CoolClub pro IT odborníky

7 hard skills dobrého recruitera 

27.06.2022

Jaké soft skills by měly být v portfoliu každého recruitera jsme si již řekli. Teď si posvítíme na další klíčovou sortu dovedností, a to hard skills – zpravidla technické dovednosti, které jdou snáze naučit a kvantifikovat. Schválně, které z nich dobře ovládáte?

 

HRstack

 

Rozhodování na základě dat

I když intuice je při náboru nesmírně důležitá, nesmíme zapomínat také na tvrdá data a dělat rozhodnutí podle nich. V angličtině se tomu říká data-driven decision. Jakožto recruiter musíte v malíčku techniky sběru datu (přes ATS, Google Analytics) a jejich vyhodnocování.

Jakmile se naučíte pracovat s daty, získáte s tím celou řadu benefitů: třeba v podobě rychlejšího, efektivnějšího a levnějšího náboru. Bez analytického a kritického myšlení se zde určitě neobejdete.

 

Orientace v ATS

S data-driven decisions souvisí další důležitá schopnost, a to pracovat s ATS (Applicant Tracking System). Sběr dat je náročný. Naštěstí manuální zadávání dat, aktualizace tabule a řízení náboru přes e-mail už je dávno pasé.

Díky ATS můžete snadno vyhledávat talenty, vytvořit vlastní náborovou databázi, rychle publikovat pracovní inzeráty na různé platformy a komunikovat s uchazeči. Celá řada náborových procesů se tak zautomatizuje, což vám šetří čas a firmě zase peníze. 

 

Znalost cizích jazyků

Chybět vám nesmí ani znalost cizích jazyků. Běžným standardem je dnes angličtina, a to alespoň na komunikativní úrovni B1. Velkým plusem bývá znalost i dalších jazyků, jako je němčina, španělština nebo francouzština.

Podle průzkumů představují dvojjazyčné pozice až 30 % pracovních pozic. Jiné to ovšem není ani pro samoté recruitery. Tato dovednost hraje velkou roli zvlášť v korporátech nebo mezinárodních firmách. 

 

 

Nastavení sourcing strategií

Konkurence na trhu práce nabírá na intenzitě. A mnoho recruiterů ví, že pouhé pasivní pročítání životopisů a pořádání pohovorů nemusí stačit k tomu, aby ulovili kvalifikované uchazeče. Celá řada z nich se vydává „do terénu“ a sází na sourcing. Jedná se o techniku aktivního hledání a oslovování talentů na otevřené pozice.

K tomu je ale zapotřebí mít ujasněnou svou strategii: kde uchazeče oslovit (např. LinkedIn) a jak je správně oslovit (co říct/napsat). Tento aktivní recruitment je sice pracnější a vyžaduje velkou porci vlastní iniciativy, zato umožňuje najít kandidáty, kteří perfektně odpovídají vašim požadavkům.

 

Sales a marketingové dovednosti

Recruiter je taky trošku jako markeťák. Musí umět „prodat“ své návrhy nadřízeným stejně jako „prodat“ pozici uchazečům. Aby se vám to zadařilo, měli byste ovládat základní prodejní techniky a vědět, jak atraktivně prezentovat firmu – ať už osobně na pohovorech nebo na sociálních sítích.

S tím souvisí také dovednost uspořádat úspěšnou náborovou kampaň – tedy kampaň, která je zacílená na ty správné uchazeče a předběhne svou kvalitou konkurenci. 

 

 

Znalost social media platforem

Mimo marketingové dovednosti byste měli mít v malíčku i práci na social media platformách. Studie CareerArc z roku 2021 uvádí, že 92 % zaměstnavatelů využívá sociální sítě k hledání talentů. Sociální sítě nabízí jednu z nejrychlejších a finančně nejefektivnějších cest, jak najít a najmout skvělé uchazeče.

Dominují dokonce natolik, že předstihly další metody recruitmentu, jako jsou klasické inzeráty nebo doporučení zaměstnanců. Rozhodně by vám neměl chybět alespoň základní přehled, jak funguje algoritmus a jaké strategie mají úspěch (například publikace videoobsahu, inzerátu s fotkou…).

 

Project management dovednosti

Na závěr tady máme klíčovou sadu dovedností, která se vztahuje k projektovému managementu. A pozor, netýká se jenom manažerů. I recruiter musí vědět, jak správně plánovat, dokončit projekt (nábor) včas, a navíc v rámci stanoveného rozpočtu. S tím se pojí celá řada dílčích úkolů a procesů, jako je: analyzování situace, stanovení cílů, odhadování výsledku, delegování práce, leadership nebo time management. 

 

 

Připravila: Petra Pruden