CoolClub pro IT odborníky

Z dovolené do práce: 5 jednoduchých tipů pro hladký návrat

22.08.2022

Návrat z dovolené do práce je pro některé jako jedna velká facka. V jeden moment si užíváte sluníčko a posloucháte šumění moře, v další chvíli už sedíte v kanceláři a koukáte na zahlcenou e-mailovou schránku. Jak se vrátit zpět do pracovního koloběhu a nezbláznit se z toho? Zeptali jsme se lektorky leadership kurzů i manažerů.

 

HRstack

 

Srovnání priorit

Pokud se do práce dostanete dřív, využijte tento čas k vytvoření to-do listu. Díky tomu budete vědět, co vás čeká, a díky časové rezervě máte možnost seřadit si úkoly. V takové chvíli vám přijde vhod Eisenhowerův diagram, který slouží jako perfektní nástroj pro prioritizaci. 

Jak na to? Úkoly si rozdělíte do čtyř kvadrantů – důležité a naléhavé (udělat jako první), důležité a nenaléhavé (naplánovat), nedůležité a naléhavé (delegovat), nedůležité a nenaléhavé (zbavit se jich). Jakmile dorazí vaši kolegové, budete připraveni.

 

Co nehoří, počká

Teď je na čase řešit první úkoly – tedy ty, které hoří. Jakmile jste je úspěšně zdolali, můžete se vrhnout do těch dalších s vysokou prioritou. V této chvíli se perfektně hodí analogie Jiřího Benedikta, experta na time management. Ten připodobňuje klíčové úkoly k hořícímu domu a méně důležité úkoly k zalévání květin.

„Když nezaléváte, nic se nestane, ale po čase vás to dožene. Hořící dům je pak všechno ostatní – maily, schůzky, priority. Hodně lidí si myslí, že až uhasí dům, tak se začnou věnovat zalévání květin. Realita ale je, že ten dům nepřestane nikdy hořet. A tak je potřeba umět si najít čas na zalévání, i když vám plameny olizují záda. Chce to pevné nervy, ale když se vám každý den podaří vyhradit jednu až dvě hodiny na práci, která je skutečně důležitá, pak už můžete strávit zbytek dne na e-mailech a callech,“ doporučuje odborník.

 

 

Delegovat, delegovat, delegovat

Pokud máte na svém seznamu úkoly, které za vás zvládnou vyřídit kolegové – třeba i praktikanti či brigádníci, neváhejte je do toho zapojit. Uvidíte, že váš seznam se krásně pročistí a vám ubyde spoustu starostí. Tedy alespoň v případě, že máte schopné podřízené a umíte dobře zadat úkoly. To znamená: říct jasné zadání, definovat očekávání, výsledek a deadline. Čím lepší instrukce, tím roste pravděpodobnost, že člověk daný úkol splní správně. A nepřidělá vám tím více práce.

 

Všeho moc škodí

Možná se cítíte zahlcení, možná máte pocit, že musíte všechno dohnat. Jedno je už teď jasné: první den to prostě nestihnete. Nemusíte to nutně brát jako něco stresujícího. Není v silách člověka, aby všechno zvládl za první dny. Pokud máte štěstí na fajn a tolerantní kolegy, rozhodně to pochopí. Nejlepší, co můžete dělat, je udržet si nadhled a nespadnout do křeččího kolečka, které se nikdy nezastaví.

 

Nepodcenit spánek

Klíč k tomu, abyste svůj den začali svěží a dobře naladění, je dostatek spánku. Když si půjdete lehnout brzy, můžete vstát dřív než obvykle, aniž byste se ochudili o svůj noční odpočinek. Ráno se probudíte plní energie a můžete svůj pracovní den začít s předstihem. To vám dá příležitost vyřídit nějaké věci ještě předtím, než odstartuje klasická pracovní doba nebo než dorazí vaši kolegové. 

 


Anketa: Ptali jsme se mezi manažery

"Co vám pomáhá zvládat návrat do práce?"

 

Simona Šašková, akreditovaná koučka (ACC) mezinárodní federace koučů, lektorka leadership kurzů, trenérka pozitivní inteligence (PQ coach Pioneer):

Realistická očekávání! Někdy jsem tak nadšená z návratu do práce, že bych to s ní první dny hned měla tendenci přehánět. Ale tělo nedokáže jednoduše ze vteřiny na vteřinu přepnout do módu "dovolená" a neumí se přepnout okamžitě ani na plný výkon, tedy bez vedlejších následků. Chcete si přece pocit energie a příjemného prožívání dne udržet v práci po dovolené, co nejdéle!

Funguje mi začít pomalu, udělat si klidnější první týden, nebo alespoň první tři dny. Nevrhnout se hned na nejsložitější projekt. Nenaplánovat si dny plné schůzek s klienty. Neočekávat, že zpracujete všechny e-maily hned první týden. Ideální je připravit si plán na první dny po dovolené, ještě před tím, než se na ni vydáte. Ušetříte si tak pocit, že je toho najednou příliš mnoho. A jasně si vymezit dobu, po kterou budete pracovat. To mi pomáhá čerpat z předchozích odpočinkových dnů to nejlepší, po co nejdelší dobu.

 

Petr Mikšovič, majitel internetové agentury SOVA NET: 

Mně pomáhá, když mi kolega připraví rychlý brief s informací, co se u nich na oddělení stalo za dobu mé dovolené. Dále si nechat minimálně půl den na e-maily a ideálně první den nic zásadního neměnit. 

 

Linda Hubičková, HR manažerka IT firmy Qest:

Mně osobně pomáhá si den před návratem do práce projít všechny e-maily, zprávy a notifikace, které mi po dobu mé nepřítomnosti přišly. Nemusím se tím pak "zdržovat" v práci a alespoň trochu tuším, co mě čeká a nemine.

 

Denisa Juna, zakladatelka a CEO PR agentury Pyxis:

Nemám přímo tipy k návratu z dovolené, protože ji tento rok neabsolvuji. Tím, že naše PR agentura je plně remote, může kdokoli pracovat opravdu odkudkoli, a tohle léto pracuji díky zajištěnému hlídání od moře. Navíc celkově díky mezinárodnímu přesahu více cestuji, a pokud jsem v polovičním "dovolenkovém módu", tak se snažím držet režim, kdy vstávám mezi 5 až 6 hodinou ráno a do 8 pracuji, než se vzbudí dcera. Přes den pak řeším většinu aktivit (e-maily, meetingy) z telefonu a usedám k počítači zase večer, když už malá spí na zhruba další 2 až 3 hodiny.

 

Regina Kubcová Foffová, konzultantka procesního řízení, projektová manažerka, lektorka:

Čím déle mám volno, tím déle mi návrat trvá. Proto si navzdory doporučením neberu delší dovolenou než týden, aby to pak tolik "nebolelo". Každopádně, pokud se chci zapojit opravdu rychle, domluvím si hned na první den po dovolené schůzky s klienty, a ti mi zaručeně pomohou nastartovat mozek bez výmluv.

Když si chci dát volnější start, naplánuji si nějaké rutinní, mechanické, jednoduché úkoly (třeba zpracování podkladů pro účetní), které mě donutí se snáz zkoncentrovat, než rovnou skočit na náročné "přemýšlivé" úkoly, u kterých vím, že bych se trápila a výsledek by byl nevalný."

 

 

Připravila: Petra Pruden