CoolClub pro IT odborníky

Facebook, TikTok, Google, Seznam a další souhlasí s novými pravidly EU pro boj proti dezinformacím

30.06.2022

Velké technologické společnosti včetně Facebooku, Microsoftu, Googlu, Twitteru, TikToku i českého Seznamu se zavázaly jednání v souladu s novým etickým kodexem o dezinformacích připraveným Evropskou komisí. Provozovatelé webů by měli spolupracovat s ověřovateli faktů a veškeré tvůrce dezinformací odříznout od příjmů z reklam.

 

Novinky

 

Tyto a další firmy budou muset vyvinout větší úsilí, aby zastavily šíření fake news, propagandy a dalších nešvarů na svých platformách, a zároveň sdílet podrobnější údaje o své práci s členskými státy EU. Provozovatelé webů by měli spolupracovat s ověřovateli faktů a veškeré tvůrce dezinformací odříznout od příjmů z reklam.

Mnoho internetových společností, jako je Facebook a Twitter, již iniciativu dobrovolně přijalo roku 2018. Evropská komise však soubor pravidel rozšířila, zejména kvůli zkušenostem získaných během pandemie COVID-19 a ruské agrese na Ukrajině. Nový kodex zahrnuje například i rozmáhající se využívání automatických technik či uměle vytvořená videa označovaná jako deepfake.

K pravidlům se přihlásilo 34 firem a organizací, na seznamu signatářů je však i několik pozoruhodných absencí. Patří mezi ně například společnost Apple a další velké platformy, jako je Telegram, který se stal hlavním bojištěm propagandy po ruské invazi na Ukrajinu.

Ačkoli předchůdce z roku 2018 byl zcela dobrovolný, EU uvádí, že tento nový soubor pravidel bude prosazován jejím novým Aktem o digitálních službách neboli DSA (Digital Services Act). Velkým platformám, které by opakovaně porušovaly kodex a neprováděly opatření ke zmírnění rizik, by hrozily pokuty až do výše 6 % jejich celosvětového obratu.

 

 

Připravila: Kristýna Nováková