Club

Freelancer jako krotitel cash flow? S volbou splatnosti už bez starostí, říká Milan Čálek

Jako malý jezdil s rodiči starou škodovkou na západ. I dnes se, v pozici vedení IT společnosti, západem rád nechává inspirovat. Zvlášť když jde o velké společnosti na mezinárodním trhu.

 

CoolNovinky

 

Když Milan Čálek před 13 lety zakládal CoolPeople, okolí ho od nápadu rozjet „outsourcing IT kapacit“ zrazovalo. Přece nebude sázet houby v lese, navíc v odvětví, jemuž tehdy krom IT odborníků málokdo rozuměl. Byla to podobná výzva, jako byste v tu dobu přes inzerát v nabízeli svůj dům na přespání či na víkend, místo v autě neznámým lidem, nebo na vývěsce v obchodě obnažovali svůj denní život. Ale není se čemu divit, vždyť jsme generace vychovávaná s tím, abychom se nebavili s cizími lidmi (co by tomu řekl Facebook, Instagram a Tinder?), nechodili k nim domů (Airbnb), nenastupovali jim do aut (Uber), a hlavně si udělali vysokou školu.

 

Okolí ale podcenilo u Milana Čálka jednu podstatnou věc – tu „agenturu pro kontraktory“ nezakládal s cílem sjet vlnu tehdy trendově vyhlížejícího byznysu, jako ajťák prostě cítil potřebu zareagovat na to, že na trhu není žádný významný hráč, který by se orientoval čistě na propojení mezi IT odborníky a dobrými (zajímavými a finančně dobře ohodnocenými) projekty, na něž si může sáhnout i „malý freelancer“. A protože tak dlouho potkával kolegy s volnou IT kapacitou a na druhé straně klienty, jimž scházeli doporučení hodní IT odborníci na projekty (lidé se zárukou spolehlivosti, zkušeností a technologických dovedností), rozhodl se prostě takovou jednu čistě ajťáckou společnost založit.

 

K miliardě bez marketingu

Díky tomu, že nápad opravdu přišel vhod oběma protistranám, se společnost rychle rozvíjela interně (obchodnickým týmem, sourcing týmem – jenž komunikuje s IT kandidáty, i vlastním call centrem), tak kapacitně (databáze dostupných spolupracujících IT odborníků vzrostla na desítky tisíc), ale i napříč zeměmi (ke třem českým pobočkám přibyla ještě slovenská a rakouská). Z malé firmičky založené v obývacím pokoji se stala společnost s ročním miliardovým obratem. A princip je pořád stejný: propojit nabídku s poptávkou s tím, že v první řadě se tu myslí na ajťáky. Tak, jak si to Milan Čálek vysnil, když byl alokován na svém posledním projektu. Mělo to smysl.

„Za těch 13 let jsme nějak neměli čas se třeba opřít do marketingu, čemuž se dneska sám divím, protože věřím, že v tom je velká síla. Nicméně tomu, kde jsme teď a kolik poptávek jsme v co nejkratším čase schopní pokrýt, vděčíme opravdu tomu, že děláme správnou věc pro všechny strany. IT odborníkům nacházíme dobré pracovní příležitosti, a klientům zase ověřené IT kapacity,“ komentuje situaci Milan Čálek.

 

„Mezi nimi jsme my s naší filozofií „kult ajťáka“. Tedy dělat služby pro ostatní IT odborníky tak, jako by je člověk měl využívat sám. Ze své vlastní zkušenosti vím, co taková práce obnáší, i jaká je dnes pozice IT odborníků na trhu. Reflektujeme jejich potřeby a požadavky. Sám jsem si procesem kontraktora procházel a snažím se to, co mě štvalo, eliminovat, a naopak dostávat do hry věci, pro které se ajťákům vyplatí s námi spolupracovat. Aby věděli, že když se budou rozhodovat mezi několika nabídkami, že ta z CoolPeople jim k vydělaným penězům přináší i něco navíc. Vážím si toho, že nás naši kontraktoři doporučují svým známým, protože vím, že jsou IT odborníci takový karamel pro mlsné agentury. A potvrzuje se mi, že pro většinu IT odborníků nejsou ani tak zásadní nuance v ceně za MD, jako to, že pro své konstantní profesní fungování hledají jistotu spolehlivého a férového přístupu a flexibility.“

 

Freelancer jako krotitel cash flow

Jak to vypadá v praxi? Třeba jako elektronické podpisy, které jako jedna z mála takových firem v Česku nabízí. „Zjistili jsme, že naši kontraktoři nekvitují každoměsíční administrativu, a tak jsme zavedli elektronické podpisy,“ říká Milan Čálek. „Stejně tak víme, že hodně IT odborníků upřednostňuje home office, takže naše obchodní oddělení vyjednává co nejlepší home office podmínky, dnes máme hned několik projektů, kde jsme i na 100%... Jedeme podle motta „Zasloužíte si víc“, protože lidé dnes už nechtějí trávit většinu dne prací, a doba je rychlá, každý ušetřený úkon prakticky šetří tu nejvzácnější komoditu, čas.“ Zatím poslední novinkou, kterou Milan Čálek pro svou firmu chtěl, je možnost výběru splatnosti faktur.

„Protože fungovat jako kontraktor logicky obnáší čekat na peníze od klienta za odpracované MDs. Bohužel v praxi platí, že čím větší společnost (klient), tím je často i delší doba splatnosti. Obvykle 60, často i 90 dnů. My standardně nabízíme splatnost 45 dnů a znatelně tak vyrovnáváme zpoždění plateb od klientů. Udržet vyrovnané cash flow tak může být pro kontraktory obtížné, a protože nás pravidelně žádají o kratší splatnost vystavených faktur, rozhodli jsme se jim tuto možnost dát a nově nabízíme zkrácení splatnosti až na 3 pracovní dny,“ popisuje Milan Čálek.

 

„Dnes už se tedy v případě, že potřebujete své peníze co nejdřív, nemusíte obracet na specializované společnosti, tuto službu dostanete v rámci spolupráce s CoolPeople za nejvýhodnějších možných podmínek bez administrativy a rizika,“ doplňuje Čálek.

 

Peníze ASAP? Prostě si zaškrtněte políčko…

Tuto možnost ocení kontraktoři především tím, že pro každý měsíc může být splatnost jiná. „Kontraktor si vybere podle aktuálních potřeb. Buď zachová standardní lhůtu splatnosti, nebo nastaví kratší, podle individuální potřeby daného období.“ Splatnost faktury lze zkrátit i na 14 nebo 30 dnů. „Počínaje objednávkami od 1. 4. 2019, respektive fakturací za období 4/2019, mají kontraktoři na novém CoolPeople Clubu, kam se hlásí do privátní zóny s pracovními výkazy, možnost vybrat si, jakou dobu splatnosti své faktury preferují, a to pomocí systému tzv. skont,“ vysvětluje Milan Čálek. „Skontem rozumíme slevu z celkové částky za službu rychlejší úhrady faktur. V případě úhrady za 30 dnů se jedná o 1% slevy (skonta), v případě 14 dnů 2%, při zkrácení na 3 pracovní dny 4%.” Pokud tedy bude kontraktor potřebovat systém skonta využít, vše si vyřídí pohodlně u svého profilu v elektronickém Clubu.

Milan Čálek si od zavedení této služby slibuje posílení pozice CoolPeople na trhu jako společnosti, která je na prvním místě firmou pro ajťáky a jejich pohodlný život, ať už je tím myšleno odbourání administrativy, spolehlivé alokování na projekt podle specifických požadavků, nebo třeba kratší doba splatnosti.

“Podobných firem, které se snaží jít stejnou cestou, je spousta, my ale vsázíme na to, na co před 13 lety – zeptejte se svých zákazníků, co potřebují, a něco jim k tomu přidejte. Jednoduše chceme, aby CoolPeople zůstal spolehlivým partnerem pro všechny strany, a zároveň vždycky tak trochu provokoval konkurenci tak, aby se ajťákům zvyšoval standard. Protože já věřím tomu, že si zaslouží víc.”