Club

Funkce bez řidiče bude evoluce, robotické vozidlo revoluce

Jsou auta bez řidiče revolucí? Nejsou. Automobily a průmysl za nimi jsou výsledkem masivní přeměny výroby vozů na automobily přicházející z montážních linek. Očekávejte rychlé pronikání gadgetů pro řidiče poháněných výkonnými algoritmy spojenými s levnými AI čipy. 

 

Magazín

 

Stejně jako mnoho inovací, které tomu předcházely, jsou pouze vylepšením stávajícího stavu techniky. K technologickým zlepšením obvykle dochází v souvislosti s velkými společnostmi, které využívají svých technologií, značky, tržního dosahu a úspor z rozsahu, aby experimentovaly s novými produkty. Přichází na mysl Walkman Sony, Nintendo Gameboy a Toyota Prius. Startupy mají flexibilitu inovovat nejen na úrovni produktu, ale také prostřednictvím obchodního modelu, díky němuž bude produkt nabízen. Elektrická vozidla Tesla a doprovodný systém nabíjení, oboustranný trh řidič - spolujezdec Uber, jakož i akcelerátory hlubokého učení Nervany a doprovodný rámec pro hluboké učení, jsou nejlepší ukázky těchto produktů a modelů.

 

Smrt automobilek

Budování autonomních automobilů vyžaduje nábor nového typu inženýrů v novém typu organizace. GM získal Cruise (americkou společnost pro autonomní řízení vozidel) kvůli prototypu, který společnost postavila. Zoox a Aurora staví plány nejen pro autonomní vozidla, ale i celou operační flotilu, která vozidla spravuje. Před třiceti lety ropná krize téměř zabila mnoho automobilek. Konkurence se jen zintenzivnila a výrobci vědí, že aby přežili, musí nabídnout funkce autonomní jízdy. Naštěstí automobilové společnosti a jejich dodavatelé značně investovali do technologií a některé z nich mají luxus volby trhů, na nichž budou nabízeny. Audi například nenabízí mnoho automatizačních funkcí úrovně 2 ve své severoamerické A6. A to kvůli tomu, aby společnost nasměrovala kupce, kteří projevili zájem, na dražší vlajkovou loď modelu A8. Je jen otázkou času, kdy špičkoví dodavatelé úrovně 1, jako jsou Bosch, Continental a Aptiv, nabídnou funkce samočinného řízení úrovně 2 jako krabicové řešení, které může výrobce jednoduše implementovat.

 

 

Úrovně řízení

Úroveň řízení 1 je řízení pomocí asistenta řízení, vozidlo je řízeno řidičem, ale ve vozidle existují automatizovaně funkce ulehčující řízení. Úroveň 0 je pak řízení s nulovou autonomií, veškeré úlohy provádí pouze řidič. Od úrovně označované jako 2 se již jedná o určitý stupeň automatizace, kdy úroveň 2 obsahuje kombinovaných automatizovaných funkcí spolu s řízení řidičem. Úroveň 3 je podmíněna automatizace, kdy řidič je stále nezbytností, avšak automatizace kontroluje prostředí. Od úrovně 4 se již jedná o plnou automatizaci bez zásahu řidiče. Automobiloví výrobci jsou nyní zaměřeni na úplnou samostatnost a stále si hledají své místo v autonomní budoucnosti. Nabízejí přepravní služby. Nebo spolupracují s Uberem nebo Lyftem, spoléhajíc na technologii od Aurory nebo Waymo. Mezitím však také vědí, že budou prodávat miliony aut dosahujících úrovně 2.

Autonomní auta dozrávají od základů, která vzbuzují vzrušení, až po jasné očekávání veřejnosti ohledně výsledků ve vývoji autonomních vozidel. Byly investovány miliardy a dnes je nejblíže k autonomii schopnost úrovně 2 v našich autech a velké sliby od generálních ředitelů výrobců autonomních automobilů, jejichž společnosti získávají vznešená ocenění. Jak dokazuje boj Drive.ai o získání peněz a následný prodej společnosti Apple, je zde hojná nabídka technologií autonomního řízení. Špičkoví inženýři se hrnou do počítačového sledování jízdy a univerzity chrlí rekordní počet robotiků. Výzva automatizace řízení již neprokazuje pouze důkaz vhodného konceptu, ale ukazuje, že můžete vybudovat ziskový podnik.

 

 

Hledají se vývojářské talenty

Nálada předních autonomních automobilek se změnila z experimentování na skutečnou dodávku produktu. Vedení se méně zajímá o základní vědce a více o inženýry, kteří mohou spolehlivě nasazovat a předpovídat výkon autonomních automobilů. Namísto vytváření oslnivých ukázek se úsilí soustřeďuje na extrémní okrajové případy. V Zoox vyzrál design vozidel až po nárazové testování a homologaci. Software vyvinutý v dobře srozumitelných mapách je hozen do volné přírody v neúplných a surových mapách, aby testoval technologii na svých mezích. To připomíná předchozí dobu v General Motors, kde bylo více času věnováno ověřování technických specifikací, testování technologie za extrémních okolností a pochopení mechanismů selhání.

Ať už jste investorem, technikem nebo výkonným pracovníkem v automobilové společnosti autonomních vozidel, uvědomte si, že základní technologie rychle přešla z okrajové části a je blízko k tomu, aby se stala hlavním proudem. Nejdůležitější hráči v autonomii hledají talenty, které by je dovedly za cílovou čáru, a ne aby jim pouze pomohly postavit autonomní automobil. U úrovně 2 byl problém vyřešen. Úroveň 3, která je pravděpodobně tématem na celý jiný článek, se nikdy nemusí dostat do všeobecné použitelnosti. A úroveň 4 vyžaduje nový obchodní model a úroveň předvídatelnosti, aby se určily okrajové problémy, dostupnost a podpora.

Zamysleme se také nad technikami používanými ve vojenském, leteckém průmyslu a vesmírných misích k předvídání rizik na misích zahrnujících mnoho známých a neznámých hodnot.

Průkopníky autonomní revoluce možná byli robotici, ale za jejich úspěch bude pravděpodobně zodpovědná velmi odlišná skupina techniků a odborníků pracujících v zákulisí.

 

 

Připravil: Radek Svoboda