CoolClub pro IT odborníky

Uvolněte se prosím aneb manuál na zmírnění stresu pro HR manažery

Přijdete do práce a jen co otevřete e-mail, volají na vás kolegové s prosbou o radu. Jakmile se vrátíte zpátky, zjistíte, že máte dva zmeškané hovory. Mezitím na vás ale čeká ranní porada a nedodělávky ze včerejšího dne. Hladina stresu rychle roste. Připadá vám to povědomé? Podívejte se na 5 praktických tipů, jak stres dostat pod kontrolu a nevyhořet.

 

HRstack

 

5 tipů, jak zkrotit stres v práci


1. Vyhraďte si čas na e-maily

Kolik času denně trávíte odepisováním na e-maily? Podle analýzy McKinsey Global Institute to bývá v průměru až 28 % pracovní doby. Stejná statistika říká, že e-mailovou schránku kontrolujeme zhruba 11krát za hodinu. A to není zrovna málo.

Přestože nemůžeme ovlivnit, kolik zpráv nám přistane v poště, můžeme ovlivnit, kolik času budeme věnovat odepisování. Místo toho, abyste odpovídali po každé nové zprávě, vyhraďte si na e-maily jednu hodinu v průběhu pracovního dne – může to být hned ráno, po obědové pauze nebo naopak na konci. Uvidíte, kolik času vám tato strategie ušetří. 

 

Tip: Vyzkoušejte chytrý nástroj Boomerang

Boomerang vám umožní z inboxu vytáhnout zprávy s nižší relevancí a schovat si je na později. Ve vybraný čas se pak zpráva opět objeví v inboxu jako nová a nepřečtená. Díky tomu si to vytvoříte jakýsi e-mailový seznam priorit, takže se nikdy nebude cítit zahlcení. 

 

 

2. Ujasněte si priority

Co právě hoří? Co naopak může počkat? Seřazení úkolů podle důležitosti vám pomůže dostat situaci pod kontrolu. Jako skvělá pomůcka pro HR manažery poslouží Eisenhower Matrix, se kterým přišel americký generál (poté prezident) Dwight D. Eisenhower. Jedná se o techniku, která je založená na strategickém prioritizováním a je perfektní právě pro manažery. 

 

Jak to funguje? 

Vytvořte si tabulku o 2 sloupcích a 2 řádcích (urgentní, neurgentní úkoly versus důležité a nedůležité úkoly). Políčka si můžete pojmenovat třeba takto:

  • Udělat hned (urgentní a současně důležité) – Jedná se o takzvané „hořáky“, které musíte splnit jako první.  
  • Naplánovat (důležité, ale nikoliv urgentní) – Sem patří úkoly, které mají vysokou relevanci, ale nemají konkrétní deadline. 
  • Delegovat (urgentní, ale nikoliv důležité) – Do této kategorie spadají úkoly, které můžete delegovat na své kolegy. O správné delegaci bude řeč ještě později. 
  • Vyhodit pryč (ani urgentní ani důležité) – A nakonec jsou tady i maličkosti, kterými se nemá smysl zaobírat. Takové úkoly si rovnou vyškrtněte z kalendáře i to-do listů. 

 

 

3. Objevte kouzlo delegování

Máte pocit, že se vám vše hroutí pod rukama? Delegujte úkoly. Neznamená to, že všechny své starosti přehodíte na svého kolegu, ale to, že podpoříte týmovou spolupráci a projevíte důvěru ve schopnosti druhých. Ve výsledku to pomůže nejen vám, ale také kolegům, kteří se díky novým výzvám mohou posunout dál. V čem tkví kouzlo úspěšné delegace?

  • Vyberte si správného člověka

Při výběru vždy vezměte v potaz: časovou kapacitu kolegy, jeho znalosti a zkušenosti. Pokud usoudíte, že tento člověk splňuje všechny předpoklady pro splnění úkolu, můžete se přesunout k dalšímu bodu. A tím je zadání úkolu. 

  • Zadejte úkol

Úspěšnost splnění úkolu záleží i na tom, jak dobře ho zadáte. Pokud neposkytnete dost instrukcí, pravděpodobnost selhání raketově roste. Svěřenci proto nezapomeňte říct: svá očekávání, tipy, jak postupovat, a deadline.

  • Projevte podporu

Dejte kolegovi najevo svou důvěru a podporu. Dejte mu prostor, aby se vás mohl zeptat a ujasnit si zadání. Uvidíte, že všechna tato péče vám v budoucnu přinese ovoce – třeba to, že kolega bude vědět, jak na to, a vy získáte více volného času. 

 

 

4. Dopřejte si čas pro sebe

Už se vám někdo snažil přesvědčit, abyste si dělali pravidelné přestávky? Mnoho HR manažerů si při této radě klepe na čelo. Jak by všechno stihli, když si budou dělat navíc pauzy? Opak je však pravdou. Studie říkají, že krátké pauzy vám pomohou:

  • zvýšit produktivitu, 
  • zlepšit koncentraci,
  • nakopnout kreativitu,
  • snížit stres a napětí,
  • zlepšit náladu,
  • podpořit mentální zdraví.

 

Tip: Zkuste si každou hodinu udělat malou přestávku (například 5 minut). Aplikujte to několik dní v řadě a analyzujte, jak tato změna ovlivňuje vaše nasazení i motivaci. Ze začátku jde hlavně o pozorování sebe samých a nalezení té správné „přestávkové strategie“.

 

5. Osvojte si relaxační techniky

Poslední tip navazuje na výše zmíněné přestávky. Místo toho, abyste chvíli volna zaplácli surfováním po sociálních sítích, zkuste se zaměřit na smysluplnější věci. Mezi ně patří například:

  • Meditační technika: Řízená imaginace
  • Meditační technika: Mindfulness 
  • Dýchací cvičení 
  • Protažení krku, zad a ramen

 

Tipy a triky, jak si tyto techniky osvojit, vám sdělí nejrůznější mobilní aplikace (oblíbená je například Headspace). Pamatujte, že nejlepších výsledků se dočkáte po pravidelném trénování těchto metod.

 

Zdraví máte jenom jedno

Ať už chceme nebo nechceme, stres si vždycky vybere svou daň – a to jak na fyzickém, tak psychickém zdraví. Pokud máte pocit, že potřebujete vydechnout, vyzkoušejte některé z těchto tipů. Fungují nejen pro zmírnění stresu, ale také jako vynikající prevence vůči nechvalně známému syndromu vyhoření.

 

Tip! Leadership pod lupou: 10 nejdražších manažerských chyb

 

 

Připravila: Petra Pruden