CoolClub pro IT odborníky

The Sinking City: Detektivem snadno, rychle a nedokonale

22.07.2019

Popis nepopsatelného je jednou z hlavních domén spisovatele H. P. Lovecrafta. Jeho díla je téměř nemožné převést do filmové nebo herní podoby a ti, kteří se o to pokusí, mají velmi dobře našlápnuto skončit v nějakém tom blázinci. Jelikož jde ale v případě Lovecraftova díla o volně šiřitelnou licenci, inspiraci si z něj bere kdekdo.Ovšem dosáhnout úrovně her jako Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth není vůbec snadné.Což dokazuje i The Sinking City.

 

PlayCool

 

Lovecraftovské povídky

Hra zasazená do doby po první světové války staví hráče do role bývalého vojáka a nyní soukromého detektiva Charlese Reeda, který se i kvůli svým halucinacím dostává do městečka Oakmont, jakési herní verze nechvalně proslulého Innsmouthu plného kultistů, rybolidí a především případů, které musí Reed vyšetřit. Autoři ze studia Frogwares se nebojí sahat po spoustě odkazů na Lovecraftovské povídky. Pokud jste je nečetli, možná se budete tu a tam ztrácet nebo neoceníte jednotlivé náznaky a drobnosti, kterými tvůrci cílí na dílo tohoto fantaskního autora.

Přesto už svou atmosférou a pečlivě zpracovaným vyšetřováním, s nímž má studio bohaté zkušenosti díky herní sérii se Sherlockem Holmesem, si vás hra snadno podmaní. Detailní způsoby vyšetřování se kombinují s ohledáváním místa činu, kde nechybí převracení předmětů v ruce, podobně jako tomu je v další detektivní herní klasice L.A. Noire. Právě potemnělá atmosféra, kombinující poválečnou společnost a lovecraftovský cit pro nadpřirozeno, dělají z The Sinking City velmi atraktivní místo pro letní dovolenou. Noirové deštivé počasí a často nepříliš vlídní občané Oakmontu jsou pak už jen třešničkou na dortu, stejně jako zatopené ulice města.

 

 

Přestože by téma hry vybízelo například k explorativní adventuře nebo survival hororu, jde tu právě o mravenčí detektivní práci, která hráči ani Charlesu Reedovi nedá nic zadarmo. Užijete si tak všechno od zmíněného ohledávání až přes výslechy nebo pátrání v kartotékách, jen abyste mohli lepit jednotlivé dílky zamlžené skládačky dohromady. A přesně taky spočívá největší síla hry od ostřílených autorů detektivek. Studio se zde cítí jednoduše jako Cthulhu ve vodě a odvádí vynikající práci při budování případů.

 

Zakažte zbraně!

Kontrastem ke skvěle zvládnutému prostředí ovšem může být nezvládnutelnost otevřeného herního světa. Jakmile se totiž vývojáři začínají pouštět do zpracování dalších herních prvků mimo jim dobře známých vyšetřovacích postupů, začíná se jim bořit pevná půda pod nohama. I z jinak vlastně pěkného města se tak stává rozplizlé slizké nic, jemuž rychle dochází dech a plochost některých postav už pak vše jen podtrhuje.

Za zmínku rozhodně stojí ještě i zcela zbytečný soubojový systém, který působí už opravdu jako násilně nastavovaná kaše, kterou v tomto ohledu nezkušení autoři z Ukrajiny přidali asi především jako úlitbu publiku ve snaze vytvořit multižánrovou hru. Hráč navíc průběžně trpí nedostatkem nábojů získávaných především jako odměnu za splněné úkoly. Fakt, že ve hře slouží munice (v poválečné době?) jako hlavní platidlo, a je jí jinak všude nedostatek, už jen podtrhuje celkovou autorskou bezradnost.

 

Jak hluboko klesnu?

The Sinking City balancuje na hraně šílenství stejně jako Lovecraft a jeho fiktivní kousek Nové Anglie. Skvělá atmosféra a detektivní prvky drží hru nad vodou ze všech sil i přes ustavičný déšť menších či větších problémů, a i když si občas musíte zhluboka loknout smrduté vody, má hra jisté kouzlo. Pokud jste ochotní překousnou zbytečné souboje a věnovat dostatek trpělivost prozkoumávání trošku nešťastně otevřeného světa, určitě vás The Sinking City potěší. V opačném případě to bude trošku rozporuplný zážitek, ale přece jen ona lovecraftovská nálada, halucinace a pomalé propadávání spárům šílenství má něco do sebe skoro pokaždé. Do Oakmontu vstupujte pouze na vlastní nebezpečí.

 

 

Připravil: Pavel Skoták