CoolClub pro IT odborníky

SpaceWar! První vesmírná bitva kódovaná na děrné pásce

24.06.2022

Vzdáváme hold hrám, přístrojům i firmám, které stály u zrodu herní scény tak, jak ji známe. Dnes se podíváme na zrod legendární hry SpaceWar!, která vznikla jako demonstrace toho, co dokáže první "minipočítač" PDP-1. Na děrné pásce se tak začala psát historie vůbec první "shoot'em up" hry.

 

PlayCool

 

V dnešním článku zabrousíme až na konec padesátých let a připomeneme si první „shoot'em up“ hru, česky prostě jen „střílečku.“ Ačkoliv u nás jsou proslavené spíše hry jako Space Invaders, Galaga, Asteroids apod., retro-herní fanoušci už ale určitě tuší, že nemyslíme ani jednu z těchto. Tento článek má vzdát hold jejich předchůdci. První z prvních, hře s názvem Spacewar!.

 

Co dokáže minipočítač PDP-1

Hra vznikla v roce 1959 na MIT pod taktovkou Stephena Russella a měla být demonstrací, co vše dokáže tehdy první minipočítač PDP-1. Nenechte se zmást pojmem mini-počítač, v té době to znamenalo, že nebyl počítač přes celou místnost, nebo budovu, ale zhruba velikosti pořádné lednice a několika skříní.

Spacewar! byla první hra svého druhu, kde jste ve dvou mohli hrát za vesmírné lodě poletující po kruhovém monitoru a snažící se sestřelit jedna druhou. Hra byla ale propracovanější, než byste čekali a tak aby to nebylo příliš snadné, bylo do středu umístěno malé Slunce s vlastní gravitací, která se vás nepřetržitě snažila přitáhnout.

 

 

Museli jste se tak, kromě sestřelování protihráče a uhýbání jeho střelám, soustředit i na to, aby vás slunce nepřitáhlo moc blízko, protože pokud se tak stalo, vaše loď explodovala. Stále vám to nepřijde dost těžké?

Pak byste měli vědět, že každá loď/raketa měla omezené množství paliva, takže pokud jste se zvládli zdárně vyhýbat soupeři i Slunci, mohlo se stát, že vám nakonec prostě a jednoduše došlo a hvězda si vás, pokud se dřív netrefil soupeř, nakonec stejně přitáhla.

 

Kód na děrné pásce

Že se Spacewar! dostalo opravdové péče bylo znát i na detailech: tečky na pozadí znázorňující hvězdy nebyly jen tak namátkově rozházené světelné body. Byly uskupeny dle existujících souhvězdí, která ze Země můžete vidět. Byla to tedy hra, jejíž kód byl sice zapsán ještě na děrné pásce (ano, žádné disky, ani diskety), ale i tak byla na svou dobu skvěle propracována.

 

 

Vývoj hry se samozřejmě neobešel bez komplikací ani tenkrát. Ukázalo se, že výzvou bude i samotné ovládání, neboť první verze se hrála přímo přes řídící panel PDP-1, což se ukázalo jako příliš komplikované a pro dva hráče nepohodlné.

Proto byl speciálně pro tuto hru vytvořen nový a přizpůsobený řídící panel. Dalo by se říct, že pra-pra-pra-prapředek dnešních gamepadů a tím si Spacewars! přidala další prvenství ve světě počítačových her. 

Tato na svou dobu revoluční hra dala poté vzniknout dalším legendám (viz úvod) jdoucím v jejích stopách, a tak by neměla být zapomenuta.

 

Tip! Nejen pro nerdy: První Civilization ožívá v Excelu!

 

 

Připravila: Lucie Sovová

Foto: pcgamer.com; nytimes.com