Zní vám prodejny bez přítomnosti personálu jako sci-fi? Že nejde o hudbu budoucnosti dokázala maloobchodní síť COOP, která v červnu otevřela druhý automatizovaný obchod. Přestože samotná technologie pro strakonickou prodejnu vyšla řádově na stovky tisíc korun, už teď COOP ví, že měsíční poplatky za provoz celé prodejny jsou nižší než plat jednoho zaměstnance.
Novinky
Pro mnohé může být překvapením, že právě družstvo COOP (fungující od roku 1847) přišlo s první a potažmo druhou automatizovanou prodejnou v ČR vůbec. Jako tomu bylo u mnoha dalších společností, i zde rozhodla právě doba covidová, která pomohla urychlit celý proces. Nyní otevírá svou druhou automatizovanou prodejnu - v českém Krumlově.
Automatizací prodejen ale družstvo neplánuje plošně nahradit své zaměstnance. Ti jsou důležitou součástí obchodů, ale také významným sociálním prvkem pro místní obyvatele. Cílem těchto služeb je možnost navštívit prodejnu klidně i ve 3 ráno, tedy nákup nonstop.
Co je potřeba?
Před nákupem během nočních hodin budete muset splnit několik kroků. Prvním z nich je stažení aplikace a přihlášení se pomocí bankovní identity. Aplikace následně vygeneruje unikátní QR kód, který zákazník naskenuje pro vstup i výstup z prodejny.
Nákup lze po dokončení zaplatit na samoobslužné pokladně, kterou známe z nejednoho obchodního řetězce. Bezpečnost obchodu i zákazníků zajišťuje kamerový systém napojený na vzdálený pult centrální ochrany, který řeší případné potíže.
Inspirace Amazonem?
Inspirovat se COOP mohl u Amazonu, který je celosvětově nejdál v rozvíjení tohoto konceptu obchodů bez přítomnosti zaměstnanců. Jejich systém je ale propracovanější, používají kamerový systém, který nejen dbá na bezpečnost, ale také skenuje po celou dobu nákupu položky, které si zákazník vloží do košíku. Nakonec při odchodu pouze částku za všechny položky strhne z účtu bez jakéhokoliv dalšího skenování položek u pokladny.
Vzhledem k tomu, že sám Amazon hlásá, že náklady na jeho prodejnu jsou vyšší než ideální ziskovost, pak toto pro COOP nebyla cesta. Automatický nákup technologicky umožnila jihočeská agentura Knowinstore, která se inspirovala například z Jižní Koreje či skandinávských zemí, kde je koncept bezobslužných prodejen funkční a vyvinula pro ČR řešení na míru.
Podle marketingového ředitele COOPU Lukáše Němčíka, proběhlo od březnového spuštění automatického provozu už několik tisíc nákupů, mezi květnem a červnem šlo o zvýšení návštěvnosti samoobslužných prodejen až o 25 % a realizuje se v nich řádově již 5-10 % obratu.
Připravila: Petra Sauerová
Foto: Coop; ckkrumlov.cz - oKS