Club

Fenomén virtuálních influencerů stoupá. Je to geniální marketingový tah nebo odraz otupělé instagramové generace?

Abyste se dnes stali známou tváří oblíbených značek a hvězdou sociálních sítí, nepotřebujete už ani to nejzákladnější: existovat. Vážně! Proč jsou mladí lidé ochotní se zápalem sledovat reklamní fotografie naprogramované postavy? A proč jsou někteří virtuální influenceři dokonce oblíbenější než jejich skuteční kolegové? O influencerech jste už určitě slyšeli. Tohle je ale trochu jiná liga.

 

Magazín

 

Takzvaný „influence marketing“, tedy prodej produktů a služeb za pomoci mediálního dosahu známých tváří sociálních sítí, je už několik let velkým trendem. A stále více firem do tohoto trendu nadšeně naskakuje. Vědí, že pokud na to půjdou správně, jejich investice se vyplatí. Společnosti nemají problém platit obrovské sumy, byť za jedinou fotografii s jejich výrobkem. Samotní influenceři si jsou své ceny moc dobře vědomi, a proto si nejsledovanější z nich účtují za reklamní spolupráce astronomické, pro běžného smrtelníka až nepředstavitelné částky.

 

Jak ušetřit s avatarem

Třeba taková Kylie Jenner, jedna z dcer slavné modelky Kim Kardashian, vypíše za jednu jedinou fotku fakturu na neuvěřitelných 1 milion dolarů. Slušná brigádka, že? Virtuální influenceři však mají oproti těm z masa a kostí několik zásadních výhod. Ačkoliv může tvorba digitální avatara na zakázku vyjít ještě dráž než spolupráce se skutečným influencerem (cena za tuto grafickou službu se pohybuje přibližně od 100 do 200 tisíc Kč), avatar může firmám sloužit i několik let, aniž by bylo třeba vyplácet další honoráře.

A i když se to může zdát patetické, další výhodu představuje fakt, že se společnosti nemusí potýkat s řešením otravných hvězdných manýrů a nesmyslných požadavků pubertálních youtuberů. Samy firmy přiznávají, že je k používání tohoto netradičního marketingového nástroje motivují špatné zkušenosti s reálnými influencery. Argumentují, že taková „spolupráce“ je snadnější a efektivnější. I kvůli tomu, že jejich výstupy mají více pod kontrolou. A teď už se pojďme podívat, jak tyto novodobé neexistující hvězdičky vůbec vypadají.

 

Tihle patří k těm nejsledovanějším a nejvlivnějším

Jsou mladí, krásní, mají jedinečný styl a dokonalý cit pro módu. Tak kdo by je nesledoval? Skoro až zapomenete, že nejsou skuteční…

 

1. Lil Miquela (počet sledujících: 1,6 mil.)

Seznamte se s královnou virtuálních influencerů. Tato digitální modelka a také zpěvačka (tvůrci ji dokonce založili i vlastní kanál na Youtube a s debutovým singlem Not Mine se v roce 2017 dostala do osmičky nejlepších virálních písní na Spotify) má za sebou focení s luxusními značkami jako Chanel, Versace, Fendi a dalšími. Zároveň se angažuje v kampani „Black Lives Matter“, která představuje hnutí proti policejnímu násilí vůči lidem černé pleti.

Její tvůrce zůstává v utajení. A jak vznikají její instagramové příspěvky? Ve skutečnosti je ve značkovém oblečení vyfocen reálný člověk a jen hlava je dodatečně přidělána.

 

 

2. Shudu Gram (počet sledujících: 179 tisíc)

Jihoafrickou modelku s dokonale symetrickým obličejem si módní značky také rychle oblíbily. Účastnila se reklamní kampaně pro Balmain, Soulsky, Ellesse či pro výrobce kosmetiky Fenty. A dokonce píše úvodníky pro jeden významný on-line magazín. Na světlo světa ji vynesl módní fotograf a umělec Cameron-James Wilson. Od ostatních virtuálních kolegyň modelek se liší tím, že vznikla jako autorův soukromý umělecký projekt. Dnes je i hlavní hvězdou Wilsonovy modelingové agentury.

 

3. Blawko (počet sledujících: 138 tisíc)

Ačkoliv je svět virtuálních influencerů plný modelek. najdou se mezi nimi i zástupci mužů. Mezi ty nejvýraznější beze sporu patří i tento mladík pocházející z Los Angeles, který ve své image kombinuje dojem elegána i pouličního sígra. Jeho poznávacím znamením je černá rouška přes ústa. Marketéři mezi virtuálními influencery dokonce vytváří spory. A tak se Blawko na Instagramu jednou pohádal s Lil Miquelou kvůli odlišným názorům na politiku. Fanoušci jejich falešnou hádku hltali jako nějakou reality show.

 

A jak vůbec vzniká avatar virtuálního influencera?

„Vybereme člověka, který odpovídá ideálům značky ve smyslu jejích představ o ideálním zákazníkovi a ambasadorovi. Jeho podobu pak počítačově upravíme natolik, že vůbec není rozpoznatelný či přiřaditelný k jakékoliv reálné osobě,“ vysvětlila pro AdWeek Beca Alexander. A co si o virtuálních influencerech myslíte vy? Nepřerůstají nám už sociální sítě a virtuální realita jako taková přes hlavu?

 

 

Připravil: Petr Bartík