čáru přes rozpočet?

V loňském březnu by si kdejaký recruitment manažer řekl, že je konec tzv. „outbound recruitmentu“, kdy budeme moci propustit část recruitment týmu a dále dělat nábor pasivně přes inzerci. Nic takového se ale nestalo a upřímně, nyní je podle mě poptávka po recruiterech nejvyšší, co kdy byla. Dejte mi jich 10 a do zítra pro ně budeme mít práci.

 

 

Jak koronavirus ovlivnil recruitment? Jaké změny jste zaregistroval?

Samozřejmě nemá cenu dokola opakovat, jak se recruitment ještě více zdigitalizoval. Tady se určitě standard posunul a společnosti, které vyžadovaly alespoň jednou uchazeče osobně vidět, to možná již nevyžadují.

Jsou tady ale jiné zajímavé aspekty. Díky tomu, že se jistota práce zaměstnanců opět dostala do horních příček požadavků zaměstnanců, některé společnosti např. ruší zkušební dobu. Toto se týká i kvalifikovaných pozic v IT a tak podobně.

Výše zmíněný nedostatek konkrétních dovedností na trhu, a není to vždy jen IT, se promítá do nového trendu, tzv. eduploymentu.

 

O co přesně jde?

Společnosti si začínají vytvářet svoje akademie, aby generovaly talent, který samy potřebují. My například vytváříme GoodCall Microsoft akademii, která je, stručně řečeno, zaměřena na obchodníky v IT. HR se tedy najednou musí umět orientovat ve světě e-commerce a prodávat info produkty a školení s cílem konvertovat jejich absolventy v kandidáty.

 

Co podle vás situace s covidem naučila HR manažery?

Jedna věc je určitě být flexibilní nejen z hlediska leadershipu (např. asynchronní řízení lidí např. na Slacku nebo MS Teams), druhá věc je efektivnější práce se zdroji, řekněme v těch 3 základních boxech – kmenoví zaměstnanci, kontraktoři (např. IT bodyshopping) a živnostníci na jednotlivé projekty. A to nejen v produkční části společnosti, ale i v HR týmu. Poptávka po recruitment outsourcingu (kde pronajímáme recruitery a sourcery) je pravděpodobně nejvyšší v historii.

 

Proč je trendy YOLO

Tento rok se tak začaly formovat nové trendy také v zaměstnaneckých benefitech. Mezi ty patří například nabídka psychosociální podpory. Jak velkou důležitost podle vás hraje a co zaměstnancům může přinést?

Mám pár známých, kteří jsou v pozici tzv. firemního psychologa, a jejich kalendáře jsou skutečně plné. Navíc zde vznikly nové online služby, kde můžete tento benefit rychle implementovat do vašich zaměstnaneckých balíčků výhod.

 

Celková nejistota přinesla na světlo nové priority. Pro mnoho zaměstnanců je aktuálně nejdůležitější najít a udržet si stálou práci. Jak vnímáte tento posun?

Před koronavirem bylo normální, že dal někdo výpověď, aniž by měl novou pracovní smlouvu. Už jsem zmínil, že jistota práce je zpět na vrcholu žebříčku požadavků. Naopak je zde skupina lidí, kteří díky koronaviru měli čas přehodnotit svoje priority – podle výzkumů se významné procento lidí z gastronomie zpět do oboru už nevrátí.

Někdy se také skloňuje tzv. YOLO economy (You Only Live Once), kdy se převážně u mladých lidí posouvá hranice riskování. Mladí dělají životní kroky, které by podle starší generace nedávaly smysl – radikálně mění kariérní cesty, zakládají startupy, stěhují se na druhý konec světa a tak podobně. Je to také spojeno s aktuální inflací prakticky všech aktiv, kdy se například prodlužuje doba, než si mladý člověk vydělá běžnou kariérou na byt v Praze.

 

Jak vidíte trendy na rok 2022? Co podle vás ovlivní HR scénu další rok?

Vidíme to i na našem podnikání, že myšlení „aby to bylo koronaviru odolné“ tam už asi bude vždy. Mnoho společností s tím, jak přešlo do online světa, zjistilo, že není důvod, proč se nepohybovat na globálním trhu se zaměstnanci. Vidím, jak určité společnosti s poptávkou po zaměstnancích v Brně, rozšířily okruh na celou ČR a posléze na všechny státy, kde to dává ekonomicky smysl s ohledem na platy zaměstnanců.

Jako trend jsme zmínili tzv. eduployment, který bych doplnil o tzv. on-the-job learning. V Recruitment Academy jsme na tento mód byli vždy připraveni, takže jsme ho již v březnu 2020 nasadili. Jedná se tedy o flexibilní vzdělávání zaměstnanců, kdy se obsah většinou konzumuje online, ze záznamu a po menších minutových blocích. Můžeme říci, že celodenní kurzy na mnoho témat mohou být takto redukované.

 

A co podle vás takový pronájem zaměstnanců?

Pronájem zaměstnanců všech odvětví (IT, HR, marketing atp.) a práce v tzv. gig economy bude nutnost.

 

 Josef „José“ Kadlec

José je bývalý etický hacker, inženýr Linuxu, který se na základě zkušeností z různých oborů dostal do odvětví recruitmentu a náboru talentů, je spoluzakladatelem agentury GoodCall.

 

 

Připravila: Petra Pruden