CoolClub pro IT odborníky

3 technologie, které budou utvářet budoucnost metaverse

14.03.2022

Fiktivnímu vesmíru, který nabízí pohlcující interakci – Metaversi, prý patří budoucnost. Jestli jde o nafouklou technologickou bublinou, anebo jsme svědky další vývojové etapy internetu, ukáže až čas. O budoucnosti metaverse víme jen to, že bude utvářena technologiemi, které k němu budeme používat. Bude zahrnovat VR, AR a rozhraní mozek-počítač (BCI).

 

Magazín

 

Velké technologické společnosti včetně společností Apple, Google, Meta Platforms (Facebook), Microsoft, Niantic a Valve vyvíjejí technologie, které budou utvářet budoucnost metaverse.

V průběhu roku 2021 vstoupilo slovo „metaverze“ do běžného užívání a podnítilo živou globální debatu o tom, co představuje, zda už je tady a kdo ji bude vlastnit. V roce 2022 však stále nemáme přijatou definici toho, co to je. Abychom mohli prozkoumat možné důsledky metaverse, musíme přesně pochopit, co to je. Pokusy o definici lze rozdělit do tří myšlenkových směrů.

 

Metaverse v teorii

Metaverse jako produkt nebo služba

V lednu 2020 zveřejnil autor a investor Matthew Ball nejčastěji odkazovaný popis metaverse: „rozsáhlá síť trvalých, v reálném čase vykreslovaných 3D světů a simulací, kterou může synchronně prožívat fakticky neomezený počet uživatelů, z nichž každý má individuální pocit přítomnosti“.

Podle jeho definice je metaverse produkt nebo služba se sedmi základními atributy, mezi něž patří perzistence, synchronicita a interoperabilita. Technologický stratég Ben Thompson však tvrdí, že tento popis ve skutečnosti není daleko od toho, čím již internet je a co dělá.

 

Metaverse jako místo

Síť metaverse byla také popsána jako místo, kde se uživatelé mohou propojovat, komunikovat a přenášet sebe a své věci na různých digitálních místech. Jako příklady jsou herní a tvůrčí platformy, jako je Roblox, Fortnite od Epic Games nebo Core od Manticore Games, v nichž mohou hráči a jejich avataři plynule přecházet z jednoho virtuálního světa do druhého.

 

Metaverse jako moment

Nedávno přišel startupový podnikatel Shaan Puri s další definicí, která popisuje metaverse jako časový okamžik. Konkrétně je metaverse okamžik, kdy se pro nás náš digitální život - naše online identity, zkušenosti, vztahy a majetek - stává významnějším než náš fyzický život. Tento pohled klade důraz na lidskou zkušenost a činí z přechodu k metaverse sociologický, nikoli technologický posun.

 

 

Metaverse v praxi

Třetí definice je přesvědčivá zčásti proto, že se zaměřuje na ty, kteří budou metaverse skutečně budovat a používat: na lidi. Odpovědi na otázky, jak by metaverse mohla vypadat a jak se v ní cítit - spíše než úvahy o jejích vlastnostech - by se mohly ukázat jako užitečný úhel pohledu pro předvídání vlny socioekonomických změn, které by metaverze měla vyvolat.

A pokud mají technologové pravdu, že rok 2022 oddělí myslitele od stavitelů, pak technický pokrok minulých let přinese letos první kroky k uskutečnění metaverse. Pokrok bude z velké části zásluhou stále se zdokonalujících grafických procesorů (GPU), fotorealistických 3D enginů, rychlejšího generování obsahu prostřednictvím volumetrického videa a umělé inteligence, stále většího rozšíření cloud computingu a 5G a také sofistikovanější a lépe pochopené blockchainové infrastruktury.

Z hlediska lidského zážitku však jeden vývoj vyniká nad všechny ostatní: technologie rozšířené reality (XR). Mezi ně patří virtuální realita (VR), rozšířená realita (AR) a rozhraní mozek-počítač (BCI), které se společně staví do pozice dalších samostatných výpočetních platforem.

Technologie XR rychle postupuje směrem k masovému přijetí a podle předpovědí již v roce 2024 překonají náhlavní soupravy VR a AR celosvětové dodávky herních konzolí. A stejně jako předtím zavedení osobního počítače a chytrých telefonů se očekává, že široké spotřebitelské přijetí náhlavních souprav XR způsobí revoluci v lidských digitálních zážitcích a pravděpodobně poskytne vstupní body do metaverse.

 

 

Dnešní metaverse: virtuální realita jako digitální únik

Očekává se, že v příštích několika letech se metaverze projeví především prostřednictvím virtuální reality - alternativního digitálního světa, který lze využívat k různým osobním i podnikovým účelům. Nedávná významná oznámení společností Meta Platforms (dříve Facebook), Microsoft a Sony naznačují, že headsety jako Meta Quest nebo Sony PSVR budou spotřebitelskou volbou pro pohyb v interaktivních a sociálních 3D prostředích.

Virtuální realita se zaměřuje na vytváření digitálního pocitu přítomnosti, což bude podle mnohých odborníků klíčem k vytvoření atraktivního zážitku a udržení uživatelů. Mark Zuckerberg tvrdí, že metaverse - v podobě populárních videoher - je již zde.

Mnozí technologičtí experti očekávají, že po akvizici Activision Blizzard společností Microsoft v hodnotě 68,7 miliardy dolarů a nákupu Bungie společností Sony v hodnotě 3,6 miliardy dolarů se Meta v roce 2022 dočká akvizice významné herní franšízy.

 

 

Tato vize zachovává oddělení mezi naším digitálním a fyzickým já. Virtuální realita vždy nahradí jen některé aspekty lidské zkušenosti. Kritici tvrdí, že spoléhání se na hrstku výrobců VR zařízení a obsahu při budování metaverse bude kopírovat, nebo dokonce posilovat okruhy, které dnes existují na internetu: oddělené, uzavřené ekosystémy, které jsou kontrolovány provozovatelem.

To je v silném kontrastu s budoucností, kterou si představují zastánci webu 3, kteří věří, že metaverse by měla působit jako protiváha moci velkých technologických společností.

Nedávné a chystané uvedení produktů AR od společností, jako jsou North (Google), Snap, Nreal a Tilt Five, ukazuje potenciál AR spolu s omezeními, která je třeba překonat, aby se skutečně prosadila.

 

 

Dlouhodobý metaverse: rozhraní mozek-počítač, konečná platforma

Snad nejrozsáhlejší vize metaverse zahrnuje rozhraní mozek-počítač (BCI). Všechny modely XR dnes spoléhají na obrazovky a tradiční ovládací systémy, i když některá zařízení pracují také s hmatem a čichem. Cílem BCI je zcela nahradit obrazovky a fyzický hardware.

Technologie, jako je Neuralink, vyžaduje neurochirurgický zákrok, aby bylo možné implantovat zařízení do mozku, což je myšlenka, která mnoho potenciálních spotřebitelů zároveň zaujme i odradí. Výzkumníci také umí použít nervová rozhraní k obnovení schopnosti mluvit a psát u lidí, kteří utrpěli ztrátu řeči.

V souvislosti s metaverse oznámila loni herní a technologická společnost Valve společně s OpenBCI, vývojáři neinvazivní náhlavní soupravy Galea, průzkum BCI. Aplikace budou sahat od her až po zdravotnictví. Po rozšíření spolupráce o MIT Media Lab a Tobii získala společnost OpenBCI nedávno finanční prostředky na vytvoření "operačního systému mysli".

 

Nebezpečí technologického vývoje

Existuje mnoho různých způsobů, jak se může metaverse vyvíjet, a všechny závisí na ekosystému výzkumu, inovací, investic a politiky. Jakákoli snaha předvídat vítěze je notoricky nespolehlivá. Pokud se metaversum zhmotní, pravděpodobně se rozšíří do zkušeností, které nedokážeme předvídat.

 

Tip! Propojení a inspirace mezi science fiction, technikou a hrami: Tricorder na obzoru

 

 

Připravil: Radek Svoboda