CoolClub pro IT odborníky

Králem videokonferencí v Česku je MS Teams. Světu kraluje Zoom

17.04.2021

Nástroje pro online komunikaci vydělávají miliardy. Kvůli práci a komunikaci na dálku je využívají společnosti po celém světě. Češi si oblíbili MS Teams, zatímco ve světě vede (kontroverzní) Zoom. Proč ho Elon Musk ve své firmě zakázal?

 

Magazín

 

Podle dat společnosti EmailToolTester vede na českém trhu Microsoft Teams s podílem 32,3 %. A přidává zajímavý fakt – zatímco ke konci loňského roku využívalo MS Teams přes 115 milionů uživatelů denně, v roce 2019 to bylo jen 20 milionů.

Ve světě je nejvyužívanější platformou Zoom, aktuálně zabírá téměř 49 % celosvětového trhu. Na české půdě však prvenství nezískal. Naopak, v Česku se Zoom za zmíněným MS Teams drží na stejné příčce s platformou Skype (oba shodně 21,6 %). Za nimi je s podílem 14,5 % Google Meet.

 

 

Proč právě „teamsy“?

Oblíbenosti MS Teams nahrává kromě klasických videohovorů i možnost chatovat s ostatními účastníky, sdílet soubory, obrazovku a spolupracovat na dokumentech online v reálném čase. Při plánování schůzek lze navíc využít propojení s kalendářem Outlook nebo jinými aplikacemi MS Teams.

Microsoftu je zároveň vyčítáno, že zneužívá své dominantní postavení na trhu a uživatele Office k instalaci MS Teams nutí. Například takový Google Meet umožňuje pořádat videokonference i s účastníky, kteří nejsou zákazníky Googlu.

 

Americký nebo „čínský“ Zoom?

Americká videokonferenční platforma Zoom, jejíž datový přenos však procházel přes servery v Číně, se potýká s několika kontroverzemi kvůli bezpečnosti. Prvním problémem byl tzv. „zoombombing“, neboli hackování meetingů cizími, nepozvanými lidmi, kteří šířili pornografii a urážky.

Dalším problémem byly webkamery. Útočníci mohli spustit webkameru na MacBooku bez vědomí uživatele. Některé společnosti napříč zeměmi tak před užíváním Zoomu varovaly, společnost SpaceX Elona Muska svým zaměstnancům používání této platformy zakázala.

 

 

Tisíc lidí na schůzce

Navzdory tomu si Zoom drží světové prvenství. Uživatelé kvitují zejména free verzi, která nabízí hovor až na 40 minut a pro až 100 účastníků zcela zdarma. Placená verze pak umožňuje setkání online pro až tisícovku lidí.

Videokonference zažívají díky pandemii raketový růst. Stejně tak však stoupá i počet očkovaných lidí, kteří se postupně budou vracet do kanceláří. Nečeká tak platformy pro videokonference strmý pád?

 

 

Připravila: Alena Čálková