Club

QR kódy: Budoucnost, nebo přežitek? Zeptali jsme se odborníků

Technologie QR kódů zažívá v současné době velký boom. Své využití nachází napříč různými obory včetně marketingu, gastronomie nebo účetnictví. Bude tento trend i nadále růst, jak jej vnímají lidé a co všechno můžeme z QR kódů vytěžit? Zeptali jsme se odborníků z IT sektoru, marketingového manažera Trisbee Michala Kašpara a IT experta Pavla Durčáka.

 

CoolDialog

 

QR kódy patří mezi technologie, které jsou světu známé více než jednu dekádu. Málo kdo ovšem ví, že světlo světa spatřily už v roce 1994, kdy sloužily ke sledování dílů ve výrobním procesu. A už v té době se ukázaly jako velmi praktické – oproti čárovému kódu (EAN) totiž dokázaly nést mnohem větší objem informací (až 7089 číslic nebo 4296 písmen).

Co je QR kód a jak funguje

QR kód (z anglického Quick Repsonse Code = kód rychlé reakce) pomocí shluku černých a bílých čtverečků graficky reprezentuje informaci určenou k počítačovému zpracování.

 

QR kódy v praxi

Dnes QR kódy zažívají takzvanou druhou mízu, což jim umožnilo opustit prostory továren a zamířit do dalších odvětví. Kromě výpomoci při výrobních procesech našly QR kódy uplatnění v marketingu, logistice, cestovním ruchu, IT sektoru, bankovnictví a dokonce v gastronomii. Nyní se podíváme na několik trendových oblastí.

 

Marketing a reklama

Velkou roli hrají QR kódy v oblasti marketingu a reklamy. Díky tomu je dnes můžeme najít na mnoha předmětech, jako jsou plakáty, obaly, tištěné reklamy, ale také plochy na zastávkách či v MHD, které vedou přímo k digitálním zdrojům. Stačí jen načíst QR kód na chytrém zařízení.

Výhodou této reklamy je fakt, že není omezena časově ani prostorově. Během pár sekund přesměruje QR kód uživatele na konkrétní web, video či e-shop, kde se dozví více informací. Jedná se o efektivní a zároveň praktický způsob zviditelnění, s jehož pomocí lze vkusně odstartovat originální marketingové kampaně.

 

 

Gastronomie

Překvapivou oblastí, ve které našly QR kódy své uplatnění, je také oblast gastronomie. Příkladem může být český start-up Querko, který se snaží prosadit placení v restauracích pomocí QR kódu. Díky této technologii mohou hosté zaplatit hned, aniž by museli čekat na to, až přijde obsluha.

Funguje to jednoduše: každý stůl má vlastní QR kód, který si v aplikaci hosté naskenují. To jim umožní otevřít celý konzumační lístek, ve kterém zvolí objednané jídlo a přímo v aplikaci zaplatí. Přijatá částka se téměř okamžitě zobrazí na pokladně bez nutnosti jakékoliv asistence. To šetří čas nejen příchozím, ale také číšníkům a servírkám, kteří podle průzkumu stráví 10 až 20 minut přijímáním plateb.

 

Finance

Neméně podstatnou úlohu hrají QR kódy také v oblasti financí. QR kódy jsou zde často spojovány s rychlými QR platbami, které mohou uživatelé jednoduše provést ze svého mobilního telefonu – stačí vyfotit QR kód a bankovní aplikace automaticky načte platební údaje. Díky tomu se uživatelé vyhnou chybám při zadáváním informací a zároveň si ušetří cenný čas. V současné době nabízí platby přes QR kódy téměř všechny české banky.

 

Zeptali jsme se odborníků

Na téma QR kódů a aktuální situace jsme vyzpovídali několik expertů ve svém oboru. Na naše otázky odpovídá Ing. Pavel Durčák, IT specialista a lektor výpočetní techniky, a Michal Kašpar, marketingový manažer společnosti Trisbee, která se specializuje na placení skrze QR kódy.

 

Jak pestré mají podle Vás QR kódy využití?

Pavel Durčák: Technologie QR kódů nabízí velmi široké možnosti použití – např. uchování adresy webu, kontaktních údajů, GPS souřadnice, bankovní platby, události či přihlašovacích údajů k WiFi síti. V reálu ale zdaleka převažuje první ze zmíněných možností, tedy odkaz na webovou stránku. Možná by bylo fajn, kdyby tvůrci QR kódů více využívali i dalších možností.

Michal Kašpar: QR kódy vznikly kvůli vyšším požadavkům u rozlišování jednotlivých dílů v průmyslu v Japonsku. Za více než 25 let se využití rozšířilo a přitom se samotný QR kód nijak nezměnil. Využívá se od linkování webových stránek, přes rozlišení vstupenek u koncertů nebo letenek až po placení za opravu rozbitého umyvadla. Dnes přijdete do restaurace a načtete si obědové menu pomocí QR kódu nalepeného na stole.

 

Co jsou jejich největší výhody a co naopak nevýhody?

Pavel Durčák: Výhodou je možnost strojového čtení, nevýhodou je nutnost strojového čtení. Načtení adresy webu nebo zadání hesla k WiFi síti je pomocí QR kódu mnohem pohodlnější. Pokud ale např. marketér bude spoléhat na to, že všichni přece již mají u sebe neustále zařízení, které umí číst QR kódy a všichni jsou zvyklý to dělat, tak se může zle přepočítat.

Nejde jen o to, že mnoho lidí stále používá „hloupé“ telefony (a může k tomu mít řadu dobrých důvodů) a velké množství majitelů chytrých telefonů si dosud využití QR kódů neosvojilo. Např. adresu webu na plakátu, kolem kterého rychle projdeme, můžeme zaregistrovat a zapamatovat si ji. S QR kódem to asi nedokáže nikdo z nás. Takže význam QR kódů zase nepřeceňujme – pořád jde jen o jeden ze způsobů kódování informací.

Michal Kašpar: Skvělá výhoda je množství způsobů využití a jejich flexibilita. Další skvělá věc je ta, že QR kód lze načíst, i když je zčásti poškozený nebo zakrytý. QR kód známe jako klasické černé čtverečky, nicméně kód může být barevný a skládat se třeba z koleček.  Lze si tedy kód přizpůsobit.

Nevýhodou je absence mobilní aplikace pro čtení QR kódů u některých mobilních telefonů. To ale vyřeší pár vteřinové stažení aplikace pro čtení QR kódů. iPhony již mají od výroby aplikaci na čtení QR kódy předinstalovanou.

 

 

Jak podle Vás přijali lidé možnost placení přes QR kód? Máte zato, že spíše pozitivně, nebo negativně? 

Pavel Durčák: Pro uživatele mobilních bankovních aplikací jsou QR platby obrovským usnadněním a hrozí i jistá „návykovost“. Kdo jednou zjistí, že je možné všechna ta čísla účtů a variabilní, specifické a bůhví jaké ještě symboly zadat stiskem jednoho tlačítka na telefonu, tak se pak již těžko vrací k jejich ručnímu přepisování. Uživatelé, kteří tuto funkci dosud neobjevili, s ní problém nemají – jen se možná diví, co že ty podivné čtverečky na některých fakturách (škoda, že dosud ne na všech) znamenají.

Michal Kašpar: Ve světě jednoznačně pozitivně a do Česka tento trend také přichází. Plastová kartička v podobě kreditních/debetních karet už pomalu mizí z peněženek a přesouváme se na skutečně jednoduché placení pro obě strany (podnikatele i zákazníka) – třeba právě přes mobilní aplikaci Trisbee. V České republice se lidé dělí na 2 druhy. Na ty, kteří zkusili přijímat přes QR

kód platby a líbí se jim to a na ty, kteří to ještě nezkusili. Je to jednoduché, rychlé a hlavně levné. Podnikatel nepotřebuje žádný terminál, o platbě ví hned a peníze má na účtu do 24 hodin. Nic z toho nelze říct o terminálech. Ohlasy jsou tedy pozitivní, jen jsou u nás občas lidé konzervativní, kdy se jakákoliv změně (a hlavně ta k lepšímu) brání. 

 

Jakou transformaci vidíte u této technologie za posledních pár let? Dochází k určitým změnám?

Pavel Durčák: QR kódy si v posledních dvou dekádách vydobyly své místo na slunci, a to nejen ve veřejném prostoru, kde je na ně dobře vidět, ale i při zjednodušování interních firemních procesů, pro což byly ostatně původně vyvinuty. Jedná se tedy o již etablovanou technologii. Viditelný je zájem o hezčí, do firemního designu laděné kódy, ale to není nic, co by zásadně měnilo jejich princip použití.

Michal Kašpar: Rozdíl dříve a teď je ve využití, třeba jako právě to placení. Dříve jsme se načtením QR kódu maximálně dostali na domácí internetovou stránku dané firmy, v těch lepších případech dokonce na podstránku, která se věnovala danému tématu z QR kódu. Dnes můžete využít QR kód téměř na vše.

 

Aktuálně jsou podle médií QR kódy na vzestupu a zažívají v podstatě takovou renesanci. Existuje podle Vás něco, co by tento příznivý vývoj mohlo zpomalit?

Pavel Durčák: Boom QR kódů přímo souvisí s rozmachem mobilních zařízení, což je trend, který se jen těžko otočí zpět. Mohlo by se zdát, že jediné, co může omezit využívání QR kódů, je rozvinutí nějaké jiné podobné technologie, která by převzala jejich funkci.

Vzpomeňme např. na sice neúspěšný pokus, ale přesto pokus Microsoftu s Microsoft Tag. Je zde ale ještě jiný faktor – QR kód je v podstatě velmi jednoduchá technologie, která umožňuje pouze jednostranný přenos informací. Blížíme-li se k době, kdy všechna možná i dosud nemožná zařízení budou připojena k síti (a nechci teď spekulovat o tom, zdali se na tuto dobu máme těšit anebo ne), tak se možná blížíme i okamžiku, ve kterém se QR kódy stanou jen doplňkem k mnohem rafinovanější komunikaci mobilních zařízení, která zahrne i jejich vzájemnou identifikaci. Ostatně v tomto ohledu ani nemusíme vyhlížet nějakou vzdálenou budoucnost – stačí se podívat na NFC platby.

Michal Kašpar: Rozhodně se QR kódy dostávají čím dál víc do povědomí, a to především v Evropě. Třeba v Číně platební terminály nenajdete, tam je placení QR kódem již dlouholetým standardem. A problém to není, právě naopak, většina lidí, co v Číně byla a vrátila se do Čech, tak platbu pomocí QR kódu a rychlé aplikace vítá. Výhody a využití QR kódů přicházejí i k nám.

Slovo renesance ve spojení QR kódů je trefné. Opětovnému využití QR kódům velmi pomohla dostupnost chytrých a levných telefonů. Dnes mají smartphony děti v prvních třídách nebo babičky. Velký podíl ale má také dostupnější mobilní internet. Vzestup QR kódů by mohl zpomalit jedině zánik internetu nebo nástup ještě daleko lepšího řešení.

 

 

Michal Kašpar, Trisbee                                              Pavel Durčák, IT specialista, lektor

 

Jak podle Vás bude vypadat budoucnost QR kódů?

Pavel Durčák: Navážu na předchozí otázku. Troufám si tvrdit, že QR kódy tady s námi budou ještě dlouho, ale nebudeme je již vnímat jako něco převratného. Stejně jako proužky EAN kódů nevytlačily z obalů výrobků jejich číselné vyjádření, tak modernější technologie také asi nezpůsobí vymizení QR kódů. V době internetu věcí ale přesto bude čtení informace z kousku papíru potištěného černými kostičkami působit možná trochu „retro“ dojmem.

Michal Kašpar: QR kódy budou všude. Bude je mít každá kavárna, pouliční stánek s domácími koláčky nebo lidé bez domova, kdy jim přes QR kód přispějete finanční částku. V České republice se něco takového již děje, třeba na farmářských trzích již najdete farmáře s vystavenými QR kódy pro placení přes platební aplikaci Trisbee.

 

Odborníci mají jasno

QR kódy budou součástí našeho každodenního života. Počátky jejich renesance můžeme vidět už dnes při pohledu na rozvíjející se start-upy a nové mobilní aplikace s podporou QR technologie. V blízké budoucnosti tak lze očekávat, že jejich využití výrazně poroste.  

 

 

Připravila: Petra Pruden

Foto: Twitter a LinkedIn odborníků; Shutterstock