CoolClub pro IT odborníky

1. díl mini série českých univerzitních start-upů: Lithium sírové baterie VUT

21.02.2022

Startuje speciál věnovaný nejperspektivnějším start-upům české univerzitní scény. Jako první máme v hledáčku projekt brněnské univerzity VUT, která se specializuje na vývoj inovativních lithium-sírových baterií. Jak velký má tento vynález potenciál a co všechno může změnit?

 

Magazín

 

Když se mluví o elektrodopravě, klíčovou roli hrají lithium-iontové baterie. Tento druh akumulátoru sice splní svůj účel, ale naráží na několik zásadních překážek – tím je limitovaná kapacita, velká hmotnost a škodlivost pro životní prostředí. Tomáš Kazda z Fakulty elektrotechniky a komunikačních technologií VUT  na možném řešení už usilovně pracuje. Se svým týmem chce vytvořit nový typ akumulátoru, který svět elektrodopravy posune na zcela jinou úroveň.

 

Lithium-sírové baterie jsou až 2krát výkonnější

Tomáš Kazda se začal zabývat výzkumem dalších vhodných materiálů a do oka mu padla síra. „Síra jako jediná je schopná na sebe navázat dva atomy lithia. To je dvojnásobek, než zvládnou dnes používané materiály. Tento princip už byl znám v 60. letech, ale v té době nebyly technologie, které by to byly schopny zrealizovat,“ prozradil v rozhovoru DVTV s Danielou Písařovicovou.

 

 

Revolučním objevem je hlavně zvýšená kapacita baterií. Podle brněnského vědce by do sebe akumulátory mohly uložit energii až 500 watthodin na kilo. To je téměř o polovinu více, než jsou schopné pojmout ty nejlepší lithium-iontové baterie. Tím však výhody nekončí – lithium-sírové baterie budou navíc lehčí a levnější. 

 

Z nových baterií budou těžit elektroauta, ale také lodní a letecký průmysl

Nové akumulátory budou hrát velkou roli v elektrodopravě, přičemž asi největší radost udělají fanouškům elektromobilů. „Kdybych u vozů Tesla použil lithium-sírové baterie a zachoval stávající kapacitu, zmenšil bych hmotnost baterie na zhruba 120 kilogramů oproti stávajícím 550 kilogramům. Kdybych naopak ponechal stávající hmotnost baterie, ale opět použil lithium-sirné baterie, mohla by se zvýšit dojezdová vzdálenost elektromobilu až na 1 250 kilometrů,“ komentuje Kazda v tiskové zprávě VUT.

To ale není vše. Své místo by měly v lodním či leteckém průmyslu stejně jako v chytré elektronice nebo u elektrokol.

 

 

Kdy se dočkáme baterií na trhu?

Nápad zní dobře, výsledky ještě lépe. Jde to ale pomalu. Tomáš Kazda doufá, že první lithium-sírové baterie by mohly být na světě do 10 let. Pozitivní zprávou je, že v roce 2018 podal evropský patent, o který projevil zájem norský investor.

Ten má v plánu vybudovat první továrnu s tímto typem akumulátoru. Financování projektu je tedy plně zajištěné. Teď je na Tomášovi a jeho týmu, aby projekt dotáhl do konce. 

 

 

Připravila: Petra Pruden

Foto: VUT