Club

Amazon investuje do AI: může za to svíčková a světlo

Anglická fráze "turn the lights on" (zapnout světla) zní podobně jako slovo "tenderloin" (svíčková). A právě toto zdánlivě nedůležité fonetické spojení se stalo časnou výzvou pro tým Amazon Alexa Shopping. Největší internetový obchod na světě nechtěl dodávat svým zákazníkům překvapivé balíčky masa, když vše, co chtěli, bylo zapnout světla. A tak se pustili do (spolu)práce s umělou inteligencí.

 

Magazín

 

Přesné zpracování rozpoznávání hlasu je součástí snahy Amazonu přivést své znalosti AI a automatizaci téměř do každé vrstvy svého podnikání, včetně skladových robotů, bezhotovostních maloobchodních prodejen a samozřejmě Alexy. Tato technologie v zákulisí již zákazníkům Amazonu poskytuje rychlejší dodávky a pomáhá lidem zefektivnit jejich pochůzky, například vytvořit nákupní seznam nebo vyzvednout mléko.

Maloobchodní gigant je jen jedním z mnoha technologických společností, které doslova nalévají prostředky do AI, což umožňuje počítačům a robotům provádět úkoly na vyšší úrovni, jako je rozhodování a předvídání potřeb zákazníků. Microsoft, Google, Apple a Facebook také stále poukazují, jak technologie může změnit a zlepšit náš život.

Při pohledu na vnitřní fungování vývoje AI Amazonu je vidět, jak se tato technologie stala kritickou složkou, kterou používají při soutěži s konkurenčními maloobchodníky, jako je Walmart, a poskytovateli cloudových služeb, jako jsou Microsoft a Google. AI je nedílnou součástí všech nabízených služeb, všech produktů, které Amazon vyrábí, a každé obchodní činnosti, kterou provozuje.

 

Věčné téma: Co pracovní místa?

Automatizace a umělá inteligence se však pro mnoho lidí také staly špinavými slovy, přičemž základem jsou obavy o roboty, které ukradnou práci lidem. Ačkoli se automatizace úkolů odehrává po celá staletí, rychlý vývoj nových technologií má potenciál narušit obrovské části ekonomiky. Analytici společnosti Oxford Economics nyní předpovídají, že do roku 2030 by mohlo být automatizováno až 20 milionů globálních pracovních míst ve výrobě. Také se uvádí, že vysokému riziku jsou vystaveny i desítky milionů pracovních míst v USA, zejména opakující se práce s nízkou kvalifikací, jako je doprava a sklady.

Vedení Amazonu říká, že nevidí zkázu v umělé inteligenci a automatizaci, přičemž poznamenávají, že i nadále najímají tisíce dalších lidí, aby pracovali spolu se skladovými roboty a vytvářeli nejnovější strojový kód učení. Brad Porter, viceprezident Amazonu pro robotiku sdělil, že není třeba být znepokojení kvůli přesunu pracovních míst. Případný nadbytek pracovních sil není žádný problém, který je třeba vyřešit. Amazon stále roste, a proto musí najímat stále více lidí.

 

 

Uvnitř mozku AI Go společnosti Amazon

Obchody Amazonu umožňují zákazníkům odbavit se na turniketech, vzít to, co chtějí, a jít ven, aniž by se museli zastavit kvůli registraci. Kamery vnímají podlahu obchodu jako směs bublin, kde každá představuje kupujícího, který se pohybuje po obchodě. Amazon spoléhá na software AI, aby tyto informace pochopil a zajistil, že zákazníci budou zpoplatňováni pouze za to, s čím vyjdou z obchodu.

Software Go store byl napájen spoustou videí, aby se trénoval ve všech možných situacích, se kterými se může setkat. Když inženýři zjistili slabiny v systému, posílali záběry skutečných lidí v obchodě provádějící konkrétní akce, jako jsou dva nakupující, kteří popadli stejný produkt ve stejnou dobu,kdy poté tyto obrázky použili ke zlepšení AI.

Další složitý problém bylo zjistit, jaké položky byly vyzvednuty. Sáčky na bramborové lupínky jsou často zmačkané a zakrývají se tak jejich štítky. Balení kávy stejné značky mohou vypadat téměř identicky. Navíc se neustále přidávají nové produkty a stávající nová balení. K tomu přidejte desítky zákazníků, kteří se otáčejí, zvedají a pohybují a někdy tím blokují výhled kamer Go.

 

 

Tým Amazonu zjistil, že poukazování na charakteristické vlastnosti produktů pro AI nefungovalo. Například, když řeknete strojům, aby zkontrolovaly štítky, aby rozeznávaly rozdíl mezi malinovým a jahodovým džemem, rychle dojde k problémům. Když se zvětšuje počet položek nebo protože se v balení vyskytují i ​​malé změny, může být pak systém také velmi křehký. Takže tým používal algoritmy pro hluboké učení, které samy o sobě určovaly, na jaké vlastnosti je třeba věnovat pozornost, což nakonec zafungovalo.

Ačkoli obchody Go jsou pokryty kamerami, jen malé procento záběrů je uloženo Amazonem. Je tu jen příliš mnoho videí, které by bylo možné uchovat, avšak AI nedostane lepší informace z podkladů, které zachycují stejné činnosti. Poté, co se softwaru zobrazí nové záběry, aby bylo možné jej stále trénovat, jsou tato data obvykle vymazána.

 

Tovární roboti

Skladové Amazon roboti se používají v Amazon centrech pro vyzvednutí a přinesení produktů naskládaných do tenkých žlutých kontejnerů svým lidským spolupracovníkům. Amazon jich již používá 200.000. Až doposud se tito roboti pohybovali čtením čárových kódů nalepených na podlahu skladu. Je to hrubý systém, ale funguje dobře v krabicovém systému, kde lidé pak zbytečně nemusí bloudit.

Ale poté, co Amazon na začátku letošního roku koupil společnost Canvas Technology s autonomním řízením, byl schopen vytvořit nové skladové roboty se sofistikovanou počítačovou vizualizací. Tyto nové oči umožní robotům poprvé pracovat ve více oblastech skladu vedle pracovníků Amazonu.

Činnosti, které budou tito roboti vykonávat, jsou úkoly, které by lidé raději nedělali, včetně přepravování prázdných přepravek do nakládací rampy, třídění balíků a vyjmutí koše. To umožní pracovníkům soustředit se na důležitější úkoly, jako jsou dodávky zásilek, což by mělo pomoci rychleji expedovat zákazníkům.

Zavedení více robotů a bezhotovostních obchodů bylo krutě kritizováno odbory a advokačními skupinami, které vzbuzují obavy ze ztráty pracovních míst. Avšak Amazon neustále roste a poptávka od zákazníků také stále roste, takže více lidí se stále najímá, nikoliv méně.

 

 

Připravil: Radek Svoboda