CoolClub pro IT odborníky

Cloudové hry: Nová příležitost, jak zlepšit monetizaci videoherního obsahu

30.08.2021

Technologie cloudových her má značný potenciál narušit zavedené modely zpeněžení videoher. Vidíme výrazné paralely se zavedenými modely streamování, například v odvětví hudby a videa na vyžádání (VOD). Historie ukazuje, jak Spotify změnilo způsob poslechu hudby díky svým freemium a prémiovým modelům, zatímco Netflix udělal totéž pro VOD. Poskytovatelé cloudových her stále hledají, jak zdokonalit obchodní modely, které šetří jejich zdroje a zároveň udržují hráče spokojené.

 

Magazín

 

S ohledem na to zkoumáme, jak významní hráči i kreativní technologické startupy v oblasti cloudových her v současnosti vydělávají peníze, abychom určili jejich nejlepší obchodní modely.

 

Otevření nových zdrojů příjmů pro vydavatele

Zatímco hardcore hráči si často kupují hry na Steamu nebo Epicu za plnou cenu a mohou si dovolit platit za drahý hardware, většina hráčů (příležitostných a středně náročných) se zdráhá stahovat stovky gigabajtů her do svých počítačů, konzolí nebo smartphonů.

Přitom stovky milionů příležitostných a midcore hráčů nechtějí platit za hardware ani kupovat hry. Většina vydavatelů již využívá příležitost těžit z nových zdrojů generování příjmů, které cloudové hraní poskytuje, zejména na nevyužitých trzích. Chápou, jak moc toto inovativní, hardwarově nezávislé a okamžitě hratelné řešení přitahuje nové zákazníky. Vidí, že cloudové hraní je novou příležitostí, jak zlepšit monetizaci videoherního obsahu.

Díky licencování značkového obsahu společnostem zabývajícím se cloudovými hrami jej mohou vydavatelé vystavit mnohem širšímu publiku, z něhož by mnozí jejich hry za normálních okolností nehráli. Zájem o ně rozhodně je.

Nedávný průzkum odhalil, že 80 % současných předplatitelů her je otevřeno více herním předplatným. A díky nabídce předplatného zahrnující tituly, které uspokojí vkus a schopnosti příležitostných i vážných hráčů, se ti nejinovativnější vydavatelé již nyní snaží vytvořit cloudová herní řešení, která se mohou brzy vyrovnat výrazným úspěchům zaznamenaným na trhu VOD, jako jsou Disney Plus, Netflix, Amazon Prime, Apple+ a HBO Max.

 

 

Model předplatného

Fanoušci videoher jsou připraveni na modely předplatného, které již využívají v případě hudebního a video obsahu. V těchto dvou odvětvích bylo pro vlastníky duševního vlastnictví zpočátku obtížné přejít z klasického obchodního modelu - hudební CD nebo DVD se dříve prodávaly za cenu kolem 20 dolarů za kus - na model předplatného, kdy za každého uživatele dostanou pár centů, ale v mnohem větším měřítku. Tento přechod hluboce změnil tato dvě odvětví, ale celkově se zvětšila velikost jejich trhu a hodnota velkých vydavatelství nebyla nikdy tak vysoká.

Vydavatelé videoher jsou v naprosto stejné situaci, v jaké byli před 15 lety vydavatelé hudby, a mají zájem o opakující se a stabilní zdroj příjmů. Díky neuvěřitelnému množství dat, která shromažďují cloudové herní služby, také získávají více informací o využití a očekáváních svých fanoušků.

 

Model monetizace cloudových her pro vlastní vydavatelství

Vydavatelé si začínají uvědomovat, že cloudové hraní jim umožňuje snadno oslovit významné segmenty fanoušků s omezenými výpočetními zdroji nebo ty, kteří obvykle neinvestují do hardwaru, jako jsou osobní počítače nebo konzole. Stále více vydavatelů  zkoumá strategie cloudového hraní, aby oslovili nové nevyužité publikum, a vytvářejí tak nové linie přímé komunikace a zapojení fanoušků.

Ačkoli se jedná o stále se rodící model, pomalu, ale jistě získává na síle. Pokud se podíváme na svět VOD, o síle vytvoření specializovaného kanálu svědčí úspěch služby Disney+, která za 18 měsíců od svého spuštění dosáhla téměř 104 milionů předplatitelů. Není důvod, proč by herní značky nemohly dosáhnout podobného úspěchu zřízením vlastních cloudových herních kanálů.

Příkladem velkého světového vydavatele, který se pouští do vlastní strategie cloudového hraní, je Ubisoft. Jeho cloudové herní řešení Ubisoft Uplay+ bude dostupné prostřednictvím platforem Amazon Luna a Google Stadia, přičemž se očekává, že jeho beta služba poskytne přístup k vybraným hrám Ubisoft na platformách, jako je PC, notebook, mobilní telefon nebo Smart TV.

 

 

Model reklam

Někteří poskytovatelé služeb pracují na reklamě v cloudových hrách, a to i přes její současnou nízkou míru využití. Například cloudová platforma pro retro hry Antstream představila na začátku letošního roku bezplatnou úroveň, která doplňuje její placený plán.

Při pohledu do budoucnosti existuje několik vznikajících reklamních řešení AdTech ve hrách, která mají potenciál poskytovat nerušivou reklamu ve hrách a zpeněžit zážitky z cloudových her pomocí plynulých reklam, které nenarušují herní zážitky. Společnost Admix, jeden z průkopníků "in-play" reklamy, využívá technologii vykreslování se schopností digitálně vložit jakoukoli reklamní kreativu do jakéhokoli 3D světa s nulovým dopadem na herní výkon, což umožňuje značkám a inzerentům programově cílit na vysoce angažované publikum ve velkém měřítku.

Dalším řešením poháněným umělou inteligencí je Contextualize-It společnosti Tappx, které by teoreticky mohlo vydavatelům, značkám a inzerentům umožnit kontextovou analýzu velkých objemů audiovizuálního obsahu, jaký se vyskytuje například ve videohrách. Tento model je však pro hráče příliš rušivý, a to i v modelu free-to-play.

 

Model mikrotransakcí

Pokud jde o generování příjmů ve hrách, mikrotransakce jsou zásadním dílem skládačky - a to do té míry, že vývojáři aktivně hledají způsoby jejich monetizace. Například společnost Blizzard Entertainment vydělala v roce 2020 na mikrotransakcích 1,2 miliardy dolarů.

Pro vášnivé hráče je nutné provést několik mikrotransakcí v rámci virtuální ekonomiky, aby ve hře získali skutečný úspěch. Bez nich není možné vyniknout ve stádu nebo dokonce konkurovat těm nejlepším.

Poskytovatelé cloudových her, kteří jsou si toho plně vědomi, vydělávají na tomto pocitu tím, že poskytují virtuální herní měnu, kterou lze utratit za změnu herního zážitku. V závislosti na dané hře lze tuto měnu použít ke zvýšení výkonu (nákup schopností, které poskytují výhodu oproti konkurenci) nebo ke kosmetickým změnám (prémiové skiny, postavy, zbraně).

Pro poskytovatele služeb, kteří jsou zároveň vydavateli her, nemůže existovat lepší zdroj peněz. Uživatelé mohou vyměnit své reálné peníze za virtuální měnu, kterou lze zase použít v mikrotransakcích v nativních hrách.

 

Tip! 5G bude inspirovat nové druhy her. Čekají nás převratné zážitky

 

 

Připravil: Radek Svoboda