CoolClub pro IT odborníky

Airbus plný desetikorun aneb Jak se vypořádat s bizarními otázkami na pohovorech?

Pohovorující se pravděpodobně inspiroval u společností jako je Google, Microsoft nebo u dalších amerických firem. Ty pochopily, že tradičními otázkami o kandidátovi nezjistí nic víc, než že umí číst a má pamatováka. Zato bizarní otázkou dokáží v limitovaném čase pohovoru nahlédnout mnohem hlouběji do kandidátova přemýšlení i duše.

 

HRstack

 

Boj o moc

Mnoho tuzemských pohovorujících tento trend následuje, ne vždy ale úspěšně. Bohužel se může stát, že budete obětí recruiterovy škodolibosti, a místo vašich schopností si bude užívat svou moc nad vámi. A ještě k tomu nebude vědět, co se sluší. Co všechno dnes můžete na pohovorech slyšet, a jak i z té nejzvláštnější otázky vybruslit s grácií?

 

Kolik golfových míčků se vejde do školního autobusu?

I taková otázka může zaznít! Konkrétně v případě, kdybyste se ucházeli o pozici produktového manažera ve společnosti Google. Co tím firma sleduje? Rozhodně se po vás nechce vypočítat přesný počet míčků. Recruiterům jde hlavně o to zjistit, zda jste schopni vysvětlit klíčové kroky, které vedou k vyřešení úkolu. Úvaha může vypadat následovně: 

Školní autobus je přibližně 8 stop široký, 6 stop vysoký a dlouhý je 20 stop. Znamená to, že jeho objem je 960 kubických stop. Jeden golfový míček má objem 2,5 kubického palce, jestliže poloměr míčku je 0,85 palce. Když vydělíme 1,6 milionů kubických palců objemem jednoho míčku, vyjde nám 660 000 míčků v jednom autobusu. Když však přihlédneme k vybavení autobusu a tvaru míčku, sníží se nám počet na přibližně 500 000 golfových míčků. Jedna stopa je 30,5 cm. Jeden palec je 2,54 cm.

 

Kolik ladičů pian je na celém světě?

Správná odpověď spočívá opět v jednoduché úvaze. Piano je potřeba naladit jednou za týden a naladit ho trvá hodinu. Ladič pian pracuje 8 hodin denně, 5 dní v týdnu a dokáže tak naladit 40 pian za týden. Odpověď by tedy mohla být, že je potřeba jednoho ladiče na každých 40 pian. Tento úkol zná i Wikipedie jako Fermiho problém.

Na stejném principu stojí i další otázky, které společnost Google k výběru vhodných kandidátů používá. Například může zaznít: „Navrhni evakuační plán pro San Francisco“, „Kolikrát za den se ručičky na hodinách překryjí?“ nebo máte za úkol si představit, že jste kapitánem pirátské lodi a vaše posádka bude hlasovat, jak se rozdělí kořist. Když s vaším návrhem na rozdělení bude souhlasit méně než polovina pirátů, zemřete. Jak byste kořist rozdělili, abyste dostali dobrý podíl a zároveň se zachránili? 

 

Jak byste řešil/a problémy, kdybyste pocházel/a z Marsu?

Další společností, která používá u pohovorů zajímavé otázky, je Amazon. Cílem je zjistit, jestli je kandidát schopen myslet netradičním způsobem a zda umí vyřešit problémy i za bizarních situací.

Správná odpověď by měla znít přibližně takto:  „Kdybych pocházel/a z Marsu, měli bychom tam asi úplně jiné problémy, než mají lidé tady na Zemi, takže bych si provedl/a výzkum, určil/a bych příčiny a důsledky a pak bych nabídl/a řešení.“ Takovou odpovědí ukážete, že se umíte promyšleně a analyticky rozhodovat.

 

 

Jakou barvu mají peníze?

Na tuto otázku se ptá společnost PolyOne všech, kteří nastupují do finančního oddělení. Odpověď ukazuje kandidátův přehled o ekonomie. Správná odpověď zní: „Záleží na zemi.

 

Jak byste popisovali žlutou barvu někomu, kdo je slepý?

Pohovor na pozici letušky vás může překvapit i touto otázkou. Odpovědět na ni není až tak záludné. Zvažte emoce, které při pohledu na tuto barvu zažíváte. Zeptejte se slepé osoby, co u ní vyvolává pocit radosti a štěstí, a řekněte jí, že tato barva vyzařuje přesně tyto pocity.

 

Zůstali jste opuštěni na raftu se starým mužem, malým dítětem a jeho chůvou. Místo je tam ale jen pro tři, koho z nich vyhodíte a proč?

Tuto až kontroverzní otázku dostal u pohovoru marketingový manažer ve společnosti AgitelIT. Vybral, že by z raftu vyhodil dítě a práci získal! Bylo mu řečeno, že za roky, co tuto otázku pokládají, si dítě nikdo nevybral, je tedy pravděpodobné, že do firmy přinese něco nového.

 

 

Jak reagovat? 

Pokud takovou otázku dostanete, je dobré si určit, zda na otázku vůbec chcete odpovědět. Pokud se totiž jedná o cokoli z vašeho osobního života (náboženství, věk, zdravotní stav, rodinný stav, plánování dětí ad.), nemáte povinnost o tom mluvit. Jak na to?

Pokud se pohovor doposud nesl v přátelské atmosféře, nejspíš bude stačit otázku přesměrovat na jiné téma. V opačném případě je ale důležité dát najevo, že vám takové otázky nejsou příjemné, a navíc nemají tyto skutečnosti na vaše zaměstnání a výkon žádný vliv.

 

Co když se zeptají na ten airbus?

Nadechněte se. Získáte tím čas a odstup. Pokud stále nevíte, jak zareagovat, zkuste doplňující otázku. Ta vám pomůže rozklíčovat tu původní a přidá čas na vymyšlení odpovědi. Nehledě na to, zda jde ze strany recruitera o promyšlený krok nebo výše zmíněnou provokaci, je to hlavně vaše příležitost k tomu, ukázat své schopnosti v praxi.

Jak je na tom vaše analytické, logické či strategické myšlení, důvtip, představivost a bystrost? Udržte si nadhled: oklepejte ze sebe vážnost a jděte na to s humorem a otevřenou myslí. Na rozdíl od otázek typu: „Jaké jsou vaše slabé stránky?“ a „Kde se vidíte za pět let?“ totiž tyto otázky nemají správnou odpověď. Jedině špatnou, a to: „Já nevím“.

Odprezentovali jste odpověď, a nakonec to nebylo tak náročné? Dokažte, že jste situaci ustáli a zkuste převzít na chvíli otěže: „Jak byste na tuto otázku odpověděli vy? A jakou nejzajímavější odpověď jste slyšeli?“ To ukáže nejen váš zájem, ale i nadhled a proaktivitu.

Anebo vás hlava nepodržela a vy stále civíte na pohovorujícího s otevřenou pusou? Zavřete ji, přiznejte, že na otázku v tuhle chvíli neznáte odpověď, ale rádi se nad ní více zamyslíte a odpověď pošlete po pohovoru.

 

Zapomeňte na „nevím“

K velké úlevě recruiterů i kandidátů otázkám typu: “Jaké jsou vaše silné stránky? Kde se vidíte za deset let?” dnes už zvoní hrana. K nelibosti kandidátů si ovšem recruiteři budou rádi vymýšlet zajímavé způsoby, jak z vás dostat to nejlepší, tak s tím při dalším pohovoru počítejte.

Rozeznejte cílenou otázku od neslušné, a využijte příležitost ukázat své schopnosti v praxi. Nebojte se představivosti a humoru, a hlavně zapomeňte na: “Nevím”.

 

Tip! Flexibilita v práci: Jak je na tom oblíbený benefit v Česku?

 

 

Připravila: Nikola Cabanová a Karolína Farná

Partner rubriky: Scaleups