Leona Koblicová, Recruitment Team Lead ve společnosti Tesla, sdílí svůj pohled na obor HR a recruitment z největších technologických gigantů, ale i své osobní zkušenosti. Bylo náročné se do Tesly dostat? Kolik se chystají v berlínské Gigafactory produkovat Tesel za týden? A jak jsou na tom s marketingem oproti Amazonu? Střípky z nového 15. dílu HeRoes Talk jsou tu.
HRstack
Bylo náročné se do Tesly dostat?
Řekla bych, že to nebylo tak náročné jako do Amazonu. Záleží na tom, jak je nastavená náborová strategie, kolika kolový je to proces, a kolik lidí je tam součástí celého toho procesu. Nebylo to tak náročné, jak jsem očekávala.
Jak rychle Gigafactory roste? Nedávno jsem zaznamenal milník deseti tisíc zaměstnanců, je to tak?
Ano, myslím, že ten milník byl teď v březnu, dostali jsme všichni trička. Takže ano, deset tisíc a cílem je dostat se na patnáct tisíc zaměstnanců v Gigafactory.
Roste to poměrně rychle a v podstatě z ničeho, každý den tam chodíte kolem jeřábů. Je to u dálnice, je to takové místo, kde nebylo vůbec nic. Teď tam ale vyrostla obrovská budova a cílem je produkovat 10 000 Tesel týdně. Takže je to opravdu velká produkce.
Jaké pozice aktuálně obsazujete? Je jich široká škála nebo to máte v týmu nějak rozdělené?
Proběhla malá restrukturalizace. Myslím si, že je to tím, že firma je poměrně mladá a rychle, velice rychle roste. Jsou tam pořád takové experimentální pokusy, jak to celé správně nastavit.
Takže když jsem v říjnu nastoupila, hirovala jsem hlavně technické pozice. Většinou nějaké Casting, což je tavení materiálu, Improvement Specialisty, kteří jsou přímo v kontaktu s materiálem jako takovým, na začátku toho procesu výroby auta.
A teď jsem v rámci týmu dostala na starost Facilities, což je přímo budova a vše okolo dané budovy. Takže nabíráme třeba i zahradníky, kteří kolem sází stromečky nebo řeší parkoviště, i co se týče materiálů, které potřebují pro budovu.
Nebo Power Train, máme tam přímo budovu jen na baterie, což je vlastně novinka v rámci tohoto pokroku, kdy chtějí baterky vyrábět přímo u sebe v Berlíně. Takže máme další tým, který se zabývá jen Power Trainem.
Využíváte pro aktivní nábor nějaké nástroje? Nebo opravdu „jenom“ sedíte a čekáte, co bude?
To záleží... Většinou vlastně v tomto obrovském objemu kandidátů musíte rychle odfiltrovat ty, kteří nemají přesně balíček, který potřebujete.
Firmy se už začínají zaobírat také tím, aby všichni příchozí kandidáti byli ještě lepší, než ten stávající tým.
Takže vy se chcete neustále zlepšovat v tom, jak ten tým vypadá, jak je výkonný a co vlastně přináší. A implementují to už i do interviewing procesu. Tam už mají člověka, který je natrénovaný na to rozpoznat, jestli nový kandidát je lepší než 50 % současného týmu. Není to zatím úplně kvantitativně měřitelné, bohužel.
Já ale doufám, že to budou nadále vyvíjet a že se to bude nadále rozvíjet i v dalších firmách jako trend. Ale je to například člověk, který je úplně z jiné země, než se kandidát hlásí nebo i než je hiring manager.
A je opravdu školený obrovským množstvím pohovorů odhalit, jestli splňuje určitě parametry té dané kultury, aby byl výkonnější a perspektivnější než současný tým.
Takže ten trend, pokud máte obrovský objem kandidátů, je vybrat jen ty nejlepší z nejlepších a odfiltrovat, co nejdříve ty ostatní. A zároveň je opravdu řádně profiltrovat procesem a vybrat si jen ty prvotřídní kandidáty.
Setkáváte se s velmi známými brandy. Amazon v přístupu, co se týče viditelnosti značky, vs. Tesla. Ta naopak do marketingu neinvestuje tolik peněz, a přesto ji firmy znají, stejně jako je to s Googlem. V čem vidíte ten rozdíl Amazon vs. Tesla? Obory jsou to jiné, ale de facto to velikostí jsou si dost podobné.
Ten rozdíl záleží zase na regionu. Já mám teď praxi s Německem, kde je ten trh úplně jiný. A myslím si, že marketing by tomu celkem prospěl. Je rozdíl, když jste v Americe v LA a hlásíte se do Tesly, protože tam všichni jezdí v Tesle.
A je to ta kolíbka, kde Elon někde sedí na kávě. Je to úplně jiný zážitek kandidáta, než když jste v Německu. Tam ti kandidáti úplně nechodí, nebo nechodí tak často, jak bychom předpokládali vzhledem k brandu.
A většina kandidátů je i ze zahraničí. Je to o tom, jak moc je ten brand známý. Já si myslím, že určitá investice do marketingu je naprosto klíčová, chceme-li tomu pomoct.
Připravila: Petra Sauerová