CoolClub pro IT odborníky

Popisek pozice, který přiláká vhodné uchazeče? Víme, jak na to!

19.10.2020

Dostali jste za úkol napsat popisek pracovní pozice a nevíte si s tím rady? V tomto článku vám dáme 7 užitečných tipů, díky kterým budete schopni napsat text, jenž vám pomůže přilákat kvalifikované a nadané uchazeče. Hned na úvod můžeme prozradit, že se na moment budete muset vžít do role copywritera, markeťáka i potenciálních kandidátů.

 

HRstack

 

Najímání skvělých zaměstnanců do firmy začíná jednoduše – přilákáním skvělých zaměstnanců. A to může být někdy pěkně tvrdý oříšek. Aby vám psaní popisků šlo lépe od ruky, připravili jsme pro vás devatero tipů, které vám pomohou zapůsobit a získat kandidáty, kteří vědí, do čeho jdou. Jak na to?

 

7 tipů, jak napsat dobrý inzerát pracovní pozice

1. Zvolte jasný a srozumitelný název pracovní pozice

Název pracovní pozice je klíčový – může u uchazečů vzbudit velký zájem, ale také je v rámci pár sekund okamžitě odradit. Mnoho společností se chytlo trendu, který si zakládá na kreativitě vypsaných pozic. Občas tak můžete narazit na pozice typu: ninja administrativy, rockstar developer, marketingový guru a tak dále. A zatímco tyto názvy na první pohled svědčí o uvolněnější firemní kultuře, mohou pro některé z uchazečů být matoucí.

Dle společnosti Indeed většina lidí hledá práci, která bude odpovídat jejich dovednostem a zkušenostem. A proto použití různých kreativních výrazů jako ninja nebo guru může některé uchazeče zmást a spíše je odradit. V některých případech se vhodní uchazeči nenahlásí jen proto, že hledají stejnou pozici pod jiným názvem. Například uchazeč, který hledá administrativní pozici se možná ani nepodívá na nabídku práce s názvem „Ninja administrativy“.

 

 

2. Začněte krátkým poutavým úvodem

Ještě předtím, než se uchazeč pustí do čtení popisu celé pracovní pozice, nahoře inzerátu by měl najít hlavní shrnutí. Tento přehled byl měl pár věty kandidátovi říct, o jakou pozici se jedná, co je hlavní náplní a proč je důležitá (pro firmu či pro celou společnost).

Např. „Hledáme k nám do týmu parťáka na pozici asistenta marketingu, kde bude mít na starost vyřizování administrativy, komunikaci s marketingovým oddělením a přípravu propagačních materiálů. Tato pozice je pro naši společnost klíčová, neboť se podílí na růstu našeho marketingového oddělení.“

 

3. Vyhněte se přehnaným superlativům

Světová špička – to je fráze, která na první pohled působí prestižně. Možná až příliš. V uchazečích může vyvolat pocit, že laťka je nastavena až moc vysoko a že se do takové firmy nemají šanci dostat. Realita však může být zcela jiná. Při psaní inzerátů se raději vyhněte jazyku, který vyvolává pocit nedosažitelnosti. Riskujete tím, že přijdete o vysoce kvalifikované kandidáty, kteří se s těmito výrazy zkrátka neidentifikují.

 

4. Popište, co kandidáta čeká a nemine

Pomozte kandidátům představit si typický den v práci. Pokud to uděláte dobře, kandidát si hned po prvních pár sekundách udělá jasný obrázek o tom, zda by ho tato práce bavila, či nikoliv. A na základě toho se rozhodne, zda zkusí své štěstí a pošle CV, nebo počká na jiný inzerát.

Zde je další malý tip. Pokud například inzerujete pozici manažera digitálního marketingu, namísto obecného popisu (např. „Odpovídáte za oddělení digitálního marketingu“) popište konkrétní povinnosti:

  •   Budete mít na starost správu všech kanálů digitálního marketingu (např. Webové stránky, blogy, e-maily a sociální média)
  •   Budete mít za úkol měřit návratnosti investic a KPI
  •   Nemine vás ani monitoring účtů na sociálních sítích

Čím lépe jednotlivé povinnosti popíšete, tím více snížíte riziko, že dojde k nedorozumění.

TIP: Dbejte na přehlednost textu – pokud potřebujete napsat více než např. 5 bodů, můžete seskupit dvě až tři odrážky do větších kategorií, například „Technické dovednosti“, „Manažerské dovednosti“, „Komunikace“ a podobně.

 

 

5. Přidejte inzerované pozici špetku atraktivity

Koho chcete do firmy? No přece nadšené a motivované uchazeče. Docílit toho můžete i tak, že uděláte atraktivní popis práce i vaší firmy – i bez použití nóbl superlativ. V tuto chvíli musíte trošku uvažovat i jako markeťák a použít strategii, která k vám přiláká vhodné uchazeče.

Pokuste se je nadchnout originálními zaměstnaneckými benefity nebo zajímavými statistikami z firmy – „Minulý rok jsme zažili růst o 20 % a tento rok očekáváme ještě lepší výsledky. Chcete být u toho?“ Kromě poutavého popisu nezapomeňte přidat také špetku urgentnosti. Vzbuďte v uchazečích pocit, že toto je jedinečná nabídka, která se objevuje jednou za dlouhou dobu. Díky tomu budou mít větší motivaci jednat – kdo by si takový dream job přece nechal ujít?

 

6. Nastiňte firemní kulturu

Podle mnoho HR expertů tvoří důležitou část náboru právě představení kultury ve firmě. „Firemní kultura hraje při náboru klíčovou roli. Všechno se nakonec vrátí k otázce: „Budu zapadat? A bude mě tam bavit pracovat? Je proto zásadní, aby firemní kultura byla v popisu práce zahrnuta,“ říká Cerilli Russella Reynoldse.

V popisu práce tak nezapomeňte nastínit hodnoty vaší firmy společně s její vizí. Díky tomu bude uchazeč vědět, zda se s nimi identifikuje, či nikoliv. Krom toho také můžete zmínit zajímavé výhody, bonusy a zajímavosti, které by mohly uchazeče zajímat. Máte ve firmě vlastní posilovnu? Svačiny na pracovišti? Slevy do kina? 3 dny home office? To všechno rozhodně stojí za zmínku.

Suma sumárum, potenciální zaměstnanec by po přečtení popisu práce měl mít ucelenou představu o tom, jaké to u vás asi je a zda by se mu tam líbilo. V opačném případě může zaměstnanec nastoupit, zjisit, že se mu pracovní prostředí či kolektiv zamlouvá a odejít.

 

7. Čemu se vyhnout?

Diskriminaci

Diskriminace je ožehavé téma, které hraje svou roli i při psaní popisu pracovní pozice. Pokud například napíšete, že hledáte prodavače (muže) a nezmíníte „nebo prodavačku“, můžete se rychle dostat do problémů. Toto se ovšem nemusí týkat pouze genderu, ale také vylučování mladých, či naopak starých kandidátů. Na všechny tyto aspekty je potřeba myslet, aby váš popis nikoho nepobouřil.

Na téma genderové vyváženosti byla dokonce vymyšlena aplikace, která vám pomůže sepsat kvalitní a neutrální popisy – tato aplikace se jmenuje Textio a je dostupná pouze v anglickém jazyce. Pokud tedy pracujete pro mezinárodní společnost, kde je angličtina vaším denním chlebem, pak jistě doporučujeme vyzkoušet.

Přemrštěným požadavkům

„Hledáme někoho s 10 lety zkušeností v marketingu, znalostí programování a s anglickým certifikátem C1.“  Neodradí vás to na první pohled? Pokud vás ne, mnoho uchazečů by mohlo. Zvažte, jaké zkušenosti jsou klíčové pro vykonávání této práce a jaké se může budoucí zaměstnanec naučit.

Tajemnosti

S tímto bodem se vracíme zpátky na začátek – základní požadavkem pro napsání dobrého popisu práce je transparentnost a jasnost. Pokud je to možné, vyhněte se tajemným frázím i mezerám v popisu. V praxi se můžete setkat s tím, že na inzerátech není vůbec uvedeno platové ohodnocení, což je naprosto klíčová informace.

Podle statistik více než 45 % uchazečů chce před podáním žádosti vědět konkrétní informace o charakteru práce a rozmezí platu. Stejné statistiky udávají, že tyto informace více než 70 % společností v běžné praxi neposkytuje. A to je škoda.

Transparentnost v náboru pomůže vaší firmě získat image férového zaměstnavatele a posunout ji před konkurenci. Opačný postup by se mohl podepsat na vyšší fluktuaci (zaměstnanec má o budoucí práci mylné představy) či zvýšení financí na opakovaný nábor.

 

Zkuste aplikaci

Napsat chytlavý a upřímný popis k inzerované pozici může být někdy opravdovou výzvou. Výše zmíněné rady by vám však měly práci alespoň trošku ulehčit. Krom toho existuje mnoho programů a aplikací s online šablonami, s nimiž je textování pracovní pozice ještě snadnější. Tak s chutí do toho!

 

 

Připravila: Petra Pruden