CoolClub pro IT odborníky

Když obrázek řekne více než 100 slov. Aneb síla vizualizace dat v HR

07.06.2021

Věděli jste, že informace podané vizuálně (např. formou grafu, obrázku, koláže) si lidé zapamatují lépe? Záplavu dat můžete svým zaměstnancům prezentovat tak, aby to nejen dobře pochopili, ale zároveň by je to bavilo. Jak na to? Pojďte si přečíst, jaké benefity vizualizace dat nabízí a jak může ovlivnit chod firmy.

 

HRstack

 

„Obrázek řekne tisíc slov,“ řekl Frederick R. Barnard v roce 1921. Téměř o 100 let později se Barnardovo prohlášení stalo ještě pravdivějším. Dnešní svět je plný dat a čísel. Díky vzestupu výpočetní techniky a internetu generujeme více informací než kdy dřív, ale náš mozek neměl čas tuto digitální revoluci dohnat – nebyl navržen proto, aby rychle přelouskal čísla a bleskově „strávil“ napsané informace.

Ať už děláte prezentaci pro své zaměstnance, organizujete školení nebo týdenní meeting, předávání informací grafickou formou by se vám mohlo skutečně vyplatit. Vizualizace dat totiž s sebou přináší výhody, ze kterých budete těžit vy i vaše okolí.

 

Výhody vizualizace dat v praxi

Představte si týdenní meeting, ve kterém svým zaměstnancům prezentujete, co se děje, na čem pracujete a jaké jsou plány. Pečlivě pozorujte, jak reagují na čísla a strohý textový obsah, a pak vyzkoušejte udělat prezentaci ve formě barevné vizualizace. Jaké informace podle vás přijmou lépe? Pokud jste odpověděli možnost číslo dvě, máte pravdu.

 

Lepší zapamatování informací

Lidé mají větší šanci zapamatovat si informace, pokud jsou prezentovány formou grafiky a obrázků. Zároveň ale pomáhají předcházet nedorozumění: „Pokud je něco zaznamenáno jinak, než jak to účastník myslel, pak se obvykle ozve s upřesněním. V případě, že mají účastníci různé názory na jednu věc, vizualizace jim pomůže rychleji pochopit, kde je jádro sporu. Snadněji tak najdou cestu k dohodě nebo kompromisu,“ vysvětluje Mgr. Vojtěch Bednář, lektor a metodik vzdělávání Edutica s. r. o.

Lidský mozek zpracovává vizuální informace 60 000krát rychleji než text. University of Minnesota

 

Zvýšení pozornosti a angažovanosti

To ale není všechno, podle průzkumů přináší vizuální informace nepopiratelný „wow efekt“, který vzbuzuje zájem a pozornost ještě předtím, než jsou čísla za grafikou skutečně pochopena. S tímto se samozřejmě váže i zvýšený zájem a angažovanost zaměstnanců, který při prezentaci dat jistě oceníte.

 

 

Lepší orientace v datech

Do třetice všeho dobrého můžeme zmínit i lepší orientaci v datech. „Díky vizualizaci se účastníci setkání orientují v procesu i probíraných tématech. Vidí, co máme za sebou, co nás ještě čeká a vědí co se od nich očekává v tuto chvíli. Současně struktura informací – jakýsi obrázek vznikající v hlavách účastníků, je podobný. Díky tomu je pro ně snazší zůstávat konstruktivní,“ říká Bednář.

Stejná studie Wharton School of Business zjistila, že vizualizace dat by mohla zkrátit obchodní jednání o 24 %. American Management Association

 

Vizualizace dat v praxi: Co skutečně funguje?

Ať už pro zaměstnance děláte školení, organizujete meeting nebo vytváříte nástěnku, grafické znázornění informací musí být jasné. Jak na to? Vsaďte na kontrast. Zvolte takové barvy a útvary, které lze od sebe jednoduše rozlišit (strukturou, barvou a tvarem). A pokud chcete zdůraznit menší důležitost určitých informací, využijte méně syté barvy, aby neubíraly pozornost těm podstatnějším. I když jsou data v grafickém kabátě, bez textových popisků se neobejdou. Neváhejte proto všechna data také správně označit.

Předtím, než se pustíte do prezentování dat, zeptejte se sami sebe:

  • Je to na první pohled jasné a srozumitelné?
  • Je text čitelný (velikost a typ fontu)?
  • Jdou dobře rozlišit barevné přechody (kontrast)?

 

 

Co nefunguje?

Pojďme se nyní podívat, čemu byste se měli při vizualizaci dat vyvarovat. Jak jste se dozvěděli výše, jasnost obrazu a sdělení je klíčová. Naopak chaos či nesoulad by mohly vyvolávat vedlejší prvky, jako je pozadí, 3D efekty, mřížky, ohraničení nebo stíny. Stejně tak byste se měli vyhnout i použití „duhových barev“ – tedy po sobě jdoucích odstínů, u kterých nejsou dostatečně vidět barevné rozdíly.

 

Efektivnější přenos

Suma sumárum, lidský mozek nebyl navržen tak, aby překládal binární kód nebo rychle zpracovával písemné informace. Vizualizace dat umožňuje efektivnější přenos informací, což znamená efektivnější fungování celé firmy. Pokud vás tato strategie předávání informací zaujala, doporučujeme vyzkoušet profesionální nástroje na vizualizaci dat, například Visme, Tableau nebo Infogram.

 

 

Připravila: Petra Pruden